חדשות

דו"ח האו"ם: תרופות אנטי-ויראליות מנעו 8 מיליון מקרי מוות כתוצאה מאיידס

דו"ח מעודד של האו"ם קובע, כי נכון להיום כבר טופלו 15 מיליון בני אדם בתרופות אנטי-ויראליות נגד איידס; אם קצב ההתקדמות יישמר, קובע הדו"ח, התפשטות המחלה עשויה להיבלם

בדיקה מהירה לגילוי HIV במרפאה באפריקה (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח חדש של האו"ם שפורסם אתמול (יום ג') מעלה, כי היעד שהוצב לעבר - לספק טיפול בתרופות אנטי-ויראליות ל-15 מיליון חולי איידס ברחבי העולם - הושג, ואף מוקדם מהצפוי.

לפי הדו"ח, היעד הבינלאומי נקבע למארס 2016, ואילו הוא הושג בימים אלה, 9 חודשים לפני המועד שהציבו גורמי הבריאות העולמיים והאו"ם.

בשנת 2000, ההשקעה הכלל-עולמית בהנגשת הטיפולים לחולי איידס הסתכמה ב-4.8 מיליארד דולר, ואילו בשנה שעברה היא כבר הגיעה ל-20 מיליארד דולר

לפי הדו"ח, עשרות שנים של מאמץ חובק-עולם והשקעות בפיתוח ובאספקת תרופות לחולים במדינות הנחשלות, שבהן תחלואת האיידס גבוהה מאוד, הביאו לתוצאות המעודדות. "אם פעילות קונקרטית זאת תימשך באותו הקצב ב-5 השנים הבאות, יש לצפות שעד 2030 אפשר יהיה להכריז כי מגפת האיידס הסתיימה", הצהיר הדו"ח.

הטיפולים התרופתיים מנעו עד כה 30 מיליון מקרים חדשים של מחלת איידס פעילה בקרב חולים שנדבקו ב-HIV, וכמעט 8 מיליון מקרי מוות מהמחלה. בשנת 2000, כאשר הוצב היעד, רק 700 אלף בני אדם טופלו בתרופות אנטי ויראליות בעולם.  בשנה זו, ההשקעה הכלל-עולמית בהנגשת הטיפולים לחולי איידס הסתכמה ב-4.8 מיליארד דולר, ואילו בשנה שעברה היא כבר הגיעה ל-20 מיליארד דולר.

עם זאת, הדו"ח מציין כי בכמה אזורים ברחבי העולם התקדמות בבלימת התפשטות והתפרצות המחלה עדיין אטית. בלא מעט מקומות עדיין אין מודעות מספקת למחלה, וכן חוסר חמור בנגישות לטיפולים בה. נגישות ילדים חולי איידס לטיפולים, קובע הדו"ח, עדיין נמוכה בהשוואה לנגישות שקיימת כבר עבור בוגרים. זאת, למרות ששיעור הילדים החיים עם הנגיף ומטופלים מתוך כלל החולים עלה מ-14% בשנת 2000 לכדי 32% בשנה שעברה.

נושאים קשורים:  חדשות,  איידס,  HIV,  האו"ם,  תרופות אנטי-ויראליות,  אפריקה,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות