חדשות

שר הבריאות: קיצוץ נוסף בתקציב המשרד יפגע בשירותים חיוניים

שר הבריאות לנתניהו: הכוונה לבצע קיצוץ בתקציב משרד הבריאות כדי לממן ביטוח רפואי לפליטים מאוקראינה מעמידה בסכנה שירותי בריאות לציבור | תכניות משמעותיות ייעצרו, מנגנוני התמיכה לבתיה"ח יקוצצו

שר הבריאות משה ארבל. זכה לשבחים במהלך כהונתו הקצרה. צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

על רקע הכוונה לבצע קיצוץ בתקציב משרד הבריאות במסגרת תכנית הסיוע לנמלטים מאוקראינה, פנה היום (ב') שר הבריאות משה ארבל במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו והתריע: "במידה שהקיצוץ ימומש, ייפגעו שירותי בריאות חיוניים שמוענקים לאזרחי ישראל ותיעצרנה תכניות משמעותיות שהמשרד אמור להוציא אל הפועל".

כזכור, בשבוע שעבר עתרו לבג"ץ עמותת רופאים לזכויות אדם, בשיתוף ארגוני סיוע לפליטים ומומחים לבריאות הציבור נגד החלטת המדינה להפסיק לתקצב את שירותי הבריאות לפליטי המלחמה באוקראינה.

בתשובה לעתירה לבג"ץ, הודיעה המדינה שבמקרי חירום רפואיים המדינה תמשיך לתמוך בפליטים, אך לא פירטה מעבר לכך. משרדי הרווחה, הבריאות והאוצר חלוקים ביניהם על מימון הטיפולים הרפואיים שמוערך בכעשרה מיליון שקל בחודש. במשרדי הרווחה והבריאות טוענים שלא קיבלו מענה לתקצוב הביטוחים הרפואיים של הפליטים מאוקראינה וכי התקציב שהובטח על ידי האוצר לא הועבר אליהם ולכן לא ניתן לחדש את ההליכים הרפואיים, גם לא עבור חולי סרטן שנמצאים בטיפולים כימותרפיים.

לדברי השר ארבל, "מערכת הבריאות נמצאת בימים אלה באתגר תקציבי משמעותי בשל הגידול האדיר בביקושים לבריאות הנובע מהזדקנות מואצת וגידול של האוכלוסיה בישראל. בשל כך אנו חווים התארכות בזמני ההמתנה לשירותים וקושי הולך וגובר של ארגוני הבריאות לעמוד בתקציבם מבלי לפגוע באופן קשה בשירות אותו הן נותנות לציבור, בין היתר בשל אי קידום התקציב הבסיסי בהתאם לפרמטרים אובייקטיביים של גידול והזדקנות האוכלוסיה ועלייה במחירי תשומות הבריאות".

השר ציין כי על אף העובדה שלא כל הבקשות לתוספת תקציבית התממשו, גובשו במשרד הבריאות כמה תכניות ומענים שנועדו לאפשר למערכת להתמודד עם הביקושים הגוברים וצורכי הבריאות ההולכים וגדלים של האוכלוסיה. "חרף מאמצינו כאמור", כתב השר ארבל, "מאז אישור התקציב הובא לידיעתנו כי צפויים להתממש קיצוצים רוחביים בתקציב המשרד לטובת מימון ועמידה בסיכומים עם משרדים אחרים המסתכמים בסך של כ-100 מיליון שקל, המתווספים לקיצוץ של כ-360 מיליון שקל בבניית התקציב, הפוגעים בבסיס היכולת שלנו לתת מענה ראוי לציבור".

לדברי השר ארבל, עד לשלב מאוחר זה של השנה טרם התקבלו הסכומים שהובטחו למשרד הבריאות בסיכומים התקציביים והם מעוכבים, כך שיכולת המימוש נפגעת בהתאם. "אנו עדיין ממתינים לתוספות למערכת שהובטחו לשנת 2023 בסך של למעלה מ-650 מיליון שקל בזמן שבאופן מעשי, השנה התקציבית מתקרבת לקיצה".

השר ארבל הודיע כי ככל שהמשרד יחויב לקצץ בתקציבו, יקוצצו מנגנוני התמיכות בבתי החולים, שגם כך נמצאים בקושי תקציבי בלתי אפשרי הנובע מקידום חסר של תקציבם. כמו כן תצומצם התמיכה במרכזי החוסן והתכנית לקיצור תורים לניתוחים. כמו כן, המשרד ייאלץ לצמצם מיליוני שקלים ממבחני התמיכה בבריאות הנפש לשנת 2024 ועיכוב הוצאת חולים ממושכים למסגרות קהילתיות; תצומצם התמיכה במד"א וייגרמו פגיעה ועיכוב בתכניות הכשרת כוח אדם לרבות רופאים, סיעוד ומקצועות הבריאות. בנוסף, יופסקו תכניות לקידום בריאות עם השלטון המקומי.

עוד הוסיף השר כי "ברמת המדיניות, מימון הפעילות המוצעת על ידי תקציב משרד הבריאות יפתח פתח לאוכלוסיות רבות נוספות שאינן זכאיות כיום לשירותים רפואיים בישראל מפאת מעמדם והיכולת של המשרד לאבחן בין האוכלוסיות השונות (הזכאיות ושאינן זכאיות) תיפגע, כך שהלכה למעשה, כל אדם השוהה בישראל, ללא תלות במעמדו החוקי, יהיה זכאי לשירותי בריאות".

ארבל מציין במכתבו לראש הממשלה כי בישראל שוהים עשרות אלפי אנשים שמדינת ישראל לא הכריעה במעמדם, חלקם ממדינות הנמצאות במצבי חוסר יציבות פוליטית, אשר לא זכאים לשירותי בריאות מטעמים מובנים "ולגביהם אנו נמצאים בהליכים תלויים ועומדים בבג"צ. מיותר לציין כי במקרים דחופים של אוכלוסיות אלו, בתי החולים נותנים מענה רפואי וסופגים מתקציבם למימון המענה ללא כל שיפוי. מצב דברים זה עשוי להוביל לרידוד השירותים הניתנים לאוכלוסיות השונות למינימום ולהביא לפריצה וחשיפה תקציבית חסרת תקדים".

ארבל מסיים את מכתבו במילים: "על כן, אני מתנגד בתוקף לחלוקת המשאבים שנקבעה בהצעת המחליטים שמשמעה קיצוץ בתקציב משרד הבריאות ופגיעה קשה בפעילות הליבה של המשרד".

נושאים קשורים:  שר הבריאות משה ארבל,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  שירותי בריאות,  פליטים,  אוקראינה,  חדשות,  תקציב משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
28.08.2023, 19:19

כאשר תקציב הוא לא חברתי
כאשר תקציב מיועד לאתנן לקבוצות מסוימות זה מה שקורה
אולי כדאי להזכיר לשר הנכבד
על
החמלה שקיימת ביהדות
על הציםיה שלנו כיהודים פליטים לעזרה
אז אולי תקטינו את האתנן ותקציבו יותר למשרד הבריאות
הפליטים הם מה שיטה את הכף???
מה עם חוסר תקצוב למשכורות רופאים, מתמחים
לשרותי בריאות איכותיים ונגישים
רשעות, אטימות והיעדר חמלה

אנונימי/ת
28.08.2023, 20:10

מערכת הבריאות מושחתת בטירוף ומתנהלת כמו משחטה של כסף.
יש מחסור בתקציב? ישר פוגעים במטופלים ואיך אפשר שלא- בעובדי חברות כוח אדם שמרוויחים הכי מעט ועובדים הכי קשה כדי לתת שירות לעובדי מדינה.
ומה קורה כשיש תקציב גבוה? במקום לתת שירות יותר טוב למטופלים ולתקצב את עובדי הקבלן שקורעים את עצמם, מה שעושים זה יוצרים תקנים חדשים כדי שיהיה תירוץ לקדם פקידים עובדי מדינה לתפקידי הנהלה עם שכר מופקע, מלא אבטלה סמויה, מנהלי מחלקות עם שכר חריג של יותר ממאה אלף אבל עזבו את כל זה, אני אומר בואו נפגע במטופלים ובפליטים ואיך לא בעובדי קבלן, הרי הם אלה שגוזלים את כל הכסף לא?

אנונימי/ת
28.08.2023, 20:49

כול מילה בסלע. אנונימי/ת 20:10.
נמאס.

אנונימי/ת
02.09.2023, 02:48

לדעתי יש לצמצם המתן ל-0. לאפשר מתן עזרה רק תוך אינטרס כלכלי. בתי החולים מעל תפוסה של מאה אחוז לישראלים. בלתי נתפש.