חדשות

מאז השבעה באוקטובר: עלייה דרמטית בתמותת עוברים

שני מחקרים מהמרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא מראים: בהשוואה לשנים קודמות, בחודשים הראשונים למלחמה חלה עלייה של יותר מפי 3 בתמותת עוברים ובשיעור דומה הריונות מחוץ לרחם

אולטרסאונד בהריון. אילוסטרציה

מחקר שנערך במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא מראה כי בחודשיים הראשונים למלחמה חלה עלייה דרמטית של יותר מפי שלושה בתמותת עוברים, בהשוואה לתקופות מקבילות בשנים האחרונות ופי יותר משלושה מקרים של הריון חוץ רחמי פרוץ.

מדובר בשני מחקרים נפרדים שערכו פרופ' רון מימון, ד"ר שירה דבש וד"ר מתן מור מחטיבת נשים ויולדות במרכז הרפואי שמיר. ד"ר מור סיפר כי ההחלטה לערוך את המחקר החלה בעקבות מספר עולה של מקרים של נשים אשר בהגעתן למיון אובחנו עם מוות עובר תוך רחמי, וכן בשל נסיונם ממחקרים קודמים המראה שירידה בנגישות של שירותים רפואיים, בהקשר זה מעקבי הריון ופניות דחופות למיון הנשים, השפיעו לרעה על שיעור תמותת העוברים.

ד"ר מור: "בדקנו את תמותת העוברים בתקופה של חודשיים, מהשבעה באוקטובר ועד לשבעה בדצמבר, והשוונו את הנתונים לתמותת עוברים בחודשים אלה בשנים 2018-2022. מצאנו כי בשנת 2023 עמדה תמותת העוברים על חמישה מתוך 1,376 לידות שהם 0.36%, בהשוואה לשבעה מקרים מתוך 7,304 לידות בחודשיים הללו בשנים 2018-2022, שהם 0.1%. כלומר, פי 3.5 יותר בשנת 2023".

ממצאים אלה נמצאו במתאם לירידה משמעותית של כ-14% במספר הפניות היומית למיון המיילדותי באותה תקופה, ביחס לשנים קודמות. נשים נמנעו להגיע למיון המיילדותי מסיבות רבות, בהן חשש מפגיעה וקושי להתרחק מהמרחב המוגן באזור, שכמו חלקים רבים בארץ היה מטווח ללא הפסק בשבועות הראשונים של המלחמה. כך, נשים אשר חוו מצבים המצריכים הערכה והתערבות דחופים, שיכולות היו למנוע מצב של מות עובר תוך רחמי, הגיעו מאוחר מדי.

"המשמעות של הימנעות מהגעה להערכות סדירות ודחופות, והקשר שלה לריבוי מקרים של מות עובר תוך רחמי, מוכרת לנו מתקופת הסגר בקורונה, ומדובר במקרה זה בנזק קולטרלי של מצב הסטרס העמוק ששרר במדינה בחודשים אלה״, ציין ד"ר מור.

בדיקה של משקלי הילודים, שיעור הלידות המוקדמות ואופן הלידה לא העלתה ממצא חריג בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים קודמות.

ד"ר דבש, שמחקרה עסק בהריונות חוץ רחמיים, סיפרה כי מבין 14 מקרים של הריונות חוץ רחמיים בשנת 2023, שמונה מקרים (57%) היו של הריונות פרוצים. לשם השוואה, בשנים 2022 ו-2021 יחדיו היו 30 מקרים של הריון חוץ רחמי, ורק חמישה (16%),  היו הריון חוץ רחמי פרוץ.

מחקר זה החל בעקבות העלייה שנרשמה בשבועות הראשונים למלחמה במספר ההריונות החוץ רחמיים הפרוצים. "הריון חוץ רחמי שמתגלה מאוחר יכול לסכן חיים בגלל דימום מאסיבי לחלל הבטן", אומרת ד"ר דבש. "לקחנו את כל המקרים שהגיעו עם הריון חוץ רחמי לאחר המלחמה והשווינו למקרים בתקופה המקבילה בשנים קודמות. ראינו, כאמור, שהיו יותר מקרים של נשים עם הריון חוץ רחמי פרוץ. כלומר, הן הגיעו באיחור משמעותי לבית החולים, כאשר כבר אירע דימום תוך בטני, שכרוך בניתוח דחוף וסכנת חיים. ראינו שבשנים קודמות היו יותר מקרים שהתגלו בשלב מוקדם, המאפשר לחסוך ניתוח ולא להגיע למצב מסכן חיים".

ד"ר דבש ייחסה גם היא את העלייה במספר המקרים של הריון חוץ רחמי פרוץ לכך שכשנשים נמצאות בסטרס גדול, הן מגיעות לאבחנה באיחור מאחר שהן מייחסות מצבים לא תקינים ללחץ.

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרופ' רון מימון,  ד"ר שירה דבש,  ד"ר מתן מור,  בית החולים שמיר-אסף הרופא,  תמותת עוברים,  הריון מחוץ לרחם,  ישראל במלחמה,  חדשות,  שבעה באוקטובר
תגובות

ואף מילה על הקשר לחיסונים. שימו לב שהריון מחוץ לרחם מתפתח עוד לפני שפרצה המלחמה... לכן, יש לעוברים גם יכולת נבואה שכדאי לבדוק.

אנונימי/ת
04.06.2024, 09:03

בעזה כל יום מאות הפלות בגלל המלחמה בושה לעולם

אנונימי/ת
04.06.2024, 11:45

מעניין מהיכן המידע של המגיב בשני על כמות ההפלות בעזה. אכן בושה לעולם שמאפשר לחמאס לגרום לכך. אם העולם היה מאפשר יד קשה יותר נגד חמאס כולל 0 הכנסת סיוע הומניטרי המלחמה הייתה מסתיימת עוד בשנת 2023 עם הרבה פחות הרס והרוגים.
עם זאת , לא הייתי דואג לריבוי הטבעי בעזה. הוא גבוה יותר אפילו מישראל. כנראה שישראל המדינה היחידה שרצח העם שהיא מבצעת גורם לאוכלוסיה לגדול. בשואה זה היה הפוך

אנונימי/ת
06.06.2024, 10:20

בן גביר וחמאס שווים. טבח עמים עפים מפשע
אין מקום לקיצונים בעולם

החלבון של הקורונה הומולוגי לחלבון שליתי לכן יש לידות שקטות .