חדשות

הדור הבא של תרופות להרזיה?

Nature: מחקר חדש מציע לשלב בתרופות הרזיה החדשות חלבון מדמה GLP-1 עם מולקולה החוסמת את קולטן NMDA במוח ולשפר אף יותר את הירידה במשקל

השמנה (אילוסטרציה)
השמנה (אילוסטרציה)

בעקבות הצלחתן של תרופות ההרזיה החדשות כמו סמגלוטיד וטירזפטיד, המדמות את ההורמונים GLP-1 ו-GIP, חוקרים ממשיכים לחפש דרכים חדשניות להגביר את יעילותן. אחת הגישות החדשות שנחקרה לאחרונה היא שילוב חלבון מדמה GLP-1 עם מולקולה קטנה חוסמת קולטן NMDA במוח, הקשור להשמנה.

הפיתוח, שעליו נכתב בכתב העת Nature בשבוע שעבר, נוקט בגישת "סוס טרויאני" ומטמין מולקולה קטנה בתוך חלבון המדמה הורמון שנמצא כבר בשימוש בתרופות להרזיה על מנת  להשפיע על תאי המוח השולטים בתיאבון. המחקר מדגים את השפעותיו של השילוב, שמועמד לעבור לשלב ניסוי קליני בעכברים וחולדות.

בכתבה על המחקר ב-Nature, מצוטט ד"ר דניאל דרוקר, אנדוקרינולוג בבית החולים מאונט סיני בטורונטו, קנדה, שעזר לפענח את תפקידם של הורמוני המעיים GLP-1 ו-GIP בהשמנה. התרופות להפחתת משקל סמגלוטייד (ויגובי) וטירזפטייד פועלות על ידי חיקוי הורמונים אלה ונקשרות לקולטנים שלהם על נוירונים במוח השולטים בתחושת הרעב.

תרופות אלו יכולות לסייע באיבוד של 15%-20% ממשקל הגוף. המחקר החדש מרמז כי ייתכן שניתן לרדת אף יותר במשקל בעזרת חלבונים דמויי ההורמון האלה, בעזרת מיזוג שלהם עם תרופות אחרות.

במחקר נעשה שימוש בתרופה חדשה המכוונת הן לקולטן GLP-1 והן לקולטן NMDA שנמצא בתאי המוח וקשור להשמנה, שעד כה נמנע השימוש ממנו בשל תופעות הלוואי הקשות.

כריסטופר קלמנסן, מומחה למטבוליזם מאוניברסיטת קופנהגן, סבור כי ניתן לעקוף את תופעות הלוואי שנוצרות בשימוש בקולטן. קלמנסן וצוותו שילבו חוסם קולטן NMDA לחלבון המדמה GLP-1 שפועל רק על הנוירונים המווסתים את התיאבון. הם השתמשו בשילוב של חלבון הדומה להורמון GLP-1 ומולקולה קטנה, דיזוסילפין (dizocilpine - MK-801), שחוסמת את קולטן ה-NMDA.

החוקרים הבחינו שבעכברים וחולדות, נוירונים "אוהבי GLP-1" במוח קולטים את המשלב פפטיד-תרופה, ואז משחררים את מטען הדיזוצילפין כדי לחסום את קולטן ה-NMDA.

התוצאה היתה השפעה דומה להפחתת משקל עם סמגלוטייד לבדה, אך באופן בטוח יותר ללא תופעות לוואי חמורות. יתר על כן, בעכברים שקיבלו קודם סמגלוטייד, השילוב החדש האיץ את הפחתת המשקל מעבר לשיא שהושג עם סמגלוטייד בלבד.

טיפול בעכברים עם דיזוסיפלין בלבד גרם לתופעות לוואי כמו עלייה בחום הגוף ותנועתיות מוגברת. השילוב חלבון-תרופה היה בטוח יותר והציע יתרונות דומים להפחתת משקל בעזרת סמגלוטייד. עכברים שקיבלו מראש סמגלוטייד והגיעו לשיא בירידה במשקל קיבלו טיפול משלים בעזרת התרופה המשולבת שנחקרה והורידו את מסת הגוף שלהם עוד יותר.

לתרופה המועמדת לניסויים קליניים, שנקראת OP-216, יש יתרון נוסף של חיקוי GIP בנוסף ל-GLP-1.

הצלחתן של התרופות הנוכחיות להרזיה העמידה רף גבוה לתרופות הדור הבא, אך "יש בהחלט מקום לעוד תרופות ומטרות. לא כולם מפחיתים במשקל עם האפשרויות הזמינות כיום", אמרה רות לוס, גנטיקאית מאוניברסיטת קופנהגן, שהובילה יחד עם אחרים את מחקר הגנטיקה ב-2015 שקישר את קולטן ה-NMDA להשמנה.

עשרות תרופות להפחתת משקל נוספות נמצאות כבר בניסויים קליניים, רבות מהן מכוונות ל-GLP-1 ו-GIP וחברות תרופות מחפשות אחרי גורמים חדשים, בעיקר לנוכח התחזית ששוק תרופות הפחתת המשקל יהיה שווה עד 100 מיליארד דולר עד 2030.

עד 2035, צפוי שיותר ממחצית המבוגרים בעולם יסבלו מהשמנה. טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להעניק יתרונות בריאותיים נרחבים יותר, כמו תועלות למערכת הלב וכלי הדם ותועלות אנטי דלקתיות. ניסויים עם תרופות אלו גם מתקיימים עבור מחלות כליות, פרקינסון, אלצהיימר והתנהגויות הקשורות להתמכרות לאלכוהול ועישון.

נושאים קשורים:  תרופות להרזיה,  השמנת יתר,  חדשות,  מחקרים,  סמגלוטיד,  טירזפטיד
תגובות