ישראל במלחמה

מתחילת המלחמה: ירידה בפניות על רקע אלימות במשפחה

בשירות הסוציאלי ברמב"ם חוששים מהיום שאחרי המלחמה ומתריעים: פוסט טראומה, תהליכי פינוי והתחמשות אוכלוסיה אזרחית עלולים לגרום להתפרצות אירועי אלימות נגד נשים

אלימות (אילוסטרציה)
אלימות נגד נשים (אילוסטרציה)

מאז שבעה באוקטובר חלה ירידה ב-30% במספר הפניות בנושא אלימות כנגד נשים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מנתונים של מוקד 118 של מוקד חירום במשרד הרווחה והביטחון. עם זאת ולמרות הירידה במספר הפניות, קיים חשש מפני התפרצות מחודשת של אירועי אלימות, בעיקר לנוכח ההקלות על מתן רשיונות לנשק.

מתחילת שנת 2023 ועד ל-15 בנובמבר התקבלו במוקד 5,877 פניות בנוגע לאלימות במשפחה, ירידה של כ-10% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. במרכז הרפואי רמב"ם מסרו כי מגמה זו מורגשת גם אצלם, כשעד כה אותרו 123 נשים נפגעות אלימות שהגיעו לטיפול ברמב"ם במהלך שנת 2023. על פי המומחים, למרות הירידה במספרים, המגמה הזו אינה משקפת תחזית משמחת.

במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה ציינו אתמול (א') את יום המודעות הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שחל ב-25.11. עו"ס שגית זאבי, מנהלת השירות הסוציאלי ברמב"ם והממונה על שוויון מגדרי, מציינת כי "מפרוץ המלחמה ועד לאמצע נובמבר התקבלו במוקד כ-342 פניות בנושא אלימות כנגד נשים, זאת לעומת 485 פניות שהגיעו למוקד בתקופה המקבילה אשתקד".

זאבי מסבירה כי "גורמי המקצוע במשרד מעריכים כי הסיבה לירידה בפניות נובעת מחשש לביצוע מהלכים משמעותיים בזמן מלחמה, פגיעה בתחושת הביטחון ואי ודאות כלכלית של אותן נשים, שגורמת להן לחשוב פעמיים לפני שהן פונות לגורמים המקצועיים. אנשים עסוקים כעת בהישרדות אחרת.

"מהניסיון שהגיע אחרי תקופת הקורונה, ההערכה היא שאחרי המלחמה, כל המתח הנבנה כעת עלול להתפרץ ואנו עלולים לראות עלייה גם במקרי האלימות וגם בפניות של קורבנות האלימות. על כל אחד מאיתנו מוטלת חובה לעשות ככל האפשר כדי למנוע את האסקלציה הזו".

לדברי זאבי, לעומת הירידה בפניות בנושא אלימות במשפחה למוקד, חלה עלייה בפניות בנושאים כמו סיוע בסלי מזון, עזרה סוציאלית וציוד למשפחות מפונות.

שינויים נוספים שהתרחשו במהלך שבועות המלחמה מעלים חשש לעלייה במספר אירועי האלימות האפשריים, בין היתר התפתחות מצבי פוסט טראומה בקרב מי שהיו בחזית העימות ובשטח, תהליכי פינוי וחוסר יציבות הקשורים למצב הבטחוני והתחמשות של אוכלוסיה אזרחית.

"מנתוני הרשויות אנחנו יודעים שמספר הבקשות לביצוע הערכת מסוכנות לגברים שביקשו להוציא רישיון נשק יותר מהוכפל", מדגישה זאבי. "משש בקשות בשנה שעברה קפצו המספרים ל-18 מאז נקבעו ההקלות בקריטריונים לפני מספר שבועות. זוהי סיטואציה מדאיגה בהקשר של גברים אלימים. נשים שנמצאות בסביבתו של גבר אלים, המעיד על רצונו להגיש בקשה כזו, מתבקשות לפנות למוקד 118 או לאגף לשירותים חברתיים ברשות המקומית ולעדכן את הממונה במשרד על בדיקת מסוכנות".

התעלמות האו"ם מאלימות מינית נגד ישראליות

יום המודעות לאלימות נגד נשים נקבע על ידי האו"ם בדצמבר 1999, אך שתיקתו של הארגון וארגוני הבת שלו, שתכליתם לשמש גב לקורבנות אלימות, אל נוכח עדויות לאלימות מינית ומגדרית אכזרית ולמעשים הקשים והבלתי נתפסים שבוצעו על ידי מחבלי ארגון חמאס בשבעה באוקטובר בנשים, ילדים, קשישים וגברים חפים מפשע, בולטת במיוחד.

פעילות יום המודעות הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים ברמב"ם. צילום: דוברות ביה"ח

"אלימות מינית בעת מלחמה, הוגדרה על ידי האו"ם כפשע נגד האנושות", אומרת זאבי. "לצערנו, ארגוני הנשים בעולם ובראשם ארגון הנשים של האו"ם מגיבים בשתיקה ואף מכחישים את העדויות הקשות לאירועי האלימות המינית שבוצעו. בכך הם חוטאים לתפקידם ומפרים באופן בוטה את החובה המשפטית והמוסרית שנגזרת ממנו.

"אנחנו היום עומדים איתנים מאחורי קורבנות האלימות, באשר הם, מחבקים אותם, מסייעים להם בכל הכלים העומדים לרשותנו, ומבטיחים להם שנעשה ככל שביכולתנו על מנת שאירועים כאלה לא יחזרו שוב. אנחנו פה לדבר, להזכיר, להקשיב, לייעץ, להכיל ולעשות הכל כדי להעלות את המודעות לנושא. את סוגיית האלימות, על כל סוגיה, אסור להשתיק וחובה למגר. עלינו, המטפלים, מוטלת החובה לזכור שנשים חוות פעמים רבות תחושות אשמה ובושה. הבושה הורגת ואיתור יכול להציל חיים".

השירות הסוציאלי ברמב"ם מפרסם את הכלים העומדים בפני נשים, קורבנות אלימות במשפחה ובין היתר: מוקדים טלפוניים - שיחת טלפון למוקד 118; לגברים - שיחת טלפון למוקד הייעודי 1218; פנייה שקטה באמצעות שליחת מסרון לטלפון: 050-2270118; אפליקציית סייף אנד סאונד מאפשרת למי שנפל/ה קורבן לאלימות במשפחה לקרוא לעזרה בזמן אמת, באמצעות מילת קוד, אשר מפעילה  אזעקה או יוצרת קשר עם אדם שהקורבן בוחר/ת.

נושאים קשורים:  אלימות במשפחה,  אלימות נגד נשים,  שירות סוציאלי,  בית החולים רמב"ם,  ישראל במלחמה,  חדשות,  עו"ס שגית זאבי
תגובות
אנונימי/ת
29.11.2023, 12:16

סלט של נושאים שאין ביניהם קשר! בלי סטטיסטיקה מינימלית ביחס להשפעתם על הנושא הנדון:
1) אלימות החמס – מה חושב כותב המאמר או גב' זאבי, צריך לעשות ולמה רק האלימות של החמס נגד נשים חשובה?
2) יום המודעות הבין לאומי לאלימות נגד נשים – למה רק אלימות נגד נשים? גם חייהם וריגשותיהם של גברים וילדים נחשבים. זו נראת הזדמנות חגיגית "לצאת" נגד גברים.
3) שינויים בהתנהגות בזמן מלחמה - כן תמיד יש שינויים וגם גברים נפגעים פיזית ונפשית.
4) לדברי זאבי, לעומת הירידה בפניות בנושא אלימות במשפחה למוקד, חלה עלייה בפניות בנושאים כמו סיוע בסלי מזון, עזרה סוציאלית וציוד למשפחות מפונות. אז מה זה קשור??
5) והתחמשות של אוכלוסיה אזרחית – האם יש סטטיסטיקה כמה אנשים ונשים ניצלו מאלימות החמס ב-7.10 או בכלל בפיגועים, ע"י נשק אזרחי? האם יש סטטיסטיקה כמה נשים נרצחו במשפחה בעזרת נשק אזרחי? נראה לי שהרבה יותר נפשות ניצלו ע"י נשק אזרחי!
אשה של רופא