חדשות

מאז 7 באוקטובר, עלייה של כ-100% בתסמונת הלב השבור

בעקבות דיווחים על ריבוי מקרים, מחקר ב"אסותא אשדוד", בשיתוף בתי חולים מכל הארץ, מצא עלייה של פי 2 בהיארעות תסמונת הלב השבור בכלל האוכלוסיה | החוקרים: "קשר מובהק בין התסמונת לטראומה לאומית"

בסיס שורה ליד רמלה, אליו הגיעו מאות גופות מתחילת המלחמה עם עזה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

מחקר שנערך בבית החולים אסותא-אשדוד מצא כי בעקבות המלחמה נרשמה עלייה של כמעט 100% בחולים בתסמונת הלב השבור. מדובר בתסמונת שמדמה התקף לב ונגרמת מלחץ נפשי או פיזי, "וזו פעם ראשונה שרואים קשר מובהק בין התסמונת לבין טראומה לאומית", אומרים החוקרים. ממצאי המחקר הוצגו לאחרונה בכנס של האיגוד הישראלי לקרדיולוגיה.

על פי המחקר, שנעשה בהובלתם של פרופ' אלי לב וד"ר יובל כחילה מ"אסותא-אשדוד", בשיתוף בתי החולים ברזילי באשקלון, הלל יפה מחדרה, שמיר-אסף הרופא, וולפסון בחולון ומאיר בכפר סבא, נמצא כי התקיימה עלייה משמעותית של כמעט פי שניים בשכיחות התסמונת בפרק הזמן שלאחר אירועי השבעה באוקטובר. החוקרים מציינים כי העלייה בשכיחות התסמונת היא בכלל האוכלוסיה בכל רחבי הארץ ולא רק באוכלוסיית הדרום.

פרופ' אלי לב, מנהל המערך הקרדיולוגי ב"אסותא אשדוד". "המתח הנפשי הקיצוני גרם לעלייה בתסמונת בקרב כלל תושבי מדינת ישראל". צילום: דוברות ביה"ח

תסמונת הלב השבור, הנקראית גם טַקוֹצוּבּוֹ קרדיומיופתיה (Takotsubo cardiomyopathy) היא כשל לבבי זמני הנגרם עקב מועקה נפשית חמורה. הלוקים בתסמונת זו מפתחים כאבים בחזה ושינויי א.ק.ג ולעתים גם סימני אי ספיקת לב. אלה עלולים לגרום לאבחנה שגויה של אוטם שריר הלב. תפקוד הלב יורד באופן חד והצורה האופיינית היא שחוד הלב והחלקים הסמוכים אליו אינם מתכווצים ורק החלק הבסיסי של הלב מתכווץ.

פרופ' לב, מנהל המערך הקרדיולוגי בבית החולים אסותא-אשדוד: "עד כה, התיאורים של מטופלים על תסמונת הלב השבור דווחו בעקבות משברים אישיים כמו מוות של קרוב ואירועים קשים אחרים. אני לא מכיר תיאור בספרות המקצועית של התסמונת בעקבות טראומה לאומית וזה החידוש הגדול במחקר שלנו. העלייה היתה קרוב לפי שניים ובכל רחבי הארץ. אני מעריך שהמתח הנפשי הקיצוני גרם לעלייה בתסמונת בקרב כלל תושבי מדינת ישראל".

ד"ר כחילה הוסיף: "המחקר הזה הוא עוד נדבך שמעיד על ההשפעה העמוקה והנרחבת של טבח השבעה באוקטובר והמלחמה על החברה הישראלית ככלל ובכל רחבי הארץ. התסמונת מתבטאת בהפרעה משמעותית בהתכווצות שריר הלב באקו לב, והיא אינה תסמונת תמימה אלא כרוכה באחוזי סיבוכים ותמותה לא מבוטלים".

נושאים קשורים:  תסמונת הלב השבור,  אסותא אשדוד,  מחקרים,  שבעה באוקטובר,  טַקוֹצוּבּוֹ קרדיומיופתיה,  פרופ' אלי לב,  ד"ר יובל כחילה,  חדשות
תגובות
13.06.2024, 08:43

אמיתי לגמריי