חדשות

אין כניסה לרופאים ישראלים: ביטולי פלושיפ בארה"ב

בהסתדרות הרפואית מנסים לאמוד את מימדי התופעה: רופאות ורופאים ישראלים מקבלים הודעות על ביטול הפלושיפ בבתי ספר לרפואה ובבתי חולים בארה"ב | חוקרים ישראלים מעידים: גם באירופה מדירים אותנו

מחאה פרו-פלסטינית באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, אפריל 2024. צילום: שאטרסטוק

הסתדרות הרופאים (הר"י) מבקשת מרופאים שבוטלו להם התמחויות-על (פלושיפ) או שמכירים מקרים כאלה, לעדכן אותה. "אנו מקבלים דיווחים על מקרים של רופאות ורופאים ישראלים שמבטלים להם את הפלושיפ בבתי ספר לרפואה ו/או בבתי חולים בארה"ב", צוין במכתב לרופאים מטעם הר"י לרופאים.

במכתב, ששיגרה לרופאים עו"ד מלכה בורו, מהאגף למשפט ומדיניות ציבורית בהר"י, צוין כי "אנו רואים בחומרה תופעה זו ומשתפים פעולה עם עמיתים רלוונטיים בחו"ל על מנת למגר אותה". מדוברות ההסתדרות הרפואית נמסר כי "אנו מנסים לברר את מימדי התופעה ולכן הרופאים נקראו להפנות להר"י מקרים כאלה".

דוגמה למגמה האנטי ישראלית פורסמה בפוסט של פרופ' ערן סגל, מנהל מעבדה בתחום ביולוגיה חישובית במכון ויצמן, בו ציין כי אוניברסיטת גנט (Gent) הבלגית הודיעה לחוקרים שלה שבמענקי מחקר משותפים עם חוקרים ישראלים צריך לפעול להוצאת הישראלים מהמענק או לחלופין להוציא את חוקרי האוניברסיטה מהמחקר. מעבדתו של פרופ' סגל שותפה ומקבלת מימון ממענק שבו שותפים חוקרים מגנט.

בנייר העמדה של ועדה מטעם אוניברסיטת גנט נכתב כי היא ממליצה להפסיק את שיתופי הפעולה המחקריים והאקדמיים עם גופים ממשלתיים וצבאיים ישראלים, ולבחון ביתר זהירות את שיתופי הפעולה עם מוסדות אקדמיים ישראליים אחרים בשל החשש מזיקה ישירה או עקיפה להפרת זכויות אדם. הוועדה אף פרסמה רשימת כל שיתופי הפעולה המחקריים במימון האיחוד האירופאי עם מוסדות מחקר ישראליים.

טבלת שיתופי פעולה עם חוקרים ישראלים

כמו כן, המליצה הוועדה לקרוא לאיחוד האירופאי להשעות את השתתפותה של ישראל בתכניות מחקר והשכלה בשל הפרות זכויות אדם חמורות ונרחבות של ממשלת ישראל, וקראה לאוניברסיטת גנט לפעול בנושא.

עדות נוספת למידור חוקרים ישראלים בתחומים אחרים פרסם ד"ר אבנר רונן ממכון צוקרברג לחקר המים באוניברסיטת בן גוריון בנגב, שציין בתגובה כי "אנחנו חווים מצב מאוד דומה שבו קונסורציום אירופאי מנסה לסלק אותנו. כמובן שתוך האשמות שווא ושקרים על ההתנהלות שלנו. מאוד קשה ועצוב".

ככל שהמלחמה מתארכת עולות עוד ועוד עדויות המאשרות את החשש מהנזק למעמד הרפואה בישראל. בראיון מחודש אפריל סיפר פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב, ראש בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, כי מדובר בחרם סמוי שפוגע ברפואה, במחקר, ברופאים ובחולים בישראל. על הפגיעה הישירה ברופאים, אמר פרופ' וולף: "אני יודע על מקומות בארה"ב שלא הסכימו לקבל להתמקצעות רופאים מישראל".

בכתבה אחרת של אור קשתי בהארץ מופיעות עדויות של 60 חוקרים שסיפרו על המצב החדש עימו נאלץ עולם המדע בישראל להתמודד: מדענים נזרקים מקבוצות מחקר, שיתופי פעולה נפסקים, מאמרים נדחים בנימוקים פוליטיים והרצאות בכנסים מבוטלות.

נושאים קשורים:  אנטי ישראליות,  מחקרים,  התמחויות,  ההסתדרות הרפואית,  חדשות,  פרופ' ערן סגל,  פרופ' עידו וולף,  מלחמת חרבות ברזל
תגובות

אני מופתע מאוד מהתנהגותם של האמריקאים . לא מופתע בכלל מחוסר בושה של האירופאים.

אנונימי/ת
05.06.2024, 19:31

הסינים והאיראנים אבירי זכויות אדם? שיתביישו, צבועים. הכל כסף ונפט. שום מוסר לא נלמד מגנט. אגב אפשר גם להסתכל על 90% מהכוס המלאה שאינם פועלים כמו אוניברסיטת גנט

אנונימי/ת
05.06.2024, 19:48

חמור מאדו

05.06.2024, 20:24

אני מציע בתגובה לבטל את אקרדיטציית הJCI , שתי ציפורים במכה אחת 😆

05.06.2024, 21:27

כמה שאתה צודק!!!

אנונימי/ת
06.06.2024, 07:31

חצי אמת גרועה משקר
יש לא מעט רופאים שהעדיפו לבטל את הפלושיפ שלהם בסביבה עוינת להם ולמשפחתם.

אנונימי/ת
06.06.2024, 08:05

מצער, אבל חלק מהמקוננים, בכלל זה הר״י, רקחו (מתוך כוונות טובות, בלי ספק) את התבשיל שהוציא את דיבת ארצנו רעה.

אנונימי/ת
10.06.2024, 20:05

מי שמדליק אש בשדה קוצים שלא יתפלא שיש דליקה. הר"י עדיין מנסה לכבות את האש עם ג'ריקן דלק.

06.06.2024, 11:26

אני מציע להירגע. מוסדות מדעיים שפוסלים מועמדים על בסיס השתייכות לאומית לא ראויים שישראלים יצאו להשתלם בהם. כשהמלחמה תסתיים הם ישלמו את מחיר הצביעות שלהם בדיסקרדיטציה בעולם המדעי. יתייחסו אליהם כמו למוסדות אקדמיים ברוסיה או בצפון קוריאה.

11.06.2024, 00:17

מסכים לחלוטין עם דברים אלו!

אבנר.
מאיפה המידע ??