חדשות

בעקבות חידוש הלחימה: עלייה במספר הפצועים ביחידות הטראומה

מנהלי יחידות הטראומה בבתי החולים מעידים על עלייה במספר פצועי המלחמה בטיפולם מאז הכניסה לרפיח | הרוב המכריע של הפציעות - פגיעות מירי נ"ט ומטענים

מסוק צבאי ממריא לאחר פינוי חיילים פצועים מרצועת עזה למרכז הרפואי תל אביב. צילום אבשלום ששוני/ פלאש 90

מאז הכניסה לרפיח גבר מאוד קצב פינוי החיילים הפצועים לבתי החולים. כך מדווח הבוקר (ד') אדיר ינקו ב-ynet. על פי הדיווח, בתי החולים קלטו קרוב למאה לוחמים פצועים שפונו מהרצועה.

"מהרגע שהלחימה חזרה לעצימות, עלה מספר המסוקים שנוחתים אצלנו ממסוק בשבוע למסוק או שניים ביום", אומר ד"ר יורם קליין, מנהל היחידה לטראומה וכירורגיה קריטית במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "הרוב המכריע של הפציעות הן פגיעות מירי נ"ט או מטענים".

מהדיווח עולה כי על פי נתוני דובר צה"ל, מתחילת המלחמה נפצעו 3,543 חיילים, מתוכם 546 במצב קשה והיתר במצב בינוני וקל. מכניסת צה"ל לרצועה נפצעו 1,752 חיילים, 349 מהם במצב קשה. 714 חיילים נפצעו כתוצאה מתאונות מבצעיות.

בתי החולים ברזילי ואסותא אשדוד משמשים יעדי פינוי מקוצרים במקרים של סכנת חיים מיידית, אבל רוב הפצועים מועברים לבתי החולים הגדולים במרכז ובירושלים. לבית החולים שערי צדק פונו 19 פצועים, ל"איכילוב" - 18, ל"שיבא", "בילינסון" ו"הדסה" - 16 כל אחד ועוד תשעה פצועים פונו ל"סורוקה".

ד"ר אייל חשביה, מ"מ מנהל יחידת הטראומה ומנהל תחום כירורגיה דחופה ב"איכילוב" מצוטט בכתבה ולדבריו, "מאז הכניסה לרפיח, הלחימה עלתה בצורה אקספוננציאלית לא רק שם גם אלא בצפון הרצועה. לכן, הפינוי לבתי החולים במרכז גדל משמעותית". הפציעות השכיחות ביותר הן מ-RPG, ממטענים ופחות מזה מדובר על רימונים וירי. "חזרנו לקלוט לפחות מסוק ביום, שזה די חזרה למה שהיה, ואנחנו מקבלים בין פצוע לשלושה במסוק".

זמן ההגעה של פצועים מצפון הרצועה ועד הנחיתה הוא סביב 40 דקות – סדר הגודל של הגעת פצוע ירי מדרום תל אביב אלינו, וזמן הפינוי מהמנחת לחדר הטראומה אצלנו הוא שתי דקות ו-40 שניות.

ד"ר חשביה ציין כי בסבב הראשון של הלחימה, "היו המון פצועי גפיים ופציעות כלי דם משמעותיות וגדולות, רסיסים למוח, לחזה ולבטן. עכשיו אנחנו מקבלים יותר פצועים שהם פחות רב-מערכתיים. תמהיל הפציעות רך יותר ומתון יותר". הוא מעריך כי "אם תהיה לחימה ברפיח, שתעלה בעצימות במקביל למרכז, דרום ומרכז הרצועה, הפצועים של רפיח יפונו ל'סורוקה' ואז בתי החולים במרכז יקבלו כמויות גדולות יותר של פצועים קשים. יעדי הקיצור יוצפו גם כן ויתמלאו די מהר".

נושאים קשורים:  בתי חולים,  יחידת טראומה,  ישראל במלחמה,  רפיח,  פצועי מלחמה,  ד"ר אייל חשביה,  ד"ר יורם קליין,  חדשות
תגובות