חדשות

ירידה חדה בהכנסות ממחקרים קליניים של חברות פארמה בישראל

בעוד שבשנת 2022 נרשמו הכנסות של 818 מיליון שקל לבתיה"ח בישראל מניסויים קליניים, אשתקד עמד הסכום על 518 מיליון שקל בלבד | "שיבא" מוביל בהכנסה הגבוהה ביותר ממחקרים

חוקרים, מעבדת מחקר. אילוסטרציה

ירידה של 37% בהכנסות ממחקרים קליניים של חברות בינלאומיות בישראל בשנת 2023 - כך עולה מהדו"ח השנתי שפרסם משרד הבריאות. דיווח של גלי ויינרב מגלובס מראשית השבוע חושף כי בעוד שבשנת 2022 נרשמו הכנסות של 818 מיליון שקל לבתי החולים בישראל מניסויים קליניים, ב-2023 הגיע הסכום ל-518 מיליון שקל בלבד. ברבעון הרביעי של השנה הקודמת, כשברקע הרפורמה המשפטית, השינוי נבע גם מירידה כלל עולמית בהשקעה בתחום הביומד בשנה זו.

הניסויים, שחושפים את החולים לטכנולוגיות העדכניות ביותר, מהווים עשרות אחוזים מהכנסות בתי החולים. בנוסף, הם משמעותיים לשמירה על מעמדם הבינלאומי של הרופאים הישראלים ולהכשרתם לשימוש במוצרים החדשים ביותר.

על פי הדיווח, הסכום שנמדד ב-2023 הוא הנמוך ביותר מאז 2014. אולם, המגמה השלילית החלה כבר ב-2022, אז חלה ירידה של 15% בהכנסות לעומת 2021, שהיתה שנת שיא בתחום ההתקשרויות לניסויים קליניים. השנים 2020-2021 אופיינו בפעילות שיא בתחום הביומד העולמי, ובישראל הן היו מוצלחות, בזכות שיתופי הפעולה ייחודיים בתחום מחלת הקורונה. מיצוב מערכת הבריאות הישראלית כמקור מוצלח למידע רפואי בעקבות הטיפול במגיפת הקורונה סייע גם בניסויים קליניים בתחומים אחרים, אך כאמור בשנת 2022 החלה דעיכה וב-2023 המצב החמיר.

בשיחה בחודש מרץ השנה עם מנהלת המחלקה למחקרים קליניים במשרד הבריאות, אמרה ד"ר קתרין אלה לדוקטורס אונלי כי המלחמה לא השפיעה על היקף המחקרים הקליניים בישראל, המצב דומה לזה בתקופת הקורונה וכי במשרד הבריאות מתאימים את הרגולציה כדי לעודד את המחקר בארץ. עם זאת, ד"ר אלה ציינה כי נרשמה ירידה קלה של כ-12% במחקרים בתחום המחשוב הרפואי - "זיהינו השנה ירידה קטנה בחלק מהמחקרים ומדובר במחקרים מאוד חדשניים, עם מספר קטן מאוד של מטופלים מסוג first in human. משרד הבריאות קורא לחברות להמשיך לקדם ולפתח את המחקרים".

הנתונים מדו"ח הוועדה להתקשרויות עם חברות מסחריות, מציבים את בית החולים שיבא בראש המוסדות הרפואיים עם 331 בקשות למחקרים. "שיבא", שהוביל את הטבלה ב-2022, גם מוביל בהכנסה הגבוהה ביותר בשנת 2023 (כ-117 מיליון שקל). רמב"ם הגיע למקום השני, "בילינסון" במקום השלישי ואילו "איכילוב" נמצא ב-2023 במקום החמישי לאחר שהוביל את הטבלה ב-2021.

מקור: דו"ח הוועדה להתקשרויות עם חברות מסחריות

בראש טבלת החוקרים המקבלים את התקציבים הגבוהים ביותר נמצאת האונקולוגית ד"ר רוני שפירא פרומר מ"שיבא", שהובילה ב-2023 עשרה מחקרים בתקציב כולל של 9.4 מיליון שקל, אחריה נמצא פרופ' מיכאל שכטר מתחום הלב ב"שיבא" (חמישה מחקרים בתקציב של 8.4 מיליון שקל), האונקולוגית ד"ר אביבית פאר מרמב"ם (13 מחקרים בתקציב של 8.4 מיליון שקל), ד"ר הילה מגן נתיב, מתחום ההמטואונקולוגיה מ"שיבא" ופרופ' סולומון שטמר מתחום האונקולוגיה ב"בילינסון".

חברת מרק האמריקאית (MSD) מובילה בפער את טבלת החברות המשקיעות במחקרים קליניים בישראל בשלוש השנים האחרונות. עם זאת, גם השקעתה של מרק פחתה בחצי (כ-60 מיליון שקל לעומת 121 מיליון ב-2022). חברות נוספות בצמרת הטבלה הן אבווי, אסטרהזניקה, יאנסן, אלי לילי, ג'ננטק (רוש), נוברטיס, פייזר ואמג'ן.

נושאים קשורים:  מחקרים קליניים,  חדשות,  בתי חולים,  חברות תרופות
תגובות