טוקסופלסמה

האם יש קשר בין זיהום טפילי להתפתחות מחלות בתחום הסכיזופרניה?

במחקר נמצא קשר בין זיהום בטוקוסופלסמה להתפתחות מאוחרת יותר של סכיזופרניה באמהות

31.08.2011, 08:58

מחקרים אחדים שהתבססו על דוגמאות קליניות מצאו קשר בין זיהום בטוקסופלסמה (Toxoplasma gondii) לבין סכיזופרניה. כמו כן, מחקר מקרה-ביקורת בקרב אנשי סגל הצבא האמריקאי עם דגימות זמינות לפני ואחרי אבחנה מצאו קשר חיובי בין רמת הנוגדן לטוקסופלסמה (T. gondii immunoglobulin G (IgG לבין סכיזופרניה. ממצאים אלו מעולם לא שוחזרו במחקר קוהורט פרוספקטיבי.

טוקסופלסמה גונדי (מקור: ויקיפדיה)

טוקסופלסמה גונדי (מקור: ויקיפדיה)

מטרת מחקר זה הייתה לקבוע אם אמהות שנדבקו בטוקסופלסמה הן בעלות סיכון מוגבר לסכיזופרניה או למחלות הקשורות לסכיזופרניה ואם הסיכון תלוי ברמת הנוגדן (IgG) לטוקסופלסמה.

במחקר קוהורט פרוספקטיבי מבוסס-רישום של 45,609 נשים שנולדו בדנמרק, רמת הנוגדן הספציפי לטוקסופלסמה נמדדה בהקשר ללידה בין השנים 1992 ל-1995. הנשים היו במעקב מתאריך הלידה ועד 2008.

נמצא קשר חיובי משמעותי בין רמת הנוגדן לטוקסופלסמה לבין מגוון מחלות בתחום הסכיזופרניה. אמהות שנמצאו אצלן הערכים הגבוהים ביותר של הנוגדן היו בעלות סיכון יחסי של 1.73 (95% confidence interval [CI]=1.12-2.62) בהשוואה לאמהות עם ערכי הנוגדן הנמוכים ביותר.

לגבי סכיזופרניה, הסיכון היחסי היה 1.68 (95% CI=0.77-3.46). כאשר האמהות סווגו בהתאם לרמת הנוגדן, רק אלה עם רמות הנוגדן הגבוהות ביותר היו בעלות סיכון גבוה יותר משמעותית למחלות בתחום הסכיזופרניה.

החוקרים הסיקו כי נשים עם רמות גבוהות של נוגדן ספציפי לטוקסופלסמה הן בעלות סיכון מוגבר משמעותית לפתח מחלות בתחום הסכיזופרניה.

מקור:

Toxoplasma infection and later development of schizophrenia in mothers: Pedersen MG. et al., The American Journal of Psychiatry, 2011 Aug;168(8):814-21. Advance Online Publication. 2011 May 2.

נושאים קשורים:  טוקסופלסמה,  סכיזופרניה,  מחקרים
תגובות