דעות

"מכיר את הקלות שבה מרימים יד על רופא, ועכשיו זה קרה לי"

ד"ר איתי גל, רופא ילדים וכתב הבריאות של YNET, הצטרף לסטטיסטיקה של אנשי צוות רפואי שנפלו קורבן לאלימות. טור אישי כואב במיוחד

09.05.2013, 11:11
הפגנת הר"י מול משרד הבריאות בירושלים בתגובה לתקיפתו של ד"ר מאריוס גיא, יוני 2008 (צילום: ששון תירם)

הפגנת הר"י מול משרד הבריאות בירושלים בתגובה לתקיפתו של ד"ר מאריוס גיא, יוני 2008 (צילום: ששון תירם)

זה אמור היה להיות בוקר שגרתי. כמו תמיד, תור ארוך השתרך מבעד לדלת המרפאה. כמה בדיקות דם, עוד אמא מודאגת מהתינוק שלא מפסיק לבכות בלילות. ילד אחר בהתקף אסתמה חוזר זוכה לעירוי, אינהלציות ומנת סטרואידים, פעוטה בוגרת לוקמיה לאחר השתלת מח-עצם מגיעה לביקורת. עניינים שבשגרה. אלא ששום דבר מאותו רגע לא יהיה שייך לשגרה. היום גם אני הצטרפתי לסטטיסטיקה המשפילה.

אמו של ילד, אורחת במרפאה, נכנסת לחדרי. אני פותח בדברים והיא קוטעת אותי וצועקת: "יאללה יאללה, שתוק ותבדוק את הילד". אני מבקש ממנה לא לצעוק, והיא ממשיכה: "חוצפן, סתום ת'פה ותבדוק את הילד, עכשיו!". ביקשתי שוב שלא תרים את קולה. זה כבר נתן לה את האות להתחיל.

בסערת השתוללות פרועה כמוה עוד לא ראיתי בכל שנותיי כרופא, החלה האישה להמטיר עליי ועל הוריי, יבדלו לחיים ארוכים, את מיטב הקללות והאיחולים שבמקרי קיצון הייתי (אולי) מאחל לאויביי, מילים שמקלדת המחשב לא סובלת, ובצדק. רק אומר שזה התחיל ב"זבל" והסתיים באיום של ממש לפיו תדאג לחסל אותי. וכל זאת לעיני מטופלים אחרים שישבו במסדרון והצוות הרפואי שכבר החל להיאסף מחוץ לחדר.

המזכירות המבוהלות מחייגות למשטרה, ומתפלאות לשמוע את מוקדנית 100 מבהירה: "אנחנו לא מגיעים למקרים כאלה". אנשי האבטחה של המיתקן הרפואי כבר בדרך, ובינתיים האמא המקללת והמאיימת עולה מדרגה ועוברת למעשים. היא מעיפה על הרצפה את הציוד הרפואי שהיה אותה עת על שולחני, וממשיכה לצרוח, להשתולל, לקלל ולהבטיח שקיצי קרוב מאי פעם.

אני מבקש מאנשי הביטחון להוציאה מהמרפאה, תוך שאני מבהיר שאבדוק את הילד, יחד עם האחות, אך שלא בנוכחותה. אלא שהאם מסרבת לצאת וממשיכה בשלה כשבעירת טירוף אוחזת בה. המטופלים האחרים שממתינים בלובי מנסים להרגיעה לשווא. האישה האלימה נחושה במעשיה.

בורא עולם בירך אותי במאה תשעים ושלושה סנטימטרים של גובה וזרועות חזקות. יכולתי לכאורה "לשלוף" אותה מהמרפאה ולזרוק אותה החוצה. אבל כשאני עומד בלב הסערה האלימה הזו, אותה סערה עליה דיווחתי בערוץ הבריאות של ynet כל-כך הרבה פעמים, פתאום אזלו כוחותי. התדהמה שיתקה אותי לגמרי. העצב החל להשתלט והלב כאילו נותץ לרסיסים.

"אני כועס על זה שאישה אחת הצליחה לצלק לי את האידיאל עבורו אני קם כל בוקר מחדש"

אני מכיר באופן אישי רופאים שחוו אלימות מצד מטופלים, מצד משפחות של אנשים חולים. אני כועס בכל פעם מחדש על אוזלת היד, על הקלות הזו שבה מרימים יד על רופא שכל מטרתו היא לטפל בחולים ולרפא, על הקלות שבה מסננים בשנאה תהומית קללות מחפירות, ועל היחס המשפיל. ועכשיו זה קורה לי.

אנחנו הרופאים, אולי האנשים העייפים בעולם. בחרתי, יחד עם עמיתיי, להקריב את חיי למען אידיאל החיים. בעיניים טרוטות מתורנויות של 26 שעות רצופות, ראיתי את כל הטרגדיות האיומות. דם רב נשפך על ידיי בין מסדרונות בתי החולים, הניידות לטיפול נמרץ, הפיגועים, תאונות הדרכים, והלימוד האינסופי שמותיר אותך צמא לעוד ועוד ידע. המחיר כבד ועצום, אולם שווה כל כך את ההקרבה העצומה, את החיים הרבים שהצלתי ואת הרפואה שיכולתי להעניק לאחרים.

ואחרי כל זה, אירוע אחד ויחיד, פרוע ואלים, די בו כדי לפצוע את הנפש ולהותיר את הנשמה מחוררת מכדורי שנאה. אני מגיע לתחנת המשטרה, מגיש תלונה. מנהל התחנה מבטיח לי לטפל במקרה באופן אישי. במקום להרגיש מעודד, אני מרגיש מושפל, עצוב וכועס. כועס על זה שאישה אחת הצליחה לצלק לי את האידיאל עבורו אני קם כל בוקר מחדש.

אני לא לבד בעסק הזה. נפלתי קורבן לאלימות, אבל מידי שנה מדווחים מעל אלף מקרים כאלה. אלף רופאים ואחיות שנרמסים תוך דקה ונותרים עם צלקת אחת גדולה.

*הטור פורסם לראשונה באתר YNET

נושאים קשורים:  דעות,  אלימות נגד רופאים
תגובות
אבישי
09.05.2013, 15:22

איתי גל, חזק ואמץ.
אל תתן למקרה אחד לפגוע בעבודה המדהימה שלך.
בהצלחה.

ריכרד
09.05.2013, 15:52

אכן תיאור מזעזע ומוכר בווריאציות שונות. איני רוצה ללמד סנגוריה על האם, אני מקבל את מלוא התיאור, אך משום מה קשה לי לקבל שהשיחה עם האם החלה ב- 'אני פותח בדברים והיא קוטעת אותי וצועקת: "יאללה יאללה, שתוק ותבדוק את הילד" ' . נראה לי שהייתה אמירה או הערה שהקפיצה את הפיוז אצל האם והובילה להתנהגותה הפרועה והבלתי נסלחת. אם נדע את כל האמת, אולי נוכל למנוע מצבים מזעזעים שכאלה. הרפואה המודרנית נותנת יותר ויותר משקל למניעה.

זאב
09.05.2013, 17:29

אתה לא רוצה לסנגר על האמא אבל בתגובתך זה בדיוק מה שאתה עושה . המשפט הקפיץ לה את הפיוז לא תופס כאן אתה למשל הקפצת לי את הפיוז בתגובה הצדקנית שלך ועדין אני מברך אותך לשלום .

דר' אריאל בנטנקור
09.05.2013, 16:16

לכבוד העורך, שלום
אלימות הינה מגיפה בחברה המודרנית ונפוצה גם באירופה ובארה"ב.

שני מרכיבים שכיחים הם:
א- רב האנשים האלימים הינם בעלי אישיות גבולית, אבחנה פסיכיאטרית המקובלת כיום.
ב- העדר אכיפת החוק הקיים על ידי המשטרה והפרקליטות, ועונשים קלים על ידי מערכת המשפט.
ג- הגישה הרווחת של קהל הרופאים, בתי חולים, משרד הבריאות ואירגוני הרופאים היא ש"אין מה לעשות".
ד- זהות התוקפים נשמרת אנונימית ושל המותקפים מתפרסמת ברבים.

אני אומר: יש מה לעשות!
א. על ההסתדרות הרפואית לנהל מטה מאבק שילחם באלימות נגד רופאים, כולל יעוץ משפטי והשתתפות הר"י כארגון מתלונן במשטרה. יש לדרוש מהפרקליטות לא להסתפק בהזהרות".
ב- יש לציין בתיק ההיסטוריה הרפואית של התוקפים: "בעל אישיות גבולית הנוטה לאלימות.
ג- יש לפרסם ברבים את שמותיהם של התוקפים ועליהם להתיצב אצל קצין הביטחון של כל מוסד רפואי טרם יגשו לקבל טיפול.
ד. על הר"י לנהל משפטים אזרחים ולדרוש פיצוים מהתוקפים על עוגמת נפש.
ה-הכרה באלימות כגורם לשחיקת רופאים ותסמונת פוסט טראומה.

בהעדר תרופה מערכתית אנחנו ממשיכים לאבד רופאים טובים מהמערכת הרפואית שלנו, מצב שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו כחברה.
בברכה
ד''ר אריאל בנטנקור
המרכז הרפואי שיבא

ד"ר טלי מרק
09.05.2013, 21:15

אריאל, צודק כרגיל :)

אריק
10.05.2013, 00:05

מסכים במאה אחוז

אריק
10.05.2013, 00:10

ובנוסף, חלק מהתיק המשטרתי באמא הזאת צריך לכלול בדיקת סמים וביקור בית מעובדת סוציאלית. חלק מהמחיר והטיפול זה שהמדינה תקח צעדים להגן לא רק על הרופאים, אבל על כל אחד שיכול להיות בסכנה מהחוסר שליטה על ההתנהגות.

משה כהן
09.05.2013, 16:40

בלי ספק האישה הזו מופרעת ולא נורמלית.

אבל,

כשמכירים את סגנונו המעצבן של כותב השורות לאורך השנים, אני מתפלא שזה לא קרה עד עכשיו.

זאב
09.05.2013, 18:14

מה שאתה בעצם עושה זה להשחיר את פני המותקף יש זמן לשתוק וזה הזמן אבל כנארה שזה הסגנון שלך . דרך אגב אני לאמכיר את הרופא שהותקף אבל תגובתך בכל אופן לא אתית ולא עינינית

דר׳ מינה גורביץ
09.05.2013, 17:35

אין לקבל בשום אופן תוקפנות כנגד רופאים ואלימות בכלל. יש להשמיע בקול את מחאת הרופאים אך להגביר את האכיפה של החלטות שמתקבלות כנגד האלימים.
הגברת הזו צריכה לקבל את עונשה בקנס או בדרך אחרת, אך צריך לדאוג לא לפגוע בילדיה. צריך להכניס לתמונה גם עובדת סוציאלית כי אין לדעת אם אמא כזאת לא אלימה גם כנגד ילדיה.

רופאה מן השורה
09.05.2013, 20:36

ההאדרה העצמית הדראמטית של הרופא המותקף, ההדגשה החוזרת ונשנית את ההקרבה, אפילו ההתלהבות מעצמו ... אלא תאורי שבח שנאה שיאמרו על-ידי מישהו אחר, אבל הרופא על עצמו?
חוששני שיש בזה יסוד יוהרה מושך אש ויוצר להתלקחות אצל מי שלא יודעת ריסון מהו.

ד"ר טלי מרק
09.05.2013, 21:14

ממש לא מסכימה איתך.
האלימות כנגד הרופא ארורה היא, ואין כל מקום להעביר ביקורת עליו או כלפיו, או לנסות לתרץ או לטייח כאילו הדרך בה הוא כתב על אותה פרשיה מזעזעת מצדיקה את ההתנפלות עליו.
כלל לא ברור לי מה הניע אותך לכתוב את דברייך, המותירים טעם רע מאוד בפה, מיותרים הם ומפספסים את הנושא עליו כתב ד"ר איתי גל.

יעל, רופאה
09.05.2013, 22:10

מה את מנסה להגיד? את מצדיקה את ההתנהגות הבהמית? האלימות? מאשימה את הקורבן? אנחש שאת לא עובדת עם קהל ישראלי

רופאה מן השורה
10.05.2013, 22:21

צער לי לאכזב: אני רגילה ביותר לעבוד עם קהל נפיץ, גם כשהותקפתי לא ראיתי בזה הזדמנות להאדרה עצמית. תקיפה היא תקיפה היא תקיפה. יוהרה היא יוהרה היא יוהרה. פשוט.

מודי
09.05.2013, 23:08

אין הבדל בין מש שקרה לאיתי לבין הידפות למסלול שמאלה לקיצור ההמתנה ברמזור או כניסה זריזה לחניה לפני מי שממתין שתתפנה, ו״אני רק שאלה״ זה בסך הכל מהדורה מעודנת יותר, אני מזמן כסר לא מגיב, עדיף לשתוק ולסיים את העבודה בזמן, ממילא המערכת לא תגן עלינו אם נגיב ושוב הרופא ימצא את עצמו לבד ״מתנשא שלא מבין את המצוקות של הקוזק הנגזצ״

רופאת משפחה
09.05.2013, 23:30

לצערי חוויתי כמה פעמים מקרים דומים. מדובר בחוויה טראומטית שקשה להתאושש ממנה. מרגע זה, כל פציינט הוא תוקף פוטנציאלי. לא מבינה את התגובות שמשתלחות באיתי גל. כנראה שגם רופאים, כמו כל אחד אחר, לא מסוגלים לפרגן להצלחה. חבל

יצחק
10.05.2013, 02:04

מעניין, נמחקות כאן תגובות שכנראה לא מקובלות על האנטיפט הזה

רופאה שמכירה את איתי
10.05.2013, 07:22

אח, הקנאה הקנאה והאלימות מוציאה אתכם מדעתכם. מאוד סקסי להשתלח ברופא נכון? אז ככה, אני מכירה אותו מקרוב, כבר שנים, מכירה את האהבה שלו לילדים, את ההשקעה שלו בהורים, את כל העמותות למען הילד שהוא מתנדב בהן ומשקיע שעות מזמנו, וגם את כל העזרה שהוא מסייע לחולים דרך ידיעות אחרונות.

לא מבינה איך אתם - ועוד רופאים - יכולים להצדיק אלימות כלפי אדם, כל אדם, ועוד אחד מאיתנו, שבאמת כל חייו מעניק לזולת - בעיקר בשקט, בצנעה, מבלי שאתם יודעים בכלל. תתביישו, פשוט תתביישו.

ד"ר פרי
10.05.2013, 09:38

אלימות היא רוע כללי שאינו מכוון דווקא נגד הרופאים. מי מאיתנו לא פוגש מדי יום (!) את האלימות השכיחה מכולן והמסוכנת מכולן - אלימות בכביש ?! ואין צורך להאריך ולציין את כל סוגי האלימות האחרים שאנו חשופים אליהם מדי יום.
כמובן שאנו,הרופאים,קרובים אצל עצמנו ואנו לא נפסיק להיות מופתעים מאלימות כלפינו - אנחנו שרוצים ומשתדלים לעזור לציבור. יחד עם זאת בסתר לבנו אנו יודעים,ובלי קשר למקרה המדווח הנוכחי,שגם אני אישית נתקלתי בשכמותו, שלעיתים יש למטופלים ומשפחותיהם סיבה לקפיצת הפיוזים.נער הייתי וגם בגרתי,ועיני לא כהו גם מלראות מקרי אטימות שנעשו על ידינו.
לא,זה לא מצדיק אלימות,אבל גם עלינו הראיה.
ופיסקה אחרונה : ד"ר גל ועמיתיו "בחרו להקריב את חייהם למען אידאל החיים" . נו טוףףף..
גם אני רופא,אך בחרתי את מקצועי כי הוא התאים לי ומצא חן בעיני ולא כהקרבה על מזבח בריאות הציבור. אני משתדל לבצע אותו על הצד הטוב ביותר ולהתייחס למטופל,אבל לא מתחושת הקורבן האלטרואיסט שהאידאל עומד אל מול עיניו כל חייו.
חברי הרופאים - בואו לא נגזים. עבודה קשה,תנאים קשים,שכר לא מכובד - אבל לא הקרבת חיים ...
ולסיום : כפי שעונשי תחבורה לא הורידו משמעותית את האלימות בכביש כך גם כאן. חבל לחשוב על סנקציות.זה לא יעזור(ד"ר בנטנקור).אלו מגיעות כשהאדם כבר בוגר ולא ישנה את מהות התנהגותו הבסיסית, והסנקציות נשכחות חיש קל בעת 'קפיצת הפיוזים' .
הסוד כמו בכל דבר מתחיל בגיל צעיר : חינוך,חינוך,חינוך !!!

גדי
10.05.2013, 10:35

איתי,
זוכר אותך כשהייתי סטודנט בת"א ועשיתי איתך כמה תורנויות מיון, נסה להתעלם מהנשמות הרעות. אני הייתי שם כשגם בשיא העייפות שלך (ושלנו) לא הפסקת להתרוצץ, ללמד אותנו, להראות וגם לטפל במסירות רבה בילדים החולים ומשפחותיהם. אז מי שצריך באמת לדעת, יודע שאתה אדם נפלא, חרוץ וטוב לב.

ולגבי האישה האלימה המטורפת, נקווה שהמשטרה תמצה איתה את הדין. אני בספק, אבל מקווה. בשביל כולנו

ד"ר אייליג ישראל
10.05.2013, 11:29

כבר מזמן אינני אוהב חולים. הם הרסו אצלי חלקה זאת. היום אני ורבים מחברי פועלים לפי המשפט הידוע " כול מה שרציתי זה לחזור הביתה בשלוש" (לא טעות )
לגבי תגובת המשטרה- עליך לפנות להר"י ולהגיש דרכם תלונה ליחידה לחקירות שוטרים. התשובה שקיבלת אינה עומדת בנהלי המשטרה. כול שיחה מוקלטת ולכן יש את העובדות. אל תוותר.
לגבי המשתוללת - יש הסכם רב שנים עם קופ"ח שמטופלים שמשתוללים מורחקים למרפאות אחרות.דרוש ממנהל המרפאה להרחיק אותה מהמרפאה. לא יסכים- שיטפל בה בעצמו.הצורך להתנייד למקומות אחרים יש בה סוג של מסר לכול האוכלוסיה.
ועומדת לך הזכות והחובה להגיש תלונה במשטרה על תקיפה ( גם מילולי זה תקיפה ולפי התאור זה היה הרבה מעבר לתקיפה מילולית ) החובה חלה עליך כי אם זה יעבור לסדר היום- מחר היא תתקוף אותי. תלונה מסוג זה היא תיק פלילי. צריך רק להתעקש, ולהביא עדים. אם מקום העבודה שלך היה חושב שתפקידו להגן על עובדיו, מקום העבודה היה מגיש את התלונה יחד איתך.
ולגבי המשמיצים- כדאי שלא תסתכלו בראי- בטוח שתתבישו ממה שאתם רואים

רופאת משפחה
10.05.2013, 17:46

הטרגדיה שלנו -הרופאים בישראל- החלה ביום שבו הפסקנו לטפל במטופלים ,בפציינטים- אלא ב"לקוחות". הלקוח יודע תמיד מה הכי טוב בשבילו, וללקוח מגיע כל מה שמתחשק לו ומייד ! והוא גם תמיד צודק. בתפיסתי האישית והמקצועית רבת השנים נשארתי תמיד רופאה שמטפלת במטופלים ולכן כשמערכת הכריזה במרפאה בה אני עובדת שנים רבות ,קוראת ל"לקוח מספר .... "- להיכנס לחדר שלי, אני מתכווצת ומגחכת בתיסכול כל פעם מחדש.
אין פלא שהלקוחות היקרים שלנו מתנהגים כפי שהם מורגלים להתנהג בכל מקום בו הם מקבלים שירות כלקוחות . נגמרו ימי הרספקט לדוקטור - הרופא המטפל , ולא יחזרו לעולם וחלק מהתודה מגיע למי שהמציא את המושג המעוות "לקוח".
אלימות היא בעיניי לא רק פיזית או מילולית , אלא גם החוכמולוגיה הישראלית -בדרישה התוקפנית של "הלקוח "להידחף ללא תור כמקרה דחוף ללא קביעת תור אצל רופא המשפחה שלו , אלא פניה למרפאה הקרובה ללא שום תיאום וליצור אצלי לחץ לא מוצדק שהינו יום יומי ומעיק, אלימות היא בעיני השיטה המקובלת למצוא פטנטים לעקוף את הנהלים ולהתפרץ לתור אליי ללא שום הצדקה רפואית - למשל - אני רק שאלה , אני רק מירשם שאבד לי, אלימות היא לחץ עלי כרופאת משפחה לסדר ט. 17 דחוף אחרת "אעזוב את הקופה", אלימות היא לחץ עלי לסדר תור דחוף לרופא מקצועי , אלימות היא דרישה לקבלת תרופה שהשכן שלי מקבל ועזרה לו ועכשיו ומייד ומה פיתאום צריך אישור, ועוד ועוד. אלימות היא כל הפעלת לחץ עלי כנותן שירות תוך איום כלשהו.
והפציינט היקר, סליחה - הלקוח יודע בדיוק מה הכי מפחיד את ההנהלה שלנו - שחס וחלילה לא תהיה עזיבה וכך אנחנו הרופאים - במיוחד הרופאים הראשוניים השכירים בין הפטיש והסדן. בין כבודנו האבוד לבין ההנהלה ההיסטרית שמא יאבדו בגללנו לקוחות .
ברור שבמקרה קיצוני של אלימות מילולית או פיזית - פנייה למשטרה או להנהלה הינה הכרחית , אבל בכל המקרים היום יומיים של הלקוחות הנדחפים , החצופים , הדרשנים , החכמולוגים - עם אלה כנראה נצטרך להתמודד כל אחד בדרכו היצירתית.

נ

רופא נפש
10.05.2013, 20:40

אכן התנהגות לא נאותה ומבזה של האישה האלימה.
לא מצדיק אותה בשום אופן!!!

מניסיוני, שני הצדדים לעתים חסרי סבלנות ומתוסכלים, הרופא מלחצים שמופעלים עליו
והאישה מהמחלה של הבן שלה או מבעיות אחרות. ואז, הקרקע פורייה מאוד להסלמה מהירה.

מניסיוני כרופא במשך 25 שנה, היו לי מספר הזדמנויות שזכיתי לקיתונות של קללות ואף לטריקות דלת חזקות (ולא כולל ברשימה מקרים עם אנשים פסיכוטיים).
לדעתי, נדיר ביותר שלא היתה לי שום תרומה להסלמה שהיתה, אם כשהתעקשתי קודם לכן על עמדתי, לא קבלתי את גישת המטופל, רציתי לשים אותו במקום, רציתי באופן מודע או לא מודע להיות מעליו, או לא הצלחתי להרגיע עצמי כדי להכיל את כעסו של המטופל.

משפטים שאגיד בעתיד הם:

אני רואה שאת מאוד מודאגת מהבעיה של הילד, בואי נראה מה ניתן לעשות,
או
בואי ספרי לי מה קרה
או
יש לחץ בחוץ עם הרבה ממתינים, אבל עכשיו שנכנסת, תקבלי את כל תשומת הלב שלי
וננסה יחד לעזור לבן שלך....

מעניין אותי מה דעתכם.

רופאת משפחה
10.05.2013, 21:42

לרופא נפש
כרופאת משפחה השתתפתי בסדנאות להתמודדות עם לקוח זועם , ובכן אני משתפת אותך במה שלמדתי - כשמגיעה אישה טעונה, מלאה תיסכול וכעס על כל העולם ומוציאה זעמה על הרופא המסכן בטון של צעקות , קללות ו,איומים ובאופן שאתה מתרשם שהשליטה על עצמה ממנה והלאה - כדאי לא לדבר חלש ,לא לדבר בטון ידידותי ובמשפטים אמפטיים ואפילו לא לומר לה דברי שירה .
כדאי פשוט לקום מהכיסא ולרוץ לעבר הדלת ולהזעיק מאבטחים.
מסכימה איתך רק בזה שלא כדאי לשתף פעולה וללבות את העימות המילולי שעלול להתפתח לאלימות פיזית מסכנת חיים .
אם אתה חושב שכשתדבר חלש ובנעימים - תפתור את הבעיה ותרוקן את פצצת התיסכול שלה -
היזהר לנפשך - כי אתה מועד לאירוע של אלימות פיזית שתרגיע אותך מהאשליות.

אהרון
11.05.2013, 17:29

אני מגיב כרופא די פופולרי עם ניסיון של מעט פחות משלושים שנה ולהלן הערותי:
1. אין למארגני מערכת בריאות רצון להיכנס לסוגיה.
2. אין ביכולתינוו לחנך את כלל הציבור בסמן החיים שלנו.
3. אני מגביל את כמות העבודה וכך מונע התקהלות לפני הדלת. כל מי שלא מספיק להתקבל- לצערי לא נכנס.
4. חדר ההמתנה מצולם ואני מדבר ובודק בנוכחות מזכירה.
5. ברגע שיש ניצן ראשון לאלימות עבודתי נפסקת עד ליציאת הגורמים מהאיזור או הגעת שומרים/שוטרים.
6. אין להציל את כל המטופלים - רובם לא מבינים את תפקידינו כמו שנאמר לפני.
7. אינני חושב שההיסתדרות שלנו תעסוק בזה ולכן יש לדרוש ממנה דו״ח על כל מקרה מדווח.
8. אני מציע אירגון ולונטארי משלנו למניעה, אחרת לא יופסק הדבר- נאסוף כסף ונקח עו״ד שיעסוק בכל מקרה כולל תביעות נגד ( עדיין לא תבעתי איש ממטופלי אבל יש בידי תעוד של כ-10 בשבע שנים אחרונות שיכולים להפסיד הרבה)
אהרון

מיכאל
14.05.2013, 12:39

כל הכבוד,קולגה!
מזמן לא קראתי תגובה או התייחסות כל כך עניינית!
מצטרף להמלצותיך

Eugene
18.05.2013, 23:37

לדעתי אתה עושה מאוד נכון...אני מזמן חושב שיש לקבוע חוק שכל שיחה עם הפציאנט ומשפחתו היא חייבת להיחשב כשיחה רישמית ולהתבצע תחת מצלמה ודיקטפון. והפציאנטים צריכים להיות מודעים לכך. וחייבים להציג את עצמם בדיוק כמו שדאנחנו מציגים את עצמינו. בלי מצלמה, דקטפון והצגה רשמית של שני הצדדים לא להתחיל שיחה.ואז כל אחד ירגיש אחריות על כל מילה וצורת התנהגות.ולתבוע התוקף יהיה יותר קל עם כל השיחה צולמה ונקלטה.

jewish d-r
12.05.2013, 14:57

מקרה,אפילו פחות אלים מזה-זה טראומה
פסיכולוגית של ממש !
זה מצב רוח הרוס לכל היום (שבוע ?) .
זה "חקירה עצמית" מסוג : למה מגיע לי את זה ? במה אני
אשם ? אני באמת משתדל להיות בסדר...
זה בכל זאת רגשי אשמה,אפילו שאתה לא אשם בשום דבר !
זה משפיע על הבית ,על המשפחה ,על שמחת חיים !
בואו נודה : רופא היום זה שק חבטות של כל אחד ואחת -ללא
זכות להחזיר...
ד"ר גל אני מבין אותך ועוד איך...
אבל,בואו נגמור בטוב :רוב - הם בסדר !

Eugene
18.05.2013, 23:29

אבל אחת כזאצ-זה מספיק כדי להתחיל לפחד מכולם...ומאוד קשה לאהוב את מי שאתה מפחד...

ד"ר גל יום טוב
13.05.2013, 10:17

מהי אשמתנו הרופאים בכל האלימות המופעלת כלפנו? בניגוד לחלק מעמיתי אינני חושב שהיוהרה היא העניין המרכזי, ואני מרשה לעצמי לחשוב שהרופאים היהירים דואגים לראות חולים נוחים יותר; החטא העקרי שלנו לדעתי הוא הקבלה, וההכלה בבחינת no good did goes unponished . המקצוע הוא פילנטרופי בהגדרה, וכך גם הציפיות מהרופא - הן במשור הציבורי אצל "מקבלי ההחלטות", והן בקרב הקהל. הרופא (והאחות) נתפס כמעט כעל-אנושי, וצפוי ממנו להיות זמין לכל דבר בכל זמן. כשנחשף שהרופא ככל נותן שרות הוא אנושי, ואינו יכול לבדוק 10 חולים קשים בדיקה יסודית בפחות משעה (זה דרישות המערכת בד"כ), זה מעורר רוגז (צפוי); אולם הפער בציפיות כאמור מסלים מאוד את תחושות התסכול, ומביא את אותם אנשי-קצה לתגובות קיצוניות.
אבל הרי אותם אנשי קצה רק לעיתים נדירות יפעילו את אותן תגובות בבתי-המשפט, או בתחנת המשטרה ומדוע?
1. כאמור - פער-הציפיות קטן יותר
2. וחשוב יותר - הפחד! מה תהה התגובה - המערכתית והמקומית.
אנו במערכת הרפואית לא באמת מגיבים - מרוב פילנטרופיה אנו מעודדים התנהגות כזו. ודווקא אנו - מפחדים. אישה אלימה כזו צריך לרדוף!! אחרי התלונה במשטרה צריך לעקוב. ואם התיק נסגר מחוסר-עניין - לתבוע את הגברת בתביעה אזרחית. לא להרפות! להציק למוסדות ביה"ח/ קופה"ח/ הר"י שיתערבו. בשום אופן לא להסכים לבדוק חולה זו או את בנה (כן אפילו שאינו אשם - זו אימו ועימה תצטרך להתמודד).
עניין זה בנפשנו הוא, והגיע הזמן שיבינו - דמנו אינו סמוק פחות מזה של שוטר / שופט/ עובד-ציבור כלשהו.

jewish d-r
13.05.2013, 18:02

"לרדוף" ? לא נראה לי שאנחנו מסוגלים
להרחיק מהמרפאה ולאיים עם תלונה-נראה לי מספיק...
לסרב לטפל בה ובילד ?!
לא בבית מדרשנו...
גם אני בטוח ד"ר שם טוב, שבמידת הצורך היית מעניק
את טוב הטיפול גם למטופלת זאת !
בלי נקימה ובלי נטירה.

Eugene
18.05.2013, 23:22

לא רואה שום קשר עם הנקימה...בתנאיים כאילו אי-אפשר לטפל בפציאנט.כי אתה מפחד, לא מרגיש בטיחות, הגוף ריעד, הלב רועד, הקול רועד...אי-אפשר לדרוש מרופא להיות מסוגל לטפל בפציאנט בסיטואציה כזאת.דרך אגב, בבית חולים באילת בכל מסדרון רשומות הוראות תגובה לאלימות.קודם כל-להפסיק לטפל בחולה, להתרחק ולקרוא לעזרה-לבטחון.ולטפל אך ורק בתנאים סבירים ובטיחותיים.

דר לשפיות
13.05.2013, 20:29

איתי ידידי
אין לך מה לכעוס על האישה שצילקה לך את האידאל, תכעס על עצמך שטיפחת את האידאל הזה לעצמך. הרבה לפני שהם חולים/מטופלים/משפחה של חולים או כל דבר אחר, הם תושבי הארץ הזו, מחוצפים ומחוסרי תרבות שאיש לא לימד אותם לתת כבוד לאנשים שעוזרים להם. זה בדיוק כמו לכעוס על כלב שנושך וטרינר אחרי שזה הציל את חייו. אי אפשר.
זה הכל עניין של בחירות בחיים. אני בחרתי בדרך שפויה יותר. פתולוגיה. מומלץ לכולם.

אורן
14.05.2013, 08:22

שלום, לצערי לאחר 17 שנים בגרמניה חזרתי למולדתי, אני נוכח בכך שהיגעתי למדינה נחשלת תרבותית סוציאלית וכלכלית. ערב רב של מהגרים ממדינות עולם שלישי חסך סוציאלי ותרבות לבנטינית יצר כאן פסיספס אנושי אלים. לא די בכך אלא גם הרפואה הציבורית מזלזלת ומחפפת (נוכחתי על בשרי) והרפואה הפרטית עברה גבולות מבחינת בצע כסף ורואה עצמה כמייעצת בלבד ולא כמטפלת לכן אזרח שלא מקבל עזרה בציבורית ופונה לפרטית לא מקבל תרפיה וייעוץ מלווה לפתלוגיה הרפואית ממנה הוא סובל, המערכת השיקומית על הקרשים. בהשוואה לגרמניה בתחום הרפואי סוציאלי אנחנו מדינת עולם שלישי. ממש כואב לי להיווכח. אנשים למדו על בשרם לכן (וזאת מבלי להצדיק את הגברת) שאפשר להשיג התייחסות רק כשדופקים על השולחן ומרימים קול. שוב מראה על החברה הישראלית האלימה והלא מתורבתת. אני אחזור בקרוב לגרמניה (אחרי 5 שנים של סבל בארץ) אני רק מיצר עליכם שהחלום הציוני ניראה כפי שהוא ניראה. להית...אורן

טלי
15.05.2013, 10:09

אכן עצוב מאד, קיימת כאן גם דאגה ממשית לשלום הילדים והמשפחה. עם כל הכאב אולי האישה קוראת לעזרה . אולי היא מנסה לומר לרופא הגבוה שגם בבית המצב כך? זה לא מצדיק את מעשיה אבל דורש התערבות משפחתית מעבר להגנה על הרופא.

Eugene
18.05.2013, 23:10

אם האמא קוראת לעזרה ובאמת דואגת לילד שלה היא בטח לא תשפיל את דוקטור אלא תבקש ממנו עזרה.כי היא תרצה טיפול, לא סקנדל.ואיכות הטיפול לא השתפר מזה שהיא תשפיל את הרופא ותתקוף אותו.וזה מובן מעליו לכל איש עם חינוך סביר ..לכן אני לא מאמין בסיטואציה הזאת שדאגה משמעותית למצבו של הילד היתה קיימת...

jewish d-r
16.05.2013, 17:11

לקרוא לבני עמך - "ערב רב" ו "מהגרים" למדת
ב"גרמניה המתורבתת" ד"ר ? אתה חוזר לשם ? רק שתיזהר!
כי התרבות הזאת אנחנו מציינים כל שנה כאן "בעולם השלישי" .
יום השואה...

Eugene
18.05.2013, 22:13

אני מאוד מבין את הרופא שהפעם נעשה הקורבן של האלימות ודרך אגב המשטרה סירבה להגיע מיידית...התחלתי את התמחותי בפנימית בשאיפה ללמוד רפואה על מנת לטפל בחולים ולהיות מישהו שעוזר...אך אחרי תקופת שנה וחצי של העבודה אני יצאתי משמה עם הפחד.הפחד ששבר אותי...פחד בפני החולים ובני משפחה.פחד מאנשים שאתה נמצא מול אנשים בודדים שיכולים להתפרץ עליך, להשפיל אותך,לאיים עליך,אפילו להרביץ...ובגלל האנשים הבודדים הללו, אני ברכתי מפנימית...ועכשיו אני בהרדמה.וכאן יותר בטיחותי מבחינה זאת.... מה לעשות...אינני מסוגל לעמוד בתקיפות האילו.אני לא סומך יותר על הפציאנטים ומשפחותיהם עד כדי להקריב את עצמי בתור הקורבן העלימות של כל אחד ואחת שירצה לתקוף אותי...ואין איזה שהוא כוח מעשי שיגן עליי בפני גסות רוח או חוצפה של מישהו...

אמנון
21.05.2013, 00:34

יש להבדיל בין גופו של אדם לגופו של עיניין .איני מכיר את ד"ר גל ,אך בטוחני שהוא לא התכוון לפגוע או להעליב וקרה כאן מקרה חמור ביותר של תגובה לא הגיונית של מטופלת ( או אמא של מטופל ) שפנתה לקבלת טיפול. קראתי בעיון את מה שהחברים כאן כתבו, וגם ראיתי לא מעט שמחה לאיד ( או שרק נדמה לי?) אבל העיניין כאן הוא עקרוני ובנפשינו. רובינו עובדים שעות רבות במגע עם אנשים מכל שכבות האוכלוסיה. לרבים ממטופלינו אין סבלנות והם רוצים תשובה כאן ועכשיו. אין להם זמן להמתין לתורם , הם לעיתים מתפרצים לחדר הטיפולים או בדברים לא נעימים . זה לא הכלל, אבל לעיתים היוצא מהכלל מוציא אותך מדעתך. כל מי שרק חושב שמגיע לו , ממהר לשלוף את עט התלונות ולכתוב כיד הדימיון והמוזה הטובה השורה עליו, קופות החולים נותנות לכך יד ובמודל :" פארטו" לעיתים ניתן מלוא תשומת הלב ל20 אחוז של עושי צרות שלעיתים תופסים 80 אחוזים מהזמן .גם אנחנו איננו חפים מפשע. לעיתים אנו מאבדים את הסבלנות, עונים בצורה לא יפה, לא תמיד באמת יש לנו סבלנות להקשיב לכל מה שנאמר לנו , האם תמיד אנו מקדישים את מלוא תשומת הלב למטופלינו? ומה עם החמלה לסיבלו של הזולת? אז הכל טוב ויפה , אך אלימות היא אלימות היא אלימות ולא משנה אם מילולית או פיזית.. איננו מוגנים על ידי מעסיקינו ( הקופות, משרד הבריאות , המדינה ) וכאן הבעייה המרכזית. באגליה חוקק בשנת 2000 חוק שלושת הצבעים ירוק, צהוב, אדום. כל מטופל בהתחלה הוא כמו אור ירוק ברמזור . ברגע שמופיעה אלימות מצד מטופל ( תלוי גם בסוג) הוא מקבל כרטיס אזהרה צהוב ושמו מועבר במערכת לכלל הרופאים. במידה והוא עובר עבירת אלימות חוזרת , הוא מקבל כרטיס אדום האומר שמשך שנה אל לו לפנות לקבלת טיפול רפואי אצל רופא אלא אם יש סכנת חיים ובמידה והא עובר על החוק, דינו מאסר ללא שיקול דעת של שופט. החוק הזה הוריד משמעותית את האלימות על פי מה שפורסם. נעשה ניסיון להעלות חוק דומה בכנסת אך ללא הצלחה. כל זמן שלא נקבל גב מהמדינה, אנו חשופים תרתי משמע ועובדים תחת חרב דמוקלס העלולה לפגוע בנו. אני מתעורר בבוקר לעבודתי כיון שקרני השמש חדרו מבעד לחרכי התריס ורמת המלאטונין בדמי ירדה, אך אני אוהב את עבודתי ויש לי ממנה סיפוק רב . לעיתים מספיק קוץ או דרדר אחד להרוס גן יפה של פרחים וקשה לעיתים לחזור לשיגרה אחרי מקרה של אלימות . אני בטוח שכל מי שעובד עם קהל לא יכול להימנע מהיתקלות כזאת או אחרת עם אנשים לא מרוצים מכל סיבה שהיא אך ברגע שאותו אדם ידע שיש מחיר להיתנהגות נלוזה ,גסת רוח ותוקפנית , הוא יחשוב פעמיים לפני שיעז להפעיל אלימות מכל סוג שהוא על נותן השרות .אם לא נסכים כולנו יחד על כך, הרי כבודדים אין לנו מה לחפש או להציע. תנו דעתכם על כך חברי הרופאים .

jewish d-r
21.05.2013, 12:12

לEUGENE : אני מבין אותך ומעריך את דברך.
אם אחרי שנפלת קורבן לאלימות נשארת במקצוע (רפואה)
ואף במקצוע חשוב כל כך (הרדמה וטיפול נמרץ) -חזק ואמץ !
לגבי התגובה שלי לד"ר מגרמניה ("אורן") -זה כן לעניין...
למה שהוא כתב יש ריח רע של השמצה (לכאורה כמובן).
יש אנשים מטורפים ! שמעת מה קרה בב"ש...

אמיר
29.06.2013, 07:06

למה ההורים הכי אלימים וחסרי סבלנות .באים עם ילדים עם נזלת