ישראל במלחמה

"בילינסון": מחלקה שיקום קדמית חדשה לטיפול בפצועי המלחמה

על רקע הצורך במיטות שיקום במלחמה והמחסור הצפוי לנוכח המשך המערכה, נפתחה השבוע מחלקה שיקומית חדשה ב"בילינסון" בשיתוף עם צוותי המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין

מחלקת השיקום החדשה בבית החולים בילינסון. מחלקת שיקום קדמית

מחלקה שיקומית חדשה של בית החולים בילינסון והמרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת הכללית, נפתחה ב"בילינסון". המחלקה, שנפתחה כחלק מהיערכות בית החולים להמשך המלחמה וקליטת פצועים, מופעלת על ידי צוות רב מקצועי עתיר ידע וניסיון שיקומי של המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין.

במחלקה, שממוקמת בקומפלקס החדש של מרכז דוידוף, יוכלו להתאשפז 16 מטופלים עם ליווי רפואי של 24 שעות ביממה. היא כוללת מתחמי טיפול ומרחב ממוגן ובו מספר חדרי אשפוז. המהלך יאפשר שילוב של שיקום בשלבים מוקדמים, במקביל להמשך טיפול ומעקב רפואי וזאת על רקע המחסור החמור במיטות שיקום בישראל.

על פי נתונים שהציג לאחרונה ד"ר ירון סחר, מנהל אגף השיקום במשרד הבריאות, כעת (נכון ל-25.10) ישנן רק 115 מיטות שיקום פנויות בארץ, מול 930 מיטות שהיו זמינות בתחילת המלחמה. דו"ח של משרד הבריאות שהתפרסם לפני מספר חודשים הצביע על כך שבישראל יש 60% בלבד ממספר מיטות האשפוז השיקומי הממוצע במדינות ה-OECD.

בגלל אופי הפציעות מתחילת המלחמה, גברה הדרישה למיטות אשפוז שיקומי עם דגש על שיקום קצר מועד, ולכן הותאמה המחלקה החדשה ב"בילינסון" למתן טיפולים אינטנסיביים בתקופת השיקום הראשונית.

הטיפולים שניתנים במחלקה על ידי צוותי ביה"ח לוינשטיין כוללים בין השאר פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, שיקום הפרעות בתקשורת, מתן מענה פסיכו-סוציאלי למטופלים ובני משפחותיהם כולל סיוע במיצוי זכויות ותיווך מול מוסדות רלוונטיים. כמו כן, המטופלים במחלקת השיקום מקבלים טיפול רגשי שמסייע להם בתהליכי ההתמודדות ועיבוד הטראומה.

ד"ר חגי אמיר, מנהל המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין: "השיקום מתחיל מרגע הגעתם של הלוחמים והמטופלים לבית החולים. יחידה שיקומית קדמית מאפשרת את התחלת השיקום כבר במחלקה המטפלת בבית החולים הכללי והמשך השיקום הרצוי ברמה הגבוהה ביותר במחלקת השיקום הקדמית. כל זאת כתחנת מעבר לשיקום המקצועי המדויק לפי סוג הפגיעה של המטופל ובהתאם למצבו".

ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון, הוסיף: "המחסור במיטות שיקום לצד המשך המלחמה מחייב הקמה ופתיחה של מרכזי שיקום נוספים. לצערי, אנחנו צופים שהצורך ילך ויגדל. המהלך שנעשה פה יאפשר מעתה לפצועים לעבור באופן מיידי ונגיש מהמחלקות ב'בילינסון' היישר למחלקה השיקומית החדשה בתוך דקות ספורות, ללא צורך בהעברה למרכזי שיקום מחוץ לבית החולים. יתרון נוסף הוא שמתאפשר להם להיות קרובים למנתחים במידה שיעלה צורך בניתוחי המשך".

מתחילת המלחמה טופלו ב"בילינסון" עד כה כ-200 פצועים. "המנתחים והרופאים שטיפלו בהם במהלך האשפוז במחלקה האורתופדית, מחלקת הפלסטיקה והמחלקות הכירורגיות, ימשיכו ללוות אותם כעת גם במהלך השיקום. הקמת מחלקה שיקומית, היא צו השעה לאור המצב", סיכמה ריקי זטלנד, מנהלת הסיעוד ב"בילינסון".

נושאים קשורים:  שיקום,  בית החולים "בילינסון",  המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין,  ד"ר חגי אמיר,  ד"ר איתן וירטהיים,  ישראל במלחמה,  חדשות,  פצועי מלחמה
תגובות