חדשות

ועדי הרופאים מברכים: הישג משמעותי המעניק תקווה לרופאי "הדסה"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר אידלמן, קרא לוועדת הכספים של הכנסת לעקוב אחר יישום הסכם ההבראה; הח"כים התנגדו למינוי חשב מלווה

ועדי הרופאים בבית החולים "הדסה" הביעו הבוקר (יום ב') שביעות רצון מתוכנית ההבראה שהוגשה לבית המשפט, ושתובא מחר (יום ג') לאישור העובדים. "לאחר שנה של מו"מ, הצלחנו להביא להסכם הבראה שמהווה הישג משמעותי לרופאים", נמסר בהודעה שפירסם ועד הרופאים.

"למרות ניסיונות לשנות את הדסה הצליחו הרופאים לשמור על צביונו האקדמי והמקצועי של בית החולים לצד שמירה על תנאי עבודה ראויים", נכתב, "מיקסמנו את הסכם 2011, החזרנו את הכספים האבודים של הרופאים (מקרנות המחקר, מערכת ד.א.) דאגנו שכל מה שהרופאים נותנים ייחשב כהלוואה. השגנו תקווה לרופאי הדסה ולכל רופא צעיר יש בשביל מה לבוא להדסה וסיבה להישאר בבית החולים".

במהלך דיון בוועדת הכספים של הכנסת, קרא יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, לחברי הוועדה להמשיך ולעקוב אחרי המתרחש בבית החולים הירושלמי. "אני מודה לוועדת הכספים על הסיוע והתמיכה בהגעה להסדר, אך המשבר בהדסה טרם הסתיים. זה רק הסוף של ההתחלה", אמר, "מחר או מחרתיים עלול האוצר לסגת מהתחייבותו להשקיע בבית החולים".

גם מנכ"ל הדסה, ד"ר אביגדור קפלן, הופיע בפני הוועדה ונימק מדוע התנגד למינוי חשב מלווה מטעם משרד האוצר, דרישה שהתקבלה לבסוף על ידי הנאמנים למרות הסתייגותו. לדבריו, "האוצר ומשרד הבריאות מתעקשים על הצמדת חשב מלווה להדסה. הם מעוניינים בחוק חובת מכרזים, בממונה על השכר, במשטר תאגידי חדש, במינוי דירקטוריון חדש ובוועדת ביקורת חדשה". החשב, הסביר קפלן לוועדה, לא אמור להיות בעל תפקיד מתוך בית החולים, אלא גורם חיצוני. מעבר לסכום מסוים, כל תשלום וכל התחייבות כספית יחויבו באישורו. הוא ישתתף בישיבות ההנהלה והדירקטוריון. לדברי קפלן, "דבר זה יסרס את המנכ"ל. חשב מלווה איננו תפקיד מתאים לבית חולים. אני רגיש לכספי הציבור לא פחות מהחשב המלווה. אין צורך בחשב מלווה כשיש ועדת-שלושה".

קפלן אמר לחברי הוועדה כי "ישקול את צעדיו" ביום שבו ימונה חשב מלווה לבית החולים. "אינני מאיים אך אי אפשר לנהל כך בית חולים. שום מנכ"ל לא יוכל לתפקד אם ישתקו אותו באופן כזה", אמר. מוקדם יותר פירסם הודעה שבה אמר כי "בלית ברירה וכדי שלא לטרפד את ההסדר המסובך שגובש בין כל הצדדים, במעורבותו האישית והאינטנסיבית במהלך השנה האחרונה, ומתוך גילוי אחריות להחזרתה המהירה של הדסה למעמדה המוביל, הסכים המנכ"ל - למרות התנגדותו העקרונית – למינוי חשב מלווה, ולצרף לבקשה (של הנאמנים לקבלת אישור בית המשפט למתווה התוכנית, מערכת ד. א.) את ההגדרה כפי שסוכמה בין המדינה לבין ארגון נשות הדסה.

בדיון התבטאו רוב חברי הוועדה נגד פרטים שונים הנוגעים להסכם ובעיקר על זה הנוגע למינוי החשב.  ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מתח ביקורת על המהלך: "כך אי אשר להחזיק מערכת בריאות. כשלא רוצים לתת כסף, התוצאה היא שבסוף נותנים הרבה יותר - כיוון שלא נתנו הרבה פחות, מבעוד מועד... אני חולק על ההיגיון שבמינוי חשב מלווה. זוהי מין אובססיה של האוצר".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר: "הייתי מצפה שעם 1.3 מיליארד שקל (שהמדינה הבטיחה ל"הדסה"' מערכת ד.א.) היו עושים קצת יותר למען שירותי בריאות ציבוריים. זו החמצת  הזדמנות לפעול בסכום שכזה. החשש שלי הוא, שזהו פתרון ביניים ולא פתרון כולל. אנחנו לא יודעים איזה בית חולים אחר נמצא עתה זמן קצר לפני משבר דומה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, הודיע כי "הוועדה תמשיך לעקוב אחר יישום הסכם ההבראה ועמידת הצדדים השונים בהתחייבויותיהם". הוא קרא לאוצר ולממשלה להימנע מהישנות משבר דומה בבתי חולים אחרים, ולסייע למרכזים רפואיים מבעוד מועד כדי שלא ייקלעו למשברים בהיקף דומה לזה שהתרחש בהדסה".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד האוצר,  אביגדור קפלן,  בית המשפט המחוזי בירושלים,  המשבר ב"הדסה"
תגובות
דר' רוטמן
21.05.2014, 11:03

טוב, שכנעתם אותי. גם אני רוצה שר"פ ומהר בבתי החולים של המדינה. הגיע הזמן לעשות כסף מהמקצוע ולא לנתח חולים 8 שעות ברצף עבור המשכורת בלבד. בשביל זה למדתי רפואה ולמדתי לנתח! בשביל להתעשר! מספיק להיות פראייר ולדאוג לחסרי היכולת. יש מספיק רופאים צעירים שירצו ללמוד לנתח עליהם!