חדשות

סמגלוטייד מפחיתה ב-20% את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות

יתרונותיהם הנוספים של התרופות נגד השמנה המכילות סמגלוטייד בקרב חולים במחלות לב וכלי דם הוצגו לאחרונה בקונגרס האירופאי להשמנה. תוצאות מחקר SELECT

זריקת הרזיה סמגלוטיד. צילום: אילוסטרציה

שני מחקרים המציגים את יתרונות התרופות נגד השמנה המכילות את החומר הפעיל סמגלוטייד (Semaglutide), בקרב חולים במחלות לב וכלי דם, הוצגו בקונגרס האירופאי להשמנה (ECO) 2024 שנערך לאחרונה בונציה, איטליה.

דיווח מהקונגרס פורסם באתר הבריאות Medscape בסוף השבוע. על פי הדיווח, ניתוח תוצאות מחקר SELECT בהקשר של מחלות לב וכלי דם מראה כי השיפור במצב החולים ב-CVD אינו מותנה בהרזיה שממילא מתרחשת עם סמגלוטייד, השייכת למשפחת האגוניסטים ל-GLP-1 וכי התרופה יכולה להפחית ב-20% סיכון להתקף לב, שבץ ותמותה ממחלת לב אצל אנשים עם השמנה שעברו התקף לב, שבץ או מחלת עורקים פריפריים קודם לכן, אך לא סבלו מסוכרת.

ניתוח אחד של הנתונים ממחקר SELECT בן ארבע שנים, מראה כי סמגלוטייד מובילה להפחתת משקל משמעותית קלינית ויציבה, כמו גם לשיפור בהיקפי המותניים בקרב חולים עם מחלות קרדיווסקולריות קיימות (CVD), עודף משקל או השמנת יתר ללא סוכרת.

המשתתפים איבדו בממוצע 10.2% ממשקל גופם ו-7.7 ס"מ מהיקף המותניים לאחר ארבע שנים, כך דיווחה ד"ר דונה ראיין, חוקרת קלינית ברפואת השמנה ממרכז המחקר הביו-רפואי פנינגטון בניו אורלינס, לואיזיאנה, שהציגה בקונגרס את הממצאים. המחקר פורסם גם בכתב העת Nature Medicine.

ד"ר ג'ון דיינפילד, קרדיולוג מלונדון קולג', דיווח על ניתוח משני של הנתונים, שהראה כי היתרונות הקרדיווסקולריים של סמגלוטייד אינם תלויים באיבוד משקל או שומן. כלומר, השיפור במצבם של החולים התרחש מבלי קשר לירידה במשקל.

"התרופות הללו פותחו עבור סוכרת מסוג 2 ושליטה גליקמית, ולאחר מכן השמנת יתר, אך אנו מתרגשים מהשפעתן בתחום של מחלות אחרות, וכאן ספציפית אנו בוחנים מחלות קרדיומטבוליות, אך גם מחלות אחרות עשויות לקבל תועלת מהתרופה, כולל מחלות כליות ומחלות נוירולוגיות".

ד"ר דיינפילד ציין כי התוצאות מראות כי ישנם מנגנונים חלופיים לשיפור תוצאות CVD עם התרופה מעבר להפחתה בשומן ולכן "חולים רבים עם עודף משקל והשמנת יתר, ולא רק אלה שירדו במשקל, עשויים לקבל תועלת ממנה". לדבריו, המנגנונים החלופיים עשויים לכלול השפעות חיוביות על רמת הסוכר בדם, לחץ דם או דלקת, כמו גם השפעות ישירות על שריר הלב וכלי הדם, או שילוב של אחד או יותר מאלה, לדבריו.

ניתוח קודם של תוצאות ראשוניות ביחס להשפעת סמגלוטיד על מחלות לב וכלי דם קיימות  פורסם בכתב העת New England Journal of Medicine בנובמבר 2023. בחודש מרץ השנה אישר מינהל המזון והתרופות האמריקאי את Wegovy, שבה החומר הפעיל סמגלוטייד, בהתוויה של הפחתת סיכון קרדיווסקולרי.

ד"ר ראיין הדגישה את החשיבות של תוצאות ארוכות הטווח של סמגלוטייד. "ניסוי SELECT היה הזדמנות נפלאה לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של סמגלוטיד על המשקל, באוכלוסיה מגוונת מאוד במשך ארבע שנים, שזה פרק זמן ארוך". מדובר בחולים עם מחלות קרדיווסקולריות קיימות - 30% עברו שבץ והיו מבוגרים, עם מספר משמעותי של משתתפים מעל גיל 65 ומעל גיל 75.

ראיין ציינה את חשיבותה של התוצאה הראשונית בניסוי SELECT שנועד לבחון את תפקיד סמגלוטייד במניעה משנית של אירועים קרדיווסקולריים חמורים (MACE). "אנו רואים הפחתה משמעותית (20%) של הסיכון להתקף לב, שבץ ותמותה ממחלות לב לחולים שסבלו ממחלה בכלי הדם או עברו שבץ או התקף לב, סבלו מהשמנה וקיבלו את התרופה", הדגישה.

מחקר SELECT כלל 17,604 מטופלים מ-41 מדינות עם אינדקס מסת גוף  ממוצע של 33. המשתתפים היו בני 45 שנים ומעלה, רובם גברים (72%). הם חולקו אקראית לשתי קבוצות, האחת קיבלה פלצבו והשנייה קיבלה זריקה תת עורית של סמגלוטייד פעם בשבוע במינון עולה בהדרגה עד 2.4 מ"ג ביום עד שבוע 16, למשך 40 חודשים בממוצע. נקודת הסיום העיקרית היתה מוות ממחלות לב כלי דם, אוטם שריר הלב לא קטלני (MI) או שבץ מוחי לא קטלני.

סמנים של השמנת יתר, כולל הרכב הגוף ופיזור השומן (יחס היקף המותניים ויחס בין היקף המותניים לגובה), נמדדו כדי להבהיר את השפעת התרופה על שומן בבטן, הידוע כגורם לסיכון גבוה יותר למחלות לב כלי דם בהשוואה להשמנה כללית.

התוצאות הראו שירידה במשקל הממוצעת עם התרופה היתה של 11.7% ממשקל הגוף בהשוואה לירידה במשקל של 1.5% בקבוצת הביקורת. "הירידה במשקל נשמרה בארבע שנים וזה היה ממש מצוין. יותר מ-40% מהמשתתפים כבר לא סבלו מהשמנה לאחר שנתיים", ציינה ראיין.

בהתייחס לתת קבוצות, ד"ר ריאן דיווחה שכולם הפחיתו במשקל אך שנשים הפחיתו יותר משקל מאשר גברים.

בתחילת המחקר, המשתתפים סווגו לפי הקטגוריות - משקל תקין, עודף משקל, השמנת יתר בדרגה I, השמנת יתר בדרגה II או השמנת יתר III. לאחר שנתיים, 12% מהאנשים שקיבלו את התרופה הגיעו למצב של מדד מסת גוף תקינה ו-44.6% כבר לא סבלו מהשמנה.

מומחים אחרים, כולל פרופ' מרטין לנדריי, נשיא והמנהל הראשי של הארגון פרוטס (ללא כוונת רווח שפועל בתחום המחקר של מחלות), קראו לנקוט זהירות מהכללה יתרה של "הערכות לא אקראיות". פרופ' לנדריי ציין כי מדובר ב"ניתוח של ניסוי אקראי גדול", הוסיף כי הוא משוכנע בהשפעת הטיפול על אנשים עם רמות שונות של BMI בתחילת הדרך, אך הזהיר: "אני הרבה פחות משוכנע ביחס להתאמה של הניתוחים המבוססים על רמת הירידה במשקל שהושגה".

נושאים קשורים:  סמגלוטיד,  מחלות קרדיווסקולריות,  השמנה,  מחקרים,  מחקר SELECT,  חדשות
תגובות