חדשות

תרופה לאטופיק דרמטיטיס נמצאה יעילה בטיפול בגרד אונקולוגי

חוקרים מהיחידה לאימונולוגיה קלינית ואלרגיה בבית החולים הדסה מציעים טיפול לתופעת הגרד הבלתי נסבל המלווה חולי סרטן | המחקר בתרופה דופילומאב נמשך עתה בקבוצת חולים גדולה יותר

גרד חמור. אילוסטרציה

ממצאי מחקר שהובילו חוקרים מהיחידה לאימונולוגיה קלינית ואלרגיה בבית החולים הדסה בירושלים מבטיחים טיפול לתופעת הגרד הבלתי נסבל המלווה עשרות אלפי חולי סרטן בעולם. "התרופה דופיקסנט (Dupilumab) שניתנה לחולים מוכרת כטיפול בטוח והראתה יעילות מרשימה כשהעלימה את הגרד תוך מספר מנות בלבד", מסביר פרופ' יובל טל, מנהל היחידה לאימונולוגיה קלינית.

המחקר מעורר עניין בינלאומי רב לאחר שהוצג בכנס השנתי של האיגוד האירופאי לאימונולוגיה קלינית ואלרגיה בהמבורג. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology: Global - JACI: global.

מלבד התמודדות עם קשיי המחלה, הכאבים והטיפולים, חווים חולי סרטן רבים התמודדות מורכבת ובלתי נסבלת עם תופעה ידועה של גרד מאסיבי בכל חלקי הגוף, המכביד על התנהלותם בחיי היומיום, פוגע באיכות חייהם ומלווה אותם במשך חודשים ארוכים.

"גרד אונקולוגי הוא תופעה ממנה סובלים עשרות אלפי חולי סרטן ברחבי העולם", מסביר פרופ' טל. "מדובר במצב בלתי נסבל עבור החולים, שלעתים מקדים את אבחון המחלה הממאירה ובמקרים אחרים נובע מתופעות לוואי של הטיפול עצמו". התאים הסרטניים מפרישים חלבונים שונים, ציטוקינים, הגורמים לגרד משמעותי ועמיד כשהמרכזיים בהשריית הגרד הם הציטוקינים  IL-4,יIL-13 ו-IL-31.

"החולים מתארים גרד מפושט ובלתי פוסק, וזאת למרות שעל פני הגוף לא מופיע כל ממצא ויזואלי, תפרחת או שינוי בצבע העור. פעולת הגרד הבלתי פוסקת מביאה לפציעה עצמית אפילו בשעות השינה. גרד עמיד זה", מדגיש פרופ' טל, "הוא גרד שאינו מגיב לטיפולים המקובלים כמו סטרואידים, פוטותרפיה, נוגדי היסטמין וכו'. הגרד פוגע באיכות החיים באופן כל כך קשה, שמשפט המפתח הנוראי של חולים אלה הוא פעמים רבות: 'אני מעדיף למות מהסרטן ושיפסיק לגרד לי'".

התופעה בחומרתה הקשה מלווה בעיקר חולים הסובלים מממאירות המטולוגית אך קיימת בחולי סרטן מכל הסוגים. מאחר שלא נראים סימנים מקדימים על פני העור, חלקם נחשדים אפילו כסובלים מגרד פסיכוגני ונשלחים לבדיקות שונות על מנת להבין את התופעה. הטיפולים כוללים לעתים סטרואידים במינונים גבוהים, שלא רק שאינם מקלים על הגרד אלא גורמים לקשת של תופעות לוואי המשפיעות על מערכות רבות בגוף המטופל ובכללן העור.

לדברי פרופ' טל, הגרד יכול ללוות את החולים גם ללא קשר לטיפול. "לא מדובר בתופעת לוואי של תרופה זו או אחרת, אם כי גם כשהוא נגרם בשל הטיפול התרופתי, התוצאות של מחקר ראשוני זה מצביעות כי הטיפול בדופיקסנט יעיל ביותר".

במחקר הקליני שאותו הובילו פרופ' טל וד"ר אביב טלמון, רופא בכיר ביחידה לאימונולוגיה קלינית בהדסה, בשיתוף פעולה עם פרופ' מיכל לוטם מהמערך האונקולוגי וד"ר שלמה אליאס מהמערך ההמטולוגי, נבחנה יעילותו של טיפול ביולוגי המאושר לטיפול באסתמה של העור על סמך ההיפותזה של המנגנון המולקולרי הגורם למצב זה.

בפועל, הודגמה יעילות טיפול זה בשלושה חולים עם ממאירויות שונות וטיפולים אנטי-סרטניים שונים כפי שמתואר במאמר ב-JACI-global, החושף גם את המנגנון המשוער. "במחקר נבדקו שלושה חולים שונים עם מחלות ממאירות שונות, שלושתם סבלו מגרד ברמה של 10-9 מתוך 10 בעקומת הגרד, שהוא בהגדרתו הגרד הקשה ביותר שניתן לתאר", מסביר פרופ' טל.

שלושת החולים קיבלו את התרופה דופיקסנט (Dupilumab) הידועה כחוסמת את ההשפעה של חלבוני ה"זרוע האלרגית" של מערכת החיסון, IL-4,יIL-13 ומורידה את הייצור של הציטוקין IL-31 הידוע בכינויו "חלבון הגרד". חלבונים אלה משפיעים באופן ישיר על תאי העצב המעבירים את מסר הגרד אל המוח ועל כן מתן דופילומאב מונע את העברת השדר העצבי ומכך את תחושת הגרד.

התרופה מיועדת ומאושרת לטיפול בחולי אסתמה קשה, לחולים עם אטופיק דרמטיטיס מגיל שש בארץ ומגיל חצי שנה בארה"ב, והוגשה לסל התרופות השנה לאינדיקציות נוספות.

זהו הפרסום הראשון והיחיד שבו נבדקה יעילות הטיפול בדופילומאב לאוכלוסיית יעד של חולי סרטן הסובלים מגרד הנובע מהממאירות או מהטיפולים למחלה זו. בקרב שלושת המטופלים הושגה תגובה קלינית משמעותית כבר לאחר קבלת זריקה ראשונה, ושלושתם הציגו תגובה מרשימה מאוד לאחר זריקה שלישית עד מצב של היעלמות הגרד לחלוטין. "שניים מהם מקבלים מאז את הטיפול באופן קבוע, וההשפעה של התרופה נמשכת באותה יעילות", מציין פרופ' טל. החולה השלישי, גבר צעיר בן 32, לא קיבל אישור להמשך הטיפול והגרד חזר באותה עוצמה לאחר הפסקת הטיפול ורופאי היחידה עמלים להשיג לו את התרופה במתן חמלה.

"בעבודה ראשונית זו הצלחנו להדגים את כי הטיפול בדופילומאב בטוח ויעיל בחולים עם גרד קשה ועמיד הקשור לממאירויות או לטיפול. מחקר קליני פרוספקטיבי שמטרתו טיפול בגרד משני למחלה ממארת וטיפוליה מתקיים בשנה האחרונה בהובלת ד"ר אביב טלמון וד"ר אייל בן דורי ובסיוע צוות היחידה לאימונולוגיה קלינית ב'הדסה'. במחקר זה אנחנו מנסים להראות בקבוצה גדולה של חולים את היעילות והבטיחות של דופילומאב ולחשוף את המנגנון המולקולרי המוצע. דופילומאב ניתן לכל משתתפי המחקר ואנו קוראים למטופלים מכל הארץ הסובלים מגרד אונקולוגי עמיד לקחת חלק במחקר ונעשה ככל הניתן לעזור לכל חולה שיפנה אלינו", מסכם פרופ' טל.

נושאים קשורים:  דופילומאב,  גרד אונקולוגי,  תופעות לוואי,  מחקר,  בית החולים הדסה,  פרופ' יובל טל,  ד"ר אביב טלמון,  פרופ' מיכל לוטם,  ד"ר שלמה אליאס,  חולי סרטן
תגובות