חדשות

צרפת: 12 שנה ללא טיפול תרופתי, ונגיף האיידס נעלם מגופה של חולה

רופאים ממכון פסטר דיווחו בכנס איידס בינ"ל על נערה שקיבלה טיפול אנטי-ויראלי מיד לאחר שנולדה לאם נשאית; הטיפול הופסק כשהיתה בת 6, אבל היא עדיין נקייה מהנגיף

הדמיית נגיף (צילום: אילוסטרציה)

רופאים ממכון פסטר בפאריס דיווחו שלשום במסגרת כנס החברה הבינלאומית לאיידס בוונקובר, קנדה, על מקרה ראשון מסוגו של בת-עשרה מצרפת, שנגיף ה-HIV שבו נדבקה נעלם מגופה למרות שלא נטלה תרופות נגד המחלה כבר 12 שנה.

לפי הדיווח, זו הפעם הראשונה בעולם, שחלה הפוגה ארוכה כל כך במחלה אצל אדם בגיל ההתבגרות. הרופאים מסרו, כי יש צורך במחקרים גדולים בהיקפם כדי להבהיר ולהגדיר מי הם בדיוק בני האדם ש"יכולים לשלוט בנגיף", כדוגמת הנערה.

לפי הדיווח, זו הפעם הראשונה בעולם, שחלה הפוגה ארוכה כל כך במחלה אצל אדם בגיל ההתבגרות

הנערה נולדה ב-1996 והנגיף עבר אליה מאמה - או בשלב קרוב מאוד ללידה או אולי בעת תהליך הלידה עצמו. החל מגיל 3 חודשים החלה התינוקת לקבל 4 תרופות אנטי-ויראליות. משפחתה החליטה להפסיק את הטיפול התרופתי כאשר הייתה כמעט בת שש.

12 שנה לאחר מכן התברר בבדיקה, כי הנגיף בדמה נמצא ברמות כה נמוכות עד שאינן ניתנות למדידה. עם זאת הרופאים הזהירו כי יש חשש שהמצב הזה עלול להשתנות.

ראש צוות המחקר מסר, כי "ייתכן מאוד שהנערה נמצאת בהפוגה וירולוגית (virological remission) כה ממושכת כיוון שקיבלה את שילוב התרופות האנטי-ויראליות בשלב מאוד מוקדם לאחר שנדבקה בנגיף. אמנם זה מקרה מתועד ראשון, אבל יש בו הוכחה לעקרון שהפוגה ממושכת אפשרית בקרב ילדים ובוגרים".

עם זאת, הוא הדגיש כי מצב כזה עדיין נדיר. לפני שנתיים דווח על ילדה אמריקאית שזכתה לכינוי בספרות המקצועית "התינוקת ממיסיסיפי," שהוכרזה כ"נקייה מהנגיף" במשך שנתיים לאחר הפסקת הטיפול התרופתי. לאחר מכן, הנגיף שב והתפשט מחדש בגופה.

הנערה מצרפת נמצאת בקבוצה מאוד מצומצמת של בני אדם שאצלם עשויה להתרחש הפוגה ממושכת מהנגיף. כולם קיבלו טיפול התחלתי בתרופות אנטי-ויראליות, בשלב מוקדם מאוד של סימני המחלה, מה שמנע מהנגיף להתרבות.

עוד נמסר בכנס בוונקובר, כי אצל 14 מטופלים נוספים בצרפת שהחלו בטיפול האנטי-ויראלי תוך עשרה ימים מיום שנדבקו בנגיף והמשיכו בטיפול שלוש שנים – הנגיף נמצא עתה ברמיסיה עם הפסקת הטיפול ולא ניתן עוד לזהות את נוכחותו כבר שבע שנים.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  איידס,  HIV,  תרופות אנטי-ויראליות,  צרפת,  מכון פסטר
תגובות