חדשות

מדוע מעכב משרד הבריאות העברת תקציב למכון הרדיותרפיה ברמב"ם

חולי הסרטן בצפון הארץ נאלצים לקבל טיפול קרינה במרכז הארץ בשל סירוב משרד הבריאות להעביר 11 מיליון שקל שהובטחו לטובת הפעלת המערכות החדשות במכון בחיפה

בית החולים רמב"ם (צילום: ויקיפדיה)
בית החולים רמב"ם (צילום: ויקיפדיה)

משרד הבריאות מעכב זה כבר חמישה חודשים 11 מיליון שקל שסגן השר יעקב ליצמן התחייב שיועברו למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה לשם הפעלת המערכות החדישות שבהן הצטייד מכון הרדיותרפיה. מנכ"ל רמב"ם, פרופ' רפי ביאר, שלח בשבוע שעבר מכתב בנושא הזה להנהלת משרד הבריאות ולדבריו, נדהם מהתשובה שקיבל.

בדיווח על כך ב-Ynet  נמסר כי למרות שברמב"ם הוקם מכון רדיותרפיה חדש ומשוכלל למתן טיפולים בקרינה לחולי סרטן, חלקם נאלץ לקבל את הטיפול במרכז הארץ משום שמשרד הבריאות לא העביר עד כה את הסכום, 11 מיליון שקל, שהתחייב להעביר לשם הפעלת המערכות במכון ההקרנות בחיפה.

פרופסור רפי ביאר (צילום: אדוארד קפארוב)

פרופ' ביאר. "חייבים לשלם לקבלנים". צילום: אדוארד קפארוב

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן התחייב להעביר סכום זה עוד בנובמבר וכתב על כך לסגן הממונה על התקציבים באוצר. במכתבו ציין שהוא תומך בבקשת פרופ' ביאר לתוספת תקציב של 11 מיליון שקל להפעלת המכון.

אלא שעד כה, אין נכונות ממשרד הבריאות להעביר את הכסף. פרופ' ביאר פנה בנושא הזה למנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב וביקש לממש את ההתחייבות: "החוסר בקומת רדיותרפיה יוצר צורך בניוד החולים בין שני קצוות מתחם בית החולים ופוגע קשות ביכולות לטפל בהם. אנו זקוקים להקצאה שהובטחה במיידית. אנו נמצאים בשלבים האחרונים של הקמת מתחם המאיצים החדשים ואנו חייבים לשלם לקבלנים מסכומים אלה".

בר סימן-טוב. "הכסף יועבר לכיסוי גירעונות". צילום: פלאש 90

אלא שפרופ' ביאר, כך נמסר בדיווח, נדהם ללמוד מתשובת משרד הבריאות כי "איננו מתכוון לממש את ההבטחה. 'העניין ייסגר בסגירה התקציבית'", כתב בר סימן טוב בתשובתו והוסיף שהכסף (שהובטח) "יועבר לכיסוי גירעונות בית החולים ולא עבור בניית המכון החדש".

משמעות החלטת משרד הבריאות היא שחולי הסרטן בצפון הארץ המופנים לקבלת טיפול בקרינה נאלצים ללכת מהבניין האונקולוגי שנבנה בכספי תרומות אל הצד השני של  מכון הרדיותרפיה הישן, ובמקרים מסוימים אף מועברים באלונקות, מרחק של 400 מטר. בחלק מהמקרים נאלצים החולים אף לנסוע לבתי חולים אחרים ועד מרכז הארץ, כיוון שאין די מקום במכון הישן לקבל את כל החולים הזקוקים לטיפול.

במכתב נוסף ששלח פרופ' ביאר למנכ"ל משרד הבריאות הוא הזהיר כי "המצב הנוכחי פוגע באופן ישיר בחולי הסרטן. פשוט לא מובן למה תושבי צפון הארץ צריכים להיות מופלים לרעה בטיפולי רדיותרפיה לעומת שאר תושבי ישראל. מדוע המדינה לא עוזרת לבית החולים רמב"ם שמצליח להשיג תרומות נכבדות לפיתוח הקמפוס.

"לבניין האונקולוגיה הושגו תרומות בסך של יותר מ-100 מיליון שקל והוסכם להקצות עוד 11 מיליון שקל עוד בשנה שעברה. אינני יכול להבין מדוע מעוכבים הסכומים האחרונים להשלמת מתקן שאמור היה להיבנות כולו מתקציב המדינה. נשגב מבינתי ואינני יכול לעבור על כך לסדר היום", ציין פרופ' ביאר.

תגובת משרד הבריאות, כפי שהובאה בדיווח: "המשרד מפתח את תחום הטיפול האונקולוגי בצפון הן על ידי פתיחת מרכז הרדיותרפיה המחודש ברמב"ם והן על ידי המרכז שנפתח במרכז הרפואי זיו בצפת בשנת 2017 והמרכז שצפוי להיפתח בבית החולים העמק.

"המשרד השקיע בפיתוח בבית החולים רמב"ם בשנים האחרונות כ-300 מיליון שקל מתקציב המדינה וימשיך בהתאם לתכניות הפיתוח. השלמת התקציב לפתיחת המרכז תועבר, כפי שנעשה עד כה, בהתאם להתחייבויות ולעמידה ביעדי התקציב של בית החולים על מנת להבטיח את פעילותו התקינה והאיתנה של בית החולים לטובת המטופלים".

נושאים קשורים:  רמב"ם,  מכון רדיולוגיה,  פרופ' רפי ביאר,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
15.04.2018, 17:30

כדאי לבקש ישירות מפילים מוריס

אנונימי/ת
15.04.2018, 18:04

גם רמבם לא תמיד ממהר לשלם את התחייבויותיו. זהו דפוס ההתנהלות שהפך למקובל.
המסקנה לספקים - תחשבו טוב לפני שמקבלים עבודות במערכת הבריאות ותגלמו את הסיכון במחיר שאתם דורשים.

אנונימי/ת
15.04.2018, 19:52

גילוי נאות, רופא ברמב"ם ועכשיו לעניין,אתה רואה אנשים חולים, קשישים, בנקודה הכי קשה שלהם בחיים מיטלטלים מהבניין האונקולוגי לבניין ההקרמות. הלב ניכמר. ישראל אלפיים ומשהו, מילה אינה מילה.