חדשות

גלולת ההפלות מיפפריסטון תשווק בארה"ב ללא מגבלות

העליון בארה"ב תמך בעמדת ה-FDA לאפשר את זמינות הגלולה באמצעות טלה-בריאות והזמנות בדואר ונימק: הרופאים שביקשו להגביל את שיווקה אינם נדרשים לספק הפלות או טיפולים הנוגדים את צו מצפונם

אריזת גלולת הפלות mifepristone, המוכרת בישראל בשמה המסחרי מפיג'ן. צילום: הרשת החברתית

לאחר שורת מאבקים משפטיים, בית המשפט העליון בארה"ב קבע פה אחד בסוף השבוע (ה') כי לרופאים המתנגדים להפלות אין עילה משפטית מספקת כדי לערער על הסדרת הגלולה מיפפריסטון (mifepristone) על ידי מינהל המזון והתרופות (FDA). הנימוק הוא שהרופאים לא הצליחו להוכיח שהחלטת ה-FDA פוגעת בהם באופן ישיר, שכן הם אינם נדרשים לספק הפלות או טיפולים הנוגדים את צו מצפונם.

פסיקה זו מהווה ניצחון למאמצי ממשל ביידן להגן על הגישה לשירותי בריאות בתחום הפריון בעקבות ביטול פסק הדין רו נגד וויד (Roe v. Wade). ההחלטה בתיק מינהל המזון והתרופות נגד ברית לרפואה היפוקרטית (FDA v. Alliance for Hippocratic Medicine) הופכת צו בית משפט לערעורים שדרש כי המרשם לתרופה, שהיה זמין באמצעות טלה-בריאות והזמנות בדואר מאז 2021, יהיה אישי.

גלולת ההפלה מיפפריסטון, המוכרת בישראל בשמה המסחרי מפיג'ן, משמשת בכשני שלישים מההפלות בארה"ב. החל משנת 2021 ניתן היה לקבל אותה באמצעות טלרפואה והזמנות דואר.

בית המשפט קבע שהרופאים שהגישו את התביעה לא יכולים להיפגע מהחלטת ה-FDA להגביר את זמינות מיפפריסטון, כיוון שאינם נדרשים לספק הפלות או טיפול רפואי אחר הנוגד את צו מצפונם.

ה-FDA אישר לראשונה את מיפפריסטון בשנת 2000, והאריך את האישור לשימוש בתרופה עד עשרה שבועות בשנת 2016, תוך הסרת הדרישה למתן התרופה באופן אישי בשנת 2021. הפסיקה מבססת את סמכות ה-FDA ועוזרת להגן על נגישות לשירותי הפלה, אך לא צפויה לעצור חקיקה מגבילה ברמת המדינות.

נושאים קשורים:  מיפפריסטון,  פסק דין,  חוק איסור הפלות,  חדשות,  מינהל המזון והתרופות
תגובות