מחקרים

מטבוליט מיקרוביאלי במעיים גורם לדיסקציה של אבי העורקים

החוקרים סיכמו כי המטבוליט החיידקי במעיים TMAO מחמיר את ההתפתחות של דיסקציה של אבי העורקים לפחות באופן חלקי על ידי גרימת תפקוד לקוי של האנדותל ודלקת

חיידקים במעי (צילום: אילוסטרציה)

דיסקציה של אבי העורקים (AD) היא מחלת כלי הדם קטסטרופלית עם שיעור תמותה גבוהה. Trimethylamine N-oxideי(TMAO), מטבוליט מיקרוביאלי במעיים, נמצא מעורב בפתוגנזה של מחלות לב וכלי דם. עם זאת, תפקידו של TMAO ב-AD והמנגנונים הבסיסיים נותרו לא ברורים.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of Molecular and Cellular Cardiology, החוקרים ביקשו לחקור את ההשפעות של TMAO על AD. החוקרים אספו דגימות פלזמה וצואה מחולים עם AD ומאנשים בריאים כדי לנתח רמות TMAO ומינים של חיידקי מעיים, בהתאמה.

תוצאות המחקר הדגימו כי רמות הפלזמה של TMAO היו גבוהות משמעותית ב-253 חולי AD בהשוואה לרמות ב-98 נבדקים בריאים (3.47, טווח בין-רבעוני (IQR): 2.33 עד 5.18 מיקרומטר לעומת 1.85, IQR:י1.40 עד 3.35 מיקרומטר; p < 0.001). רמות TMAO גבוהות בפלזמה היו קשורות באופן חיובי לחומרת ה-AD. בנוסף, על ידי שימוש בריצוף של 16S rRNA, החוקרים ראו עלייה בכמות היחסית של סוגי האורגניזמים המייצרים TMA בחולים עם AD. במודל המכרסמים של AD, המושרה על ידי אנגיוטנסין II או β-aminopropionitrile, החוקרים ראו כי עכברים שניזונו מתזונה בתוספת TMAO היו בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח AD בהשוואה לעכברים שניזונו מתזונה רגילה. לעומת זאת, דלדול TMAO הפחית את היווצרות AD במודל ה-BAPN. ריצוף RNA של תאי אנדותל באבי העורקים שבודדו מעכברים שקיבלו TMAO הדגים עלייה משמעותי בביטוי של גנים המעורבים בתהליכים דלקתיים. לבסוף, הניסויים in vitro הדגימו כי TMAO מעודד תפקוד לקוי של האנדותל ומפעיל איתות של גורם גרעיני (NF)-κB. מודל AD המושרה על ידי BAPN in vivo הראה כי TMAO הגביר את דלקת אבי העורקים.

החוקרים סיכמו כי המטבוליט החיידקי במעיים TMAO מחמיר את ההתפתחות של AD לפחות באופן חלקי על ידי גרימת תפקוד לקוי של האנדותל ודלקת.

מקור:

Gut microbial metabolite trimethylamine N-oxide induces aortic dissection. Shan Huang,Shijuan Gao,Yihui Shao,Ping Li,Jie Lu,Ke Xu,Zeyi Zhou,Yulin Li,Jie Du. Journal of Molecular and Cellular Cardiology April 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיסקציה של אבי העורקים,  תפקוד אנדותל לקוי,  מיקרוביום,  מטבוליטים
תגובות