חדשות

שכר הרופאים עולה מדי שנה בשיעור הגבוה ביותר במגזר הציבורי

דו"ח הממונה על השכר באוצר: הפער בין שכרו של רופא מתחיל במערכת הציבורית לשכר רופא לקראת פרישה הוא הגבוה ביותר במקצועות המגזר הציבורי | שכרם של עובדי הוראה רפואית עלה בכמעט 44%

שכר רופאים. אילוסטרציה

הפער בין שכרו של רופא מתחיל במערכת הציבורית לשכרו של רופא לקראת פרישה מהמערכת הציבורית הוא הגבוה ביותר בכל המקצועות במגזר הציבורי. כך, בעוד ששכרו של הרופא הממוצע בתחילת דרכו עומד על 14,613 שקל בחודש, שכרו הממוצע של רופא ותיק, שנמצא לקראת פרישה, מגיע לכ-54,783 שקל בחודש. בשאר המקצועות במגזר הציבורי, שכר עובדים בגיל הפרישה גבוה בממוצע פי 2 ביחס לעובדים שהחלו את העסקתם.

העלייה השנתית הממוצעת בשכר לרופא בשירות הציבורי עומדת על כ-4%, שיעור עלייה שנתי הגבוה ביותר בהשוואה לשאר המקצועות במגזר הציבורי, שעולה בממוצע בכ-2.3% מדי שנה לאורך תקופת ההעסקה.

מקור: משרד האוצר

הנתונים פורסמו בשבוע שעבר על ידי הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר אפי מלכין, בדו"ח הוצאות השכר של הגופים הציבוריים לשנים 2022-2021. עוד עולה כי במהלך שנת 2022 שכרם הממוצע של הרופאים המועסקים במערכת הבריאות עמד על 38,282 שקל לחודש והשכר החציוני עמד על 28,976 שקל לחודש.

דו"ח הוצאות השכר בגופים הציבוריים כלל כ-800 גופים מתוקצבים ונתמכים פועלים עם כ-440,000 עובדים המועסקים בכ-346,000 משרות. השכר הממוצע למשרה מלאה בקרב העובדים בגופים הציבוריים עומד על כ-17,440 שקל ועלה בכ-1% ביחס לשנה הקודמת.

בפילוח הוצאות השכר של הגופים הציבוריים, הוצאות שכר של גופים ציבוריים במערכת הבריאות עומדת במקום השני עם 29% מכלל השכר, לאחר השלטון המקומי שהוצאות השכר שלו עומדות על 32%.

היקף המשרה הממוצע של מרבית הרופאים המועסקים בשירות הציבורי הינו יחסית גבוה ועומד על 84.6%, זאת כשבשאר המשק חלה בשנים האחרונות ירידה בשיעור המשרה הממוצע לעובד והוא עומד על כ-79%.

בטבלה שמסכמת את השינוי במספר המשרות, העובדים והשכר על פי דירוגים מקצועיים נראה כי שכרם של הרופאים ירד ב-2.32% בין 2021 ל-2022, שכרם של עובדי הוראה רפואית עלה בכמעט 44%. בהתייחס לעובדי הוראה רפואית נמצא כי שכרם החציוני עלה מכ-35,000 שקל בשנת 2021 לכ-50,000 שקל בשנת 2022 – שיעור השינוי בשכר החציוני  43.75%.

מקור: משרד האוצר

עוד עולה מהדו"ח כי הגיל הממוצע של הרופאים במערכת הבריאות בישראל עומד על 44 שנה. הגיל הממוצע של הרופאים שמתחילים לעבוד במגזר הציבורי הוא 29.4 שנה. בהשוואה למגזר הציבורי הכולל, שבו הגיל הממוצע לעובד שהחל העסקתו הוא 33 והגיל בו החלו את העסקתם המספר הרב ביותר של עובדים הוא 25.

לפני כחודשיים פרסם האוצר דו"ח שכר בבית חולים ציבוריים לשנת 2022, ממנו עלה כי השכר הממוצע ברוטו של 666 רופאים בבתי החולים הציבוריים עומד על יותר מ-75,000 שקל בחודש ושכרם הממוצע של כ-333 רופאים הוא פחות מ-15,000 שקל ברוטו.

בסוף מרץ פנה פורום בתי החולים הציבוריים למשרד האוצר בדרישה לשיפוי עבור הסכמי שכר ושינויים בשכר המינימום. מנהלי בתי החולים הדסה ושערי צדק בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק, הצרפתי, הסקוטי והמשפחה הקדושה בנצרת, כתוב לאומר כי "מדובר בתקלה חמורה המאיימת על יכולתם של בתי החולים להמשיך לספק שירותי רפואה חיוניים".

נושאים קשורים:  שכר רופאים,  חדשות,  מגזר ציבורי,  משרד האוצר
תגובות
12.05.2024, 22:53

המספרים האלה ריקים והם דיסאינפורמציה של משרד האוצר לקראת המאבק על הסכמי השכר.
אי אפשר להסתכל על שכר של רופא בלי להתייחס למספר השעות שהוא עובד, הכוננויות, התורנויות, השעות בשר"פ והססיות.
אי אפשר גם בלי להתייחס לאחוז מתוך השכר הזה שמחושב לפנסיה.

רופאים מתחילים לעבוד מאוחר- לפעמים מסיימים את ההתמחות לקראת גיל 40, ורק אז מתחילים באמת לצבור לפנסיה. עובדים שעות אינסופיות בשביל השכר הזה.
אז כן, השכר שלי גבוה פי 3 משל מורה עם ותק כמו שלי, אבל אני עובד בשבוע את מה שהוא עובד בחודש (באופן מילולי, ובלי לקחת בחשבון את החודשים שהוא לא עובד).

אנונימי/ת
13.05.2024, 06:18

ישי אני מסכים בגדול עם רוח דבריך אבל אתה טועה בקשר לפנסיה. ההפרשה לפנסיה מתחילה כבר בזמן הסטאז'. ואצל הרופאים אחוז המשכורת הקובעת לפנסיה הוא גבוה. גם אם יש תורנויות שלא מפרישות לפנסיה אז הן הפרשה לקופת גמל לקצבה (שזה מאוד דומה אולי למעט המרכיב הביטוחי).

כרגיל. בזמן מו"מ על הסכמי שכר עם אחד המגזרים החשובים והמיובשים ביותר במדינה, האוצר מפיץ דברי בלע, הסתה והטיית הציבור." במקרה". ממשלה אוטואימונית.

אנונימי/ת
14.05.2024, 00:23

שכר הרופאים המתחילים הוא בדיחה, עיוות של שנים שבקרוב מאד יביא למשבר חמור בענף. הצעירים שלנו ינדדו וכבר נשארים בחו"ל שם מעריכים אותם, משלמים כמו שצריך ועובדים שעות נורמליות. כרגיל במדינתנו אין חשיבה לטווח ארוךואין תכנון. רק שיש משבר יתחילו לטפל.

אנונימי/ת
14.05.2024, 11:28

יופי, שוב חזרו לספור כסף בכיסים של רופאים! מה המטרה? כבר היום אין מספיק רופאים במדינה, בוא תנסו להוריד משכורות ותשארו בלי שרות רפואי כלל. זאת הסתה נגד רופאים שלומדים המון שנים ועובדים אין סוף שעות. אם כבר להשוות אז מנקות מרוויחות בשעה יותר מרופא מומחה וחשוב לציין לא משלמות מסים! במדינה הזאת לא מסוגלים לחיות בנחת, תמיד צריך לעשות מרד ומהפכות.

בתור רופאה לקראת פנסיה - הייתי שמחה מאד לראות סכומים כאלה בתלוש שלי!!! המידע המטעה והמעוות פשוט מרתיח!

כל שנה לפני הגזרות על הרופאים עולה כתבה על השכר המטורף של הרופאים.
אתר doctors only משת״פ עם האוצר? ממומן?

אנונימי/ת
30.05.2024, 09:29

מצטרף לכל מה שנאמר לפני . אבל רוצה להתייחס לדבר שהוא די פשוט שמראה את חוסר האמינות
רופא מתחיל ללמוד בגיל 22-21 ( נגיד היה זריז ) לומד 7 שנים - מגיע לגיל 29
האם זה הגיל שהאוצר מחשיב כגיל ממוצע שבו רופאים מתחילים לעבוד ???
עוד לפני התחלת ההתמחות
אם לא מדייקים בדבר הכי פשוט , איך ניתן להתייחס לשאר הנתונים .
רופא בקהילה מרוויח כי הוא עובד עבור 2 רופאים ! ולכן מרוויח יותר אם היה עובד עבור ״ התקן שלו בלבד ״ היה מרוויח חצי