חדשות

140 אלף מטופלים ו-63 רופאים מורשים בלבד לרישום קנאביס רפואי

לצד הגידול במספר המטופלים שזקוקים למענה בעקבות המלחמה, רפורמת הקנאביס הרפואי מקרטעת: מחסור ברופאים מורשים ומדיניות מגבילה בהנפקת האישורים לקנאביס רפואי

רישיון/ מרשם לקנאביס רפואי. אילוסטרציה

רק 63 רופאים מורשים להנפיק אישורים לשימוש בקנאביס רפואי אל נוכח 140,000 מטופלים בישראל. כך עולה מדיון בוועדת הבריאות שדנה השבוע (ג') בנושא. יו"ר הוועדה ח"כ יוני משריקי (ש"ס) הדגיש כי כבר לפני כשנה משרד הבריאות החל להסדיר את מערך הקנאביס והוועדה מחויבת לעקוב אחרי ביצוע הרפורמה והטבת השירות למטופלים.

את הדיון יזמו 12 חברי כנסת הטוענים כי למרות שבמשרד הבריאות רשומים 110 רופאים מורשים, מהדיווחים שמגיעים אליהם, רק 28 רופאים עוסקים בכך. היחס בין מספר הרופאים העוסקים בכך בפועל למספר המטופלים הוא רופא אחד לכ-5,000 מטופלים.

יישומה של רפורמת הקנאביס, שאושרה בחודש יוני אשתקד והיתה אמורה להתחיל בסוף דצמבר, נדחה בשלושה חודשים, לסוף חודש מרץ השנה, בשל המלחמה. הרפורמה נועדה להקל על הרגולציה ולאפשר החזקה ושימוש בקנאביס רפואי על בסיס מרשם רופא ובאחריות בתי החולים וקופות החולים. במשרד הבריאות סברו כי הדחייה תאפשר לקופות החולים ולבתי החולים מרווח זמן נוסף להיערכות לקבל לידיהם בהדרגה את האחריות על הנפקת מרשמי קנאביס, בעיקר כאשר מרבית מאמציהם מרוכזים בהתמודדות עם המלחמה.

אולם, כפי שעלה בדיון בוועדת הבריאות השבוע, משרד הבריאות וקופות החולים ממשיכים במדיניות המגבילה בנושא הנפקת האישורים לקנאביס רפואי. חברי הכנסת שיזמו את הדיון ציינו כי המחסור ברופאים והגידול במספר המטופלים שזקוקים למענה בעקבות המלחמה מחייבים שינוי במדיניות. בין השאר קראו לאפשר גם לרופא משפחה להאריך מרשם קיים לקנאביס רפואי ולהקל על קבלת המרשמים קודם למעבר לתרופות פסיכיאטריות, בפרט לאור המחסור בפסיכיאטרים.

יובל לנדשפט, ראש האגף לפיקוח והסדרת מערך הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, השיב כי כיום 63 רופאים בישראל הם בעלי רישיון לרישום קנאביס, וזאת בגלל הגדרתו כסם מסוכן והצורך ברישיון. הוא אמר כי כל רופא מומחה יכול להירשם להכשרה כבעל רישיון וכי 600 רופאים כבר הוכשרו לכך.

עוד אמר לנדשפט כי בימים אלה נכנסו לתוקף ההתוויות החדשות שמאפשרות טיפול בקנאביס והחלה בדיקה למעבר ממתן רשיונות למרשמים, כאשר קנאביס בהתוויה לטיפול במחלות קשות הועבר למרשמים ובאחריות קופות החולים. לדבריו, לא ניתן להסמיך רופאי משפחה להאריך מרשם, בניגוד לדעת האיגוד המקצועי. פרופ' דורון נצר, ראש אגף רפואה ב"כללית", סיפר כי מזה כחודשיים מנפיקים ב"כללית" כ-2,000 רשיונות ומרשמים.

ראש הוועדה משריקי פנה למשרד הבריאות בבקשה לבחון שוב את הכללים למתן הסמכה לרופאים שעברו הכשרה ולהקל עד כמה שניתן במתן ההסמכה. הוא ביקש לקבל בתוך חודש מידע על מספר הרופאים שהפסיקו לספק מרשמים החל מתחילת שנת 2024, וכן לכמה מטופלים הופחת המינון מתחת ל-60 גרם באותה תקופה. עוד דרש לחדד נהלים מול קופות החולים בכל הנוגע להוראת השעה הקובעת פטור לגבי הצורך במתן מרשם לקנאביס במינון גבוה מ-60 גרם.

לאור המידע שנמסר לוועדה על כך שמנהל מרכז רפואי רשאי למנוע מרופא מורשה להמשיך במתן מרשמים לקנאביס רפואי, הוועדה ביקשה ממנכ"ל משרד הבריאות לבחון מחדש את הנושא ולמצוא פתרון שימנע את צמצום מספר הרופאים המורשים לרישום קנאביס. בנוסף, הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות דיווח מפורט בתוך חודש על יישום רפורמת המרשמים, בדגש על מספר הרופאים שעברו הסמכה, מספר המרשמים שניתנו וכמה מטופלים פנו במסלול זה.

משרד הבריאות נדרש בנוסף להציג לוחות זמנים ברורים להרחבת רפורמת המרשמים להתוויות נוספות, ובמקביל לבחון מחדש את נוהל 106 והכנסת תיקונים נוספים שמקלים על מתן הרישיון בהתוויות שטרם נכנסו לרפורמה.

הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות לבחון את נחיצות טופס ההצהרה של רופא שנותן מרשם לקנאביס או לכל הפחות לפשט ולהקל את תנאי הטופס, ובנוסף לקבל נתונים מקופות החולים לגבי מספר הרופאים שעברו הכשרה ורשאים להנפיק מרשמים לקנאביס רפואי בחלוקה לסוג התמחותם ופריסה גיאוגרפית. עוד ביקשה הוועדה לקבל מידע לגבי מספר הפניות של מטופלים לקופות החולים לקבלת מרשמים אל מול מספר המרשמים שניתנו בפועל ופרק הזמן הממוצע לקבלת מרשם בכל קופה.

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  מרשם לקנאביס רפואי,  חדשות,  קופות החולים,  משרד הבריאות
תגובות
24.05.2024, 14:56

אם יש רק 110 מורשים ומתוכם רק 28 פעילים. אולי כדאי לחשוב למה כולם נמנעים? אה... לחשוב.....

ייתכן וקיימת מידה של אי וודאות באשר לעוצמת הראיה (evidence base) של הטיפול