חדשות

הסכם השכר החדש לרופאים: מי יהיו המרוויחים העיקריים?

"כלכליסט": עלותו השנתית הכוללת של ההסכם ביו הר"י לאוצר יכולה להגיע ל-1.5 מיליארד שקל, אך נראה כי הרוב המוחלט של התוספת ינותב לרופאים הבכירים ביותר

שכר רופאים. אילוסטרציה

"הסכם השכר הקיבוצי שעתיד להיחתם בין האוצר וההסתדרות הרפואית (הר"י) לא יתקן את העוול של אי השוויון בשכר הרופאים ותרומתו למערכת תהיה מזערית", כך כותב אדריאן פילוט בכלכליסט הבוקר (ד'). עלותו השנתית הכוללת של ההסכם יכולה להגיע ל-1.5 מיליארד שקל ועל פי הדיווח, נראה כי הרוב המוחלט של התוספת ינותב לרופאים הבכירים ביותר.

על פי הדיווח, משרד האוצר וההסתדרות הרפואית נמצאים לקראת חתימה סופית של הסכם שכר קיבוצי עם הרופאים. מדובר בהסכם ארוך טווח - הקודם נחתם בשנת 2011 וחידושו נדחה מספר פעמים בתקופת הקורונה. לדברי פילוט, העוול הגדול בהסכם המתגבש הוא שהממשלה עלולה לנתב בין 1 מיליארד שקל ל־1.5 מיליארד שקל שאין לה כעת, שיתרמו למערכת הבריאות תרומה זניחה כי ממילא סכום זה יופנו ברובו לרופאים הבכירים שממילא שכרם הוא הגבוה ביותר.

דו"ח הממונה על השכר באוצר שפורסם לאחרונה מראה כי הפער בין שכרו של רופא מתחיל במערכת הציבורית לשכר רופא לקראת פרישה הוא הגבוה ביותר במקצועות המגזר הציבורי. בעוד ששכרו של הרופא הממוצע בתחילת דרכו עומד על 14,613 שקל בחודש, שכרו הממוצע של רופא ותיק, שנמצא לקראת פרישה, מגיע לכ-54,783 שקל בחודש.

מדו"ח השכר בבתיה"ח הציבוריים ל-2022 עולה כי שכרם של מאות רופאים בבתיה"ח הציבוריים הוא מעל 75 אלף שקל, שכר ברוטו ממוצע של רופא עומד על 32,820 שקל ושכר סטאז'ר הוא  10,540 שקל.

"ההסכם מהווה הזדמנות לתקן עיוותים במערכת. היה ניתן להעניק את התוספות, לפחות רובן, לרופאים צעירים או מתמחים כדי לעודד אותם ולעודד כניסה של ישראלים חדשים לתחום. הרי ותק הוא הפרמטר המרכזי שקובע את גובה השכר", כותב פילוט.

חלופה נוספת היא להעניק תוספות מוגדלות לרופאים אשר בוחרים להתמחות במקצועות במצוקה (כגון פסיכיאטריה, רפואה משפטית ורפואה פנימית), "ויש כמובן את האפשרות הברורה לתגמל ביתר שאת את הרופאים שמוכנים לשרת בפריפריה בצפון ובדרום", מציין פילוט.

הר"י ומשרדי הבריאות והאוצר החלו לדון לאחרונה על תוספת "שכר מלחמה" בשיעור של 10%-15% לרופאים במקצועות פסיכיאטריה, שיקום ורפואה משפטית, כמו גם עבור משמרות ארוכות במקצועות אחרים.

פילוט מציין כי הטעות הדרמטית ביותר של פקידי האוצר לשעבר בחתימה על ההסכם הקודם היתה לקבוע מנגנון הצמדה שהניח אינפלציה מואצת שלא התרחשה. בנוסף הוא מזכיר כי אחת הבעיות הגדולות היום היא סוגיית הרופאים העצמאיים, ששכרם אינו מפוקח או מוגבל על ידי הממונה על השכר, והם מועסקים במתכונת של פרילנסרים כשהאוצר איבד לגמרי את השליטה בשכרם. "העובדה שאין פיקוח אפקטיבי על רוב הרופאים גורם לסחרור במערכת השכר כאשר רופאים דורשים עוד ועוד שכר כדי להשוות לעמית שעובד איתם כתף אל כתף. לא ראוי שהתקציב למערכת הבריאות יהיה מיועד לתוספות שכר שלא מגדילות את כמות הבריאות המוצעת", מסכם פילוט.

נושאים קשורים:  הסכם שכר,  שכר רופאים,  אדריאן פילוט,  כלכליסט,  ההסתדרות הרפואית,  משרד האוצר
תגובות
אנונימי/ת
29.05.2024, 18:28

אין סוף לשקרים של פקידי האוצר ועיתונאי החצר שלהם. מי מרוויח 58000 שקל.? 16500 שקל זאת המשכורת עבור משרה מלאה רופא בכיר 28 שנה במקצוע . שלא מבצע כוננויות . כמו כל מקצוע שעובד 40-45 שעות שבועיות

אנונימי/ת
29.05.2024, 21:58

נכון מאוד
ומה יהיה עם הפנסיונרים??

אנונימי/ת
29.05.2024, 18:54

בשיעור הראשון בכלכלה מספרים על היצע וביקוש. וכמות הרופאים פר קפיטה רק תרד בעשור הקרוב. והשכר, בדיוק כמו מחירי הדירות, יעלה.

המדינה הזאת היא פייק אחד גדול , כולל מי שקורא לעצמו עיתונאי, שבכוונה מטעה את הציבור , אם השכר של הרופאים לפני פרישה 58000 אז איך הפנסיה 10000 שקל בקושי ? שיציגו את תלושי הפנסיה של הרופאים בשירות הציבורי, לעומת עובדי נמלים, עובדי בנקים, עובדי חברת החשמל . הכי קל לסכסך בין רופאים צעירים לבכירים, עדיף לאוצר ״לדאוג למתמחים״ כי התמחות זה 4-5 שנים ורוב הרופאים הם מומחים. המאבק צריך להיות לשפר את השכר של כל הרופאים בעיקר של המומחים והבכירים , כי ברוב החיים המקצועיים הרופא הוא מומחה ולא
מתמחה.

אנונימי/ת
29.05.2024, 19:37

מה לגבי הגימלאים?

הסכם שכר הרופאים הקודם פג כבר לפני 4 שנים כמדומני. בתום התקופה הזו לא הוכן הסכם חדש כפי שהיה מצופה.
בתקופת הביניים שבין תום ההסכם הישן והסכם חדש שעומד להחתם עכשיו יצאו רופאים לא מעטים לגמלאות ושכר הפנסיה שלהם עלול להיות מחושב ומקובע על פי ההסכם הישן.נראה לי שמדובר בעוולה גדולה כלפי הציבור הזה. מקווה שראשי הר"י ואיגוד רופאי המדינה ימנעו מכל חתימה על כל הסכם לפני שעניין הגמלאים יוסדר.

אנונימי/ת
03.06.2024, 07:34

רופאים עובדי המדינה שיצאו לגימלאות משתייכים להסדר הפנסיה התקציבית.
שיגידו תודה שיש להם בכלל פנסיה מה שלא מובטח לכל מי ששייך לפנסיה צוברת (ללא קשר לרופאים) שעלול לעבוד עד מותו בלי לקבל בסוף שום דבר תוך כדי שהוא מממן את הפנסיה התקציבית של הוותיקים. עם קיימת עוולה זה בטח לא כלפי מי שמקבל פנסיה תקציבית. אם תהיו גרידים יותר מדי האוצר מתישהו יעביר חוק שנוגסים לכם גם בזה, כי פשוט יגמר הכסף

אנונימי/ת
05.06.2024, 11:10

ומה לגבי רופאים גמלאים ששכרם נמוך ללא התייחסות כלשהי