ישראל במלחמה

פיתוח ישראלי: מדבקה תרמית שומרת על חום הגוף בשדה הקרב

חברת Rescue Heat, בשיתוף רופא מרמב"ם, פיתחה מדבקה חכמה המונעת היפותרמיה בעקבות חשיפה לקור ודימום | מדבקות ראשונות נמסרו ליחידות קרביות של צה"ל

ניסוי במדבקה התרמית החכמה. צילום: דוברות רמב"ם

פיתוח ישראלי, מדבקה חכמה המתחממת במהירות ל-42 מעלות, מונחת על עור פצוע ושומרת על חום לאורך זמן, נועד לשמש להתמודדות עם היפותרמיה, צניחה בטמפרטורת הגוף של פצועים בעקבות חשיפה לקור ודימום. מדבקות ראשונות נמסרו ללוחמים שנלחמים כעת בעזה.

המדבקה פותחה על ידי חברת הסטארט אפ Rescue Heat של חגי ויסברוד, מנכ"ל "נויעד ביומד" ומג"ד מילואים בצנחנים, וד"ר עמית להבי, מנהל היחידה להרדמה ילדים בבית החולים רמב"ם, רופא צבאי והיועץ הרפואי לחברה.

הטכנולוגיה עברה בהצלחה בדיקות היתכנות במעבדה ועל עור אדם בריא. הצורך בפתרון להעברת חום יעילה, מהירה ובטוחה, הוכח במחקר מקיף בהובלת ד"ר להבי, שבו הושוו שיטות אחרות לשמירת טמפרטורת הגוף. יעילותן של השיטות האחרות נמצאה נמוכה יותר מזו של המדבקה, שהסיכון שלה לגרום לכוויות נמוך יותר.

"במצבים של טראומה, כמו פציעה בשדה קרב, הגוף עלול להיכנס להלם ולאבד חום מסיבות כמו אובדן דם, כיווץ כלי דם היקפיים וגם לעתים בשל עצם השכיבה על הקרקע הקרה", מסביר ד"ר להבי, שלקח חלק במספר רב של משלחות חילוץ והצלה באזורי אסון.

"כשטמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל-35 מעלות, הגוף נכנס למצב של עקה ומערכות מפסיקות לתפקד כמו שצריך. בהקשר של פציעות ודימום, הסכנה העיקרית במצבים אלה היא שההיפותרמיה פוגעת בקרישת הדם, וכתוצאה מכך הדימומים לא עוצרים וסכנת החיים גוברת. מחקרים שונים השוו בין סיכויי ההצלחה של ניתוחים בבתי חולים בארה"ב שחיממו את גוף הפצועים שנקלטו אצלם ובין כאלה שלא, והראו שיפור משמעותי בכל המדדים של המטופלים שקיבלו את החימום, כולל החלמה מהירה ושחרור מהיר יותר מבית החולים", מסביר להבי.

המדבקה כוללת חומר חכם מחמם, שנרשם כפטנט ומתחיל לפעול בניעור ובחשיפה לאוויר. המדבקה מוצמדת לגוף ומתחממת לטמפרטורה של 42 מעלות בתוך 15 דקות מרגע ההפעלה שלה ושומרת על הטמפרטורה במשך שמונה שעות. מדובר בטמפרטורה שהיא הגבול הבטיחותי שניתן להצמיד לעור מבלי שייגרמו כוויות ובמטרה לשמור על הפצוע בטווח טמפרטורה תקין של 37 מעלות. ההדבקה הישירה מייעלת את העברת החום פי עשרה ביחס למוצרים המשמשים כיום בשטח.

ד"ר להבי: "המדבקה מיועדת לשמש כתוספת לפרוטוקול הטיפול הרגיל בפצועים ואינה דורשת התאמות או שינויים באופן ההתנהלות של החובשים בשטח".

בכל שנה מאושפזים בארה"ב 20 מיליון נפגעי טראומה, מהם שני שליש מאובחנים גם כנפגעי היפותרמיה. במעבדה של ד"ר להבי נערכה הערכה למירב מוצרי החימום הקיימים היום. מחקר במעבדה שהשווה בין חמש טכנולוגיות שונות לחימום אקטיבי וחמש שיטות פאסיביות למניעת איבוד חום הראה פוטנציאל יעילות גבוה בהרבה של המדבקה הטרמית על שאר השיטות שנבדקו.

המפתחים מקווים להוכיח שניתן יהיה לשמור על הטמפרטורה במשך 480 דקות, בהשוואה ל-90 דקות ועוד פחות מכך בשיטות אחרות. "עד כה כבר העברנו יחידות של המדבקה התרמית לצה"ל כדי שייבדקו על ידי יחידות מובחרות בשדה. אנחנו מקווים שהפיתוח יוכל לסייע להציל חיים", מסכם ד"ר להבי.

נושאים קשורים:  Rescue Heat,  מדבקה תרמית,  פצועי קרב,  היפותרמיה,  ד"ר עמית להבי,  בית החולים רמב"ם,  חדשות,  ישראל במלחמה
תגובות