חדשות

אחרי הקורונה: עלייה חדה בתחלואת מחלות זיהומיות ברחבי העולם

התחלואה בלפחות 13 מחלה מידבקות עולה כעת על רמתה לפני המגיפה באזורים רבים בעולם ובפער ניכר | בין ההסברים להתפשטות המחלות: השפעת סגרי הקורונה על המערכת החיסונית

בסין, מקרי שעלת טיפסו פי 45 בארבעת החודשים הראשונים של השנה, לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. אילוסטרציה

בעולם מדווחים על מספרים גדולים של חולים לאחר מגיפת הקורונה. לפחות 13 מחלות מידבקות, מהצטננות ועד חצבת ושחפת, עולות כעת על רמתן לפני המגיפה באזורים רבים בעולם ולעתים קרובות בפערים משמעותיים, כך על פי ניתוח של בלומברג ניוז וחברת חיזוי המחלות הלונדונית Airfinity, שפורסם אתמול (א') בדה מרקר.

ניתוח הנתונים, שנאספו מיותר מ-60 ארגונים וסוכנויות בריאות הציבור, מראה כי 44 מדינות וטריטוריות דיווחו על עלייה מחודשת של לפחות מחלה זיהומית אחת שרמתה גבוהה לפחות פי עשרה מקו הבסיס של לפני המגיפה. התפשטות המחלות מוסברת בחלקה בהשפעות של סגרי הקורונה על המערכת החיסונית, גירעון חיסוני בעקבות המגיפה, שינויי אקלים, אי שוויון חברתי גובר ושירותי בריאות שחוקים.

מקרי השפעת בארה"ב זינקו בכ-40% בשתי עונות השפעת שלאחר מגיפת הקורונה בהשוואה לשנים קודמות. בסין, מקרי שעלת טיפסו פי 45 בארבעת החודשים הראשונים של השנה, לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. בחלקים מסוימים של אוסטרליה, מספר מקרי RSV כמעט הוכפלו לעומת אשתקד.

כפי שדווח בדוקטורס אונלי, גם בישראל נרשם שיא חדש בתחלואת הגל הנוכחי של שעלת. מספר מקרי השעלת נמצא בעלייה החל מינואר 2023 עם יותר מ-200 מקרים חדשים מדי חודש מאז יולי האחרון.

ארגנטינה נאבקת בהתפרצות קדחת הדנגי הקשה ביותר אי פעם. ביפן יש גל מסתורי של דלקת גרון סטרפטוקוקלית. מחלת החצבת עושה קאמבק ביותר מ-20 מדינות בארה"ב, בבריטניה ובחלקים מאירופה. ברחבי העולם, 7.5 מיליון בני אדם אובחנו עם שחפת בשנת 2022, השנה הגרועה ביותר מאז שארגון הבריאות העולמי (WHO) החל בניטור עולמי של שחפת באמצע שנות ה-90.

הגירעון החיסוני, שנוצר בסגרי המגיפה שהיו מעין שכבה מלאכותית של בידוד מפתוגנים שגרתיים, השפיע בעיקר על ילדים והוא שמסביר את העומס בבתי החולים לילדים מאז עונת השפעת של 2022 ולזינוק המחודש של פתוגנים נשימתיים, כפי שקרה בחורף הראשון של סין לאחר פתיחתה מחדש בשנה שעברה.

הסבר נוסף שמוצע הוא העוני, שעלה ברחבי העולם בעקבות המגיפה. תנאי חיים צפופים ותזונה לקויה מוסיפים לתחלואה ומגדילים את כמות הפתוגנים באוכלוסייה. העומס על מערכות הבריאות הציבוריות שנובע מכך מוריד את איכות הטיפול עבור כולם, כאשר אי שוויון חברתי הוא גורם הסיכון הגדול ביותר למחלות זיהומיות. הסבר אחר הוא מעקב נרחב יותר והגידול בכמות הבדיקות, שתורמים למספרים הגבוהים יותר של מקרים מדווחים.

מומחים אומרים כי קל יותר להסביר את העלייה במחלות הניתנות למניעה, כמו חצבת, פוליו ושעלת. במחלות אלו חלה ירידה חדה בשיעורי ההתחסנות במהלך המגיפה על רקע שיבושים בשרשרת האספקה, הסטת משאבים ושירותי חיסונים מוגבלים בעקבות הסגרים. כ-25 מיליון ילדים החמיצו לפחות מנה אחת מתוך שלושה של חיסונים נגד דיפתריה, טטנוס או שעלת בשנת 2021. שיעור הילדים שקיבלו את כל שלוש המנות של חיסון זה ירד ל-81%, הרמה הנמוכה ביותר זה 13 שנים.

נושאים קשורים:  מחלות מידבקות,  שפעת,  מגיפת הקורונה,  מערכת החיסון,  חדשות,  שעלת,  חצבת,  מחלות זיהומיות
תגובות
אנונימי/ת
17.06.2024, 19:10

זה לא חלילה קשור לחיסונים הקורונה שכבר נמצא בכמה מחקרים שהם פוגעים במערכת החיסון...

אנונימי/ת
17.06.2024, 19:12

התפשטות המחלה מוסברת בשינויים אקלים אבל החיסונים... חלילה. הס מלהזכיר

שוב ושוב, גם אחרי שברור לכל - עדיין מכחישים את נזקי החיסונים ופשעי הקורונה.

זה לא רק הסגרים. חיסוני הקורונה מדכאים את מערכת החיסון וחושפת אותנו למחלות זיהומיות ( מצורף קישור למאמר אחד מני רבים). אנחנו מרגישים את זה גם בארץ בקליניקה
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1521661623005259

קול שפוי. תודה רבה

אנונימי/ת
17.06.2024, 22:51

העוני? חשבתי שהמדינות העניות לא ׳זכו להתחסן׳. ברור שיש פחות אנשים שסומכים על מערכת הבריאות והחיסונים היעילים ובטוחים, ובוחרים לא לתת לילדיהם את ההתנסות הזו .
ברור כי התרופה הניסיונית שניתנה כאן בכפיה, מפריעה לתיפקוד המערכת החיסונית (איש אינו יודע עדיין עד כמה) בנוסף לשאר תופעות הלוואי הידועות… מה יותר ברור מהקשר בין העובדות.
כמובן, אף אחד מהאמונים על בריאות הציבור טרם חקר זאת לעומק. מעניין מה האינטרס ואיזה כוח מוביל זאת ?$$

אנונימי/ת
23.06.2024, 07:48

מסכימה לחלוטין עם דר' יואב יחזקאלי, אחד הקולות הבולטים שלא חששו להשמיע את מה שהיה ברור לכל, עוד בתקופה שאנשי רפואה נדחקו הצידה בידי מומחי רפואה מטעם עצמם, פרויקטורים ביורוקרטים שאין להם מושג קלוש לאפידמיולוגיה.
רופאים חששו לאבד את רישיונם, נכפה עליהם ליישר קו עם טירוף מערכות שאת פירותיו ממשיכים לקטוף עד עכשיו.

24.06.2024, 09:17

ומקומו של של התכשיר mRNA שנחשפו אליו מאות מיליוני בני-אדם ? לא יכול להיות , הס מלהזכיר . יכול להיות שליקוי החמה המלא בחצי הכדור הצפוני גם הוא אחראי לתחלואה החריגה.