עששת

מחלות חניכיים ועששת נפוצות בקרב נשאיות HIV וחולות איידס בהיריון

כ-72% ממשתתפות מחקר שנערך בקרב נשאיות HIV מפוארטו ריקו סבלו ממחלת חניכיים, כאשר לרוב מדובר בבעיה כרונית ומפושטת

הריון ולידה (צילום: אילוסטרציה)

במחקר זה ביקשו החוקרים לקבוע את שיעור ההיארעות של עששת (caries) ואת מצב החניכיים בקרב מדגם של נשאיות HIV בהיריון מפוארטו ריקו.

מחקר הרצה (pilot study) נערך בקרב מדגם חתך של 25 נשאיות HIV וחולות איידס בהיריון שפנו למרפאת CEMI (המרכז לחקר האם והיילוד, Centro de Estudios Materno Infantil) באוניברסיטת פוארטו ריקו.

משתתפות המחקר עברו בדיקת שיניים מקיפה לאיתור עששת לפי מדד DMFtי (Decay, Missing, Filled teeth), פצעים בפה הקשורים ל-HIV או איידס ומחלות חניכיים בעזרת Florida probe, ותועד דימום חניכיים בעת הבדיקה, מצב מקום המפגש של האמייל והצמנטום (cemento-enamel junction) ועומק כיס החניכיים.

מחלת חניכיים הוגדרה כנוכחות של ארבעה אתרים עם כיסים עמוקים יותר מארבעה מילימטרים, ועששת זוהתה לפי קריטריון Radike. ניתוח סטטיסטי של הנתונים נעשה באמצעות התוכנה SSPSי (Statistical Software Program for Social Sciences) ובוצעו חישובים של סטטיסטיקות תיאוריות.

בדיקות השיניים של משתתפות המחקר העלו חציון ערכים של 4.8 שיניים רקובות, 1.86 שיניים חסרות, 5.3 סתימות ו-12 DMFt. בממוצע, במהלך הבדיקה דיממו 12 אתרים בפה ואותרו בממוצע 7 כיסי חניכיים בעומק של עד ארבעה מילימטרים ו-7.66 כיסי חניכיים עמוקים יותר מארבעה מילימטרים.

בסך הכל, כמעט חצי ממשתתפות המחקר סבלו ממחלת חניכיים (periodontitis) מפושטת וכרונית, והשכיחות של מחלות חניכיים היתה 72%.

לא אותרו פצעים בפה הקשורים ל-HIV או איידס. נמצא קשר מובהק בין ספירת תאי CD4 והנטל הנגיפי (viral load) לבין דימום במהלך הבדיקה ותסמינים חמורים של מחלת חניכיים.

לסיכום, נמצאה עצימות גבוהה של מחלות שיניים בקרב נשים בהיריון שהינן נשאיות HIV וחולות איידס בפוארטו ריקו. החוקרים מציינים כי מצבן של נשים אלו דרש טיפולי שיניים מקיפים.

מקור: 
Lydia M López and María Elena Guerra J AIDS Clin Res 2015, 6: 434
Caries Experience and Periodontal Status during Pregnancy in a Group of Pregnant Women with HIV+ Infections from Puerto Rico
J AIDS Clin Res 2015, 6: 434 doi: 10.4172/2155-6113.1000434

נושאים קשורים:  עששת,  איידס,  HIV,  Florida probe,  cemento-enamel junction,  SSPS,  מחלת חניכיים,  כיסי חניכיים,  מחקרים
תגובות