חדשות

דרישה להפנות כספי מיסוי על מוצרי טבק לתכנית למיגור העישון

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס: מתגבשת הצעת חוק לאיסור טעמים בסיגריות אלקטרוניות, הגבלת מכירת מוצרי עישון לחנויות ייעודיות בלבד והעלאת גיל המכירה ל-21

כל מבוגר שני בציבור החרדי מעשן (צילום: אילוסטרציה)

כל מבוגר חמישי בישראל מעשן, ובציבור החרדי כל מבוגר שני. כך עלה בדיון בשכיחות העישון וצעדים למניעתו שנערך אתמול (ד') בוועדת הבריאות של הכנסת.

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הזהירה ממגיפת הסיגריות האלקטרוניות ואמרה כי הסיכון של נער שהתנסה בסיגריה אלקטרונית להתמכר לסיגריה רגילה הוא פי ארבעה. היא הציגה נתוני סקר רחב היקף, לפיו אחד מכל חמישה מבוגרים בישראל  מעשן, במגזר הערבי כמעט 40% מעשנים, 8.1% מבני הנוער מעשנים לפחות פעם בשבוע ו-4.8% לפחות פעם ביום. בציבור החרדי המצב חמור עוד יותר, בישיבות התיכוניות  54% מעשנים ובישיבות המבוגרים (18-22) 56% מעשנים בקביעות.

לדברי ד"ר אלרעי-פרייס, מתגבשת הצעת חוק ממשלתית שתבקש לאסור טעמים לסיגריות אלקטרוניות, למנוע מכירת מוצר עישון הנראה או מורכב כצעצוע, להגביל מכירת מוצרי עישון בחנויות ייעודיות בלבד ולצמצם מספר נקודות המכירה והעלאת גיל המכירה ל-21.

ד"ר אלרעי-פרייס קראה להקצאת חלק מהמיסוי על הסיגריות לתכנית ייעודית למיגור העישון. עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה למניעת עישון, העריך חלק ממיסוי זה ב-52 מיליון שקל.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, קרא לאכוף את החוק הקיים בתחום המכירה ופרסום מצורי טבק. אלירן תורג'מן, מנהל המוקד לגמילת מעישון, הדגיש כי לא ניתן לעשות פעילות הסברה ובמקביל למכור בסמוך מוצר מפתה וטעים כסיגריה אלקטרונית. הוא הצביע על ירידה בנזקי העישון הפסיבי, מ-1,500 נפטרים בשנה ל-800, אך במקביל על עלייה בכמות הפניות למוקד מפרוץ המלחמה.

דנה פרוסט, מנהלת ההסברה באגודה למחלמה בסרטן, קראה להרחבת איסור העישון במקומות ציבוריים גם לבתי קפה ומסעדות, ולמכירת מוצרי עישון אך ורק בחנויות ייעודיות. מלכה כץ, הממונה על  מניעת עישון במשרד החינוך, סיפרה על פעולת היחידה לקידום בריאות בבתי ספר רבים ופעילות בנושא גם לתלמידי כיתה ו'.

ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ אושר שקלים (הליכוד), קרא למשרדי הבריאות, החינוך והאוצר לפעול יחד להגדלת התקציב לתכניות למניעת עישון בקרב תלמידים ובני נוער וביקש ממשרד הבריאות לעצב תכנית לאומית למניעת עישון, לפרט את עלויותיה ולהגישה לוועדה, לפרט את היערכות המשרד לצמצום עישון בעקבות המלחמה, ונוכח הנתונים הקשים במגזר החרדי והערבי, לצאת במסע הסברה ייעודי למגזרים אלה.

משרד האוצר התבקש להעביר לוועדה בתוך חודש הערכת הכנסות הממשלה ממסים על מוצרי עישון, ולהגיש לוועדה תכנית להקצאת חלק מהכנסות אלו לתכנית למניעת עישון.

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  עישון,  סיגריות אלקטרוניות,  הצעת חוק,  מיגור עישון,  מיסוי מוצרי טבק,  חדשות
תגובות

במאי 2023 החליט משרד הבריאות הבריטי כי המדינה תמריצים ותממן חלופות עישון למיליון מעשני סיגריות. ברקע להחלטה הבריטית, דו"חות של מומחים עצמאיים שהוזמנו על ידי מחלקת הבריאות והשירותים החברתיים של המשרד במטרה לסכם את המידע המחקרי, המדעי והתקנות בנושא ולסייע בקביעת מדיניות. הדוחות קובעים כי בטווח הקצר והבינוני, הסיכון באידוי קטן יותר בהשוואה לסיכונים הנגרמים כתוצאה מעישון סיגריות; יש חשיפה נמוכה משמעותית לחומרים מזיקים כתוצאה מאידוי בהשוואה לעישון, והפחתה בסימנים ביולוגיים הקשורים לסרטן, למחלות בדרכי הנשימה ולמחלות לב וכלי דם. בהתבסס על העדויות והממצאים שנסקרו, הם מאמינים שתכשירי אידוי גורמים פחות מ - 5% נזק בהשוואה לסיגריות בערה.
בעוד בישראל שיעור המעשנים ממשיך להיות גבוה, למרות החוקים וההסברה, יש מדינות שהצליחו להפחית בשנים האחרונות את שיעור העישון:
למשל, ניו זילנד, שבדיה, נורבגיה, יפן ואנגליה.
כל המדינות הללו עשו זאת דרך עידוד (ואף תמיכה כספית למעשנים) מעבר לתחליפי עישון,
ובראשם - סיגריות אלקטרוניות.
במדינות אלו, ירד שיעור התמותה מכלל המחלות הקשורות לטבק כמו סרטן, שבץ מוחי,
מחלות לב ומחלות ריאה. למשל, שכיחות הסרטן בשוודיה נמוכה ב-41% לעומת מדינות אירופאיות אחרות.

אנונימי/ת
21.06.2024, 21:32

מדוע זה חדש שפרופ' אלרועי פרייס נוהגת יותר פופוליזם מאשר רפואה נתמכת עובדות מדעיות

19.06.2024, 20:15

כמה לא מפתיע שבמסגרת ההסתה האנטי חרדית במדינה בנושא עישון ישימו תמונה של חרדי... חשבתי שזה אתר מקצועי ואני רואה מפעם לפעם שגם אתם פוליטיים לחלוטין.

אנונימי/ת
21.06.2024, 10:07

האם קראת את המאמר? שכיחת העישון באוכלוסיה החרדית עולה על כל האוכלוסיות האחרות. 50% מעשנים. (אני מניחה שכל הגברים מעשנים והנשים ברובן הגדול לא). כך שברור ששמו תמונה של חרדי.

אנונימי/ת
19.06.2024, 22:43

בטווח הקצר יש פחות חולי ריאה, אך בחשבון לטווח ארוך יש הארכת תוחלת החיים ב3-4 שנים. זה מה שאנחנו רוצים ? עוד חולי דמנציה? עוד פציינטים סיעודיים? עוד דרישה לשירותים חברתיים? מתיחה של הפנסיות? מאיפה תביאו את הכסף הזה?

אנונימי/ת
20.06.2024, 01:14

היות ופרסמתם תמונה של אדם חרדי אני אתייחס בתגובה חרדית. בגישה היהודית קיים מונח שנקרא חופש הבחירה החופשית. זכותי לעשות רע כפי שזכותי לעשות טוב. ביחס לגופי גם כן! ראוי שתתייחסו אלי בכבוד ולא תכפו את דעתכם עלי אם אני מעוניין להזיק לעצמי. תכבדו את ציבור המעשנים. הם לא אדיוטים הם מודעים לכל מה שאתם יודעים המידע מופץ בכל מקום ובכל זאת אנחנו מחליטים לעשן! חוסר הכבוד וההשפלה שאתם נוהגים בנו לא תסייע בעד שינוי ההרגלים שלנו....

אנונימי/ת
21.06.2024, 10:10

אכן כן, אבל אתה גוזל משאבים ממערכת הבריאות וגם מסכן אחרים. אם יעלו את תשלומי מס בריאות בהתאם להתנהגות המבוטח : תפדל. השאלה היא ממה תשלם כי ממילא אתה לא עובד. זה אומר שאתה גם מרעיל אותנו וגם מכריח אותנו לשלם על התנהגותך הנלוזה

אנונימי/ת
21.06.2024, 12:32

השאלה אם זו באמת בחירה חופשית או התמכרות