מחקרים

חסימת קולטנים קנאבינואידים להקלה על תסמינים במערכת השתן

מצא כי חסימה של קולטני קנאבינואיד 1 פריפריים מקלה על תסמיני דלקת של השלפוחית שהושרו על ידי מתן ציקלופוספמיד במודלים של עכבר עם הפרעה בתפקוד שלפוחית השתן

המערכת האנדוקנבינואידית (Endocannabinoid System - ECS) משחקת תפקיד פיזיולוגי חשוב בתפקוד שלפוחית השתן, ועל כן יכול להוות מוקד להקלה על תסמינים בדרכי השתן התחתונות (Lower Urinary Tract Symptoms - LUTS). בעוד מרבית המחקרים מראים כי הפעלה של ECS מטיבה עם השלפוחית, ישנם מחקרים המראים להיפך. במחקר זה החוקרים בחנו את התועלת הטיפולית של חסימה של קולטן קנאבינואיד 1 (Cannabinoid 1 Receptor - CB1R) פריפרי במודל עכבר של LUTS.

לצורך המחקר החוקרים השתמשו במודל עכבר להפרעה בתפקוד שלפוחית השתן. לצורך יצירת המודל הם השרו דלקת בשלפוחית השתן בעזרת מתן ציקלופוספמיד לתוך הצפק (Cyclophosphamide - CYP; במינון של 300 מ"ג/ק"ג), של עכברים ממין נקבה מזן C57BL/6. לאחר מכן העכברים טופלו עם אנטגוניסט פריפרי ל-CB1R בשם JD5037 (במינון של 3 מ"ג/ק"ג) או עם אינבו למשך שלושה ימים רצופים. את תפקוד השלפוחית העריכו בעזרת מבדק לא פולשני להערכת ריקון השלפוחית (Voiding Spot Assay - VSA) ובעזרת מדידה של יחס משקל שלפוחית למשקל הגוף (Body Weight - BW) וביטוי של גנים וחלבונים. בסוף המחקר החוקרים בחנו גם מתח של ECS.

תוצאות המחקר הדגימו כי חסימה של CB1R פריפרי הפחית באופן משמעותי את חומרת הדלקת בשלפוחית השתן שהושרתה על ידי CYP. הביטוי לכך כלל ירידה באירועי הטלת שתן כפי שנמדד ב-VSA ועליה ביחס משקל השלפוחית למשקל הגוף. יתרה מזאת, JD5037 איזן את מתח ב-ECS שהופר בעקבות השראת הדלקת על ידי שינוי ברמות הביטוי וההפרשה של CB1R ושל אנדוקנאבינואידים. השפעות אלו נמצאו קשורות ליכולת של JD5037 להפחית את התגובה הדלקתית שהשרה CYP, שהודגם על ידי הפחתה ברמות TNFαי(Tumor Necrosis Factor α), שהינו ציטוקין מעודד דלקת, בסרום ובשלפוחית השתן.

מסקנת החוקרים הייתה כי ממצאים אלו מדגימים את היעילות הקלינית של חסימת CB1R פריפרי לצורך הפחתה בתסמינים של דלקת בשלפוחית השתן שהושרה על ידי טיפול עם CYP. הממצאים גם תומכים בהמשך פיתוח קדם-קליני ושימוש קליני בחסימה של CB1R פריפריים לצורך טיפול ב-LUTS.

מקור:

Peripheral Cannabinoid-1 Receptor Blockade Ameliorates Cystitis Severity. Liad Hinden, Rami Ludyansky, Sary Leidershnaider, et al. Cannabis and Cannabinoid Research. Aug 1, 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  המערכת האנדוקנבינואידית,  מערכת השתן התחתונה,  דלקת שלפוחית השתן,  ציקלופוספמיד
תגובות