חדשות

הלך לעולמו יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, פרופ' אברהם קוטן

האונקולוג פרופ' אברהם קוטן, מעמודי התווך של הרדיותרפיה בישראל ומי שחינך דורות של רופאים, הלך בסוף השבוע לעולמו | חבריו מספרים: "השקיע ימים ולילות בטיפול בחולי סרטן" | הלווייתו תתקיים היום בחיפה

פרופ' אברהם קוטן ז"ל, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן. צילום: האגודה למלחמה בסרטן

האונקולוג פרופ' אברהם קוטן, מעמודי התווך של הרדיותרפיה בישראל ומי שחינך דורות של רופאים, הלך בסוף השבוע לעולמו. הוא הותיר אחריו אישה, השופטת בדימוס עדנה קוטן ושני ילדים, ד"ר מיכל קוטן-שורר וד"ר יונתן קוטן. הלווייתו תתקיים היום (א') בחיפה.

פרופ׳ קוטן, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, החל את עבודתו בקריה הרפואית רמב״ם ב-1974 כמתמחה באונקולוגיה במחלקה שהוקמה על ידי פרופ' אליעזר רובינזון ברמב"ם ובהשפעתו של פרופ' יורם כהן. לאחר 40 שנות עשייה, פרש כמנהל המערך. במקביל שימש כיועץ אונקולוגי בבית החולים האיטלקי בחיפה. את שירותו הצבאי החל במסגרת העתודה האקדמית ושימש כרופא ביחידות שדה.

פרופ' קוטן תיאר את הקריירה הענפה שלו, קטעים מתוך דבריו מובאים כלשונם: "במהלך 40 שנות עבודתי היתה לי הזכות לחוות את התמורות הדרמתיות שחלו במקצוע. התחלתי כמתמחה וסיימתי כמנהל המערך. באותן שנים, בעזרת צוות הרופאים שעבד איתי, גייסנו עשרות מתמחים שרובם הגיעו להישגים מקצועיים ואקדמיים ובהם כיום מנהלי מחלקות, יחידות ומינויים אקדמיים בכירים.כמנהל המערך, בנוסף לעבודה הקלינית היומיומית בחמש יחידות המערך, עסקתי בעיקר במחקר קליני במסגרת מקומית ובמסגרות בינלאומיות.

"במסגרת שנות עבודתי ברמב"ם הוכנסו חידושים טכנולוגיים רבים בשיטות הקרינה, הוקמה היחידה הראשונה לברכיתרפיה מרחוק בקצב מנה גבוה לטיפולים גינקולוגיים שהוקמה ברמב"ם ושימוש בברכיתרפיה לעורקים כליליים; הכנסת מסיכות האורפיט לראשונה בארץ לקיבוע חולי סרטן הראש והצוואר; שיטת הקרנת כל העור עם אלקטרונים ב-mycosis fungoides (באותה תקופה שימשנו כמרכז ארצי לטיפול זה בישראל); הכנסת השימוש בברכיתרפיה תוך-חללית בגידולי ראש-צוואר בשיתוף פעולה עם ד"ר אדוארד רוזנבלט וד"ר ישראל בלומנפלד; קרינה תוך-ניתוחית בגידולי בטן ואגן עמוקים וקרינה חלקית מקומית לשד באמצעות ברכיתרפיה, בשיתוף פעולה עם ד"ר צבי ברנשטיין ז"ל; קרינה תוך-ניתוחית עם אלקטרונים וקרינה חלקית של השד עם פוטונים ואלקטרונים; בסוף שנות ה-90 הוכנס לשימוש ברמב"ם תכנון תלת-ממדי, ובהמשך, בשנות ה-2000, נכנסו לשימוש טכנולוגיות מתקדמות, כגון IMRT,יVMAT, וטיפול קרינתי סטראוטקטי".

בתחילת שנות ה-80', כחבר ועד האיגוד האונקולוגי, הקים פרופ' קוטן, יחד עם חברים ממחלקות אחרות בארץ, את החוג לרדיותרפיה הפועל עד היום ועוסק בהשתלמויות, הוראה, סמינרים, ארגון כנסים, הזמנת מרצים אורחים וכיו"ב, ומשתתפים בו רופאים, פיזיקאים, טכנאי קרינה, אחיות קרינה וצוות מנהלי.

בסוף שנות ה-90 הצטרפה היחידה לרדיותרפיה לקבוצת הרדיותרפיה ROG של ה-EORTC במסגרתה גויסו כ-300 חולים שהוקרנו במסגרת המחקרים הקליניים. ההשתתפות במחקרי הקבוצה התאפשרה הודות לתמיכתה הנדיבה של האגודה למלחמה בסרטן בישראל. פירות העבודות הקליניות פורסמו באכסניות נכבדות בהן NEJM,יLancet,יJCO,יRed Journal, העיתון האירופאי לרדיותרפיה ועוד.

"כחבר", ציין פרופ' קוטן, "השתתפתי בכתיבת פרוטוקולים מחקריים וקווים מנחים של הקבוצה. שימשתי כחבר בוועד ההיגוי של קבוצה זו, ובעזרתו של צבי ברנשטיין ז"ל היתה הקבוצה חלוצה בשימוש באינטרנט לצורכי מחקר. חלק מאותם פרסומים משמש כיום כקווים מנחים לטיפול בממאירויות אלו. הפעילות ב-EORTC שיפרה את אבטחת האיכות ובקרתה בתחום הרדיותרפיה בישראל".

בתחילת שנות האלפיים, יחד עם חברים מאגן הים התיכון, הקים את קבוצת AROMEי(Association de Radiotherapie et d'Oncologie de la MediterraneE). הקבוצה עוסקת עד היום בקידום נושא הסרטן בארצות אגן הים התיכון, במיוחד באזורים הפחות מפותחים, וחברים בה אונקולוגים מארצות צפון אפריקה, לבנון, תורכיה, עזה והרשות הפלסטינית, הבלקן, דרום איטליה, ספרד, יוון, צרפת ושוויץ. הקבוצה פרסמה קווים מנחים ואורגנו קורסים במיוחד בתורכיה, בסרביה (Novi Sad), במונטנגרו, במרוקו ובתוניסיה. בנוסף קודמו שיתופי פעולה עם מרכז הסרטן המלכותי בבנגקוק.

ב-1982 השתתף פרופ' קוטן בכנס הייסוד של ESTRO שהתקיים בלונדון ובפעילויותיו השונות היה פעיל עד ימים אלה. הוא ביצע השתלמויות עמיתים באוניברסיטת בראון, בניהולו של פרופ' ארווין גליקסמן ז"ל, ובאוניברסיטת סנט לואיס בניהולו של פרופ' קרלוס פרז והיה בצוות החלוצי שפיתח תכנון קרינה תלת-ממדי, קרינה תוך-ניתוחית בגידולים עמוקים, כמו גם בקרת איכות במחקרים קליניים ברדיותרפיה.

"בסנט לואיס", ציין פרופ' קוטן, "היינו חלוצים בהכנסת ה-PET-CT באונקולוגיה ועבודת מחקר משותפת שבדקה זרימת דם בכליות של חיות מעבדה מוקרנות, בשיתוף פעולה עם פרופ' קרלוס פרז, פרופ' טוד ווסרמן ופרופ' מישל טרפוגוסיאן". בנוסף היה שותף בפרסום עבודות רחבות היקף בנושא הרדיותרפיה הגינקולוגית בשיתוף פעולה גם עם פרופ' פרי גריסבי.

רשימת הפרסומים של פרופ' קוטן כוללת כ-250 מאמרים, סיקורי מקרה, סקירות ופרקים בספרים.

כמו כן, פרופ' קוטן ליווה במשך 40 שנה את המחלקה האונקולוגית בבית החולים האיטלקי בחיפה, שנוסד בשנת 1907. במהלך אותן שנים שודרג מכשור הקרינה של ביה"ח (ארבע פעמים) והוכנס לשימוש CT סימולטור מודרני. בנוסף קודמו תכניות השתלמות ופרוטוקולים לטיפול בחולי סרטן, במיוחד פליאטיבים.

במסגרת חברותו במועצה הלאומית לאונקולוגיה כיהן פרופ' אברהם קוטן בוועדות מקצועיות שונות ובין השאר כיהן כיו"ר הוועדה לטיפול בפרוטונים בישראל. צוות הוועדה, שכלל מומחים ישראלים ובינלאומיים, המליץ על הקמת מרכז פרוטונים אקדמי בבית חולים ציבורי, המרכז הולך ונבנה בימים אלו וצפוי לפעול בשנים הקרובות, בין היתר בסיוע האגודה למלחמה בסרטן, שהוא היה היו"ר שלה, תפקיד שמילא בהתנדבות.

משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, ספד לפרופ' קוטן: "הוא היה מעמודי התווך של הרדיותרפיה בישראל. בשנת 2019 התמנה לכהן בהתנדבות כיו"ר האגודה וקידם מהלכים רבים בתחום. לפני זה ליווה את פעילות האגודה ובמשך שנים רבות תרם מנסיונו ומקצועיותו לטובת החולים והמחלימים. נזכור אותו בהערכה גדולה. נוכחותו תחסר לנו מאוד". הוועד המנהל, המנהלים, העובדים והמתנדבים של האגודה למלחמה בסרטן מרכינים ראש על לכתו בטרם עת.

פרופ' אברהם קוטן ז"ל. "המומחה הטוב ביותר במתן טיפול קרינתי בילדים ומבוגרים חולי סרטן". צילום: דוברות רמב"ם

"הוא היה המומחה הטוב ביותר במתן טיפול קרינתי בילדים ומבוגרים חולי סרטן וניהל אחד מהמכונים הגדולים בארץ. מנטור לדורות של אונקולוגים בארץ ופעיל מאוד באיגודי רדיותרפיה לאומיים ובינלאומיים", ספדה לו פרופ' מרים בן הרוש, מנהלת לשעבר בבית החולים רות לילדים ברמב"ם ומנהלת מחלקת אונקולוגית ילדים ברמב"ם.

"הוא יצר קשר הדוק עם מומחים בתחום הרדיותרפיה בעולם וארגן כנסים בינלאומיים רבים. אדם מאוד כריזמטי שגידל דור של רופאים שניהלו מחלקות אחרות בארץ והשקיע ימים ולילות בטיפול בחולי סרטן בארץ ובקידום טיפול קרינתי ובקידום טכנולוגיות חדשות בקרינה. חינך סטודנטים מתמחים יותר מ-30 שנים".

פרטים על הלווייתו שתתקיים היום בחיפה בטל': 0523471346. השבעה תתקיים בבית המשפחה, רח' מנדלי מוכר ספרים 15, הרצליה.

נושאים קשורים:  פרופ' אברהם קוטן,  חדשות,  רמב"ם,  האגודה למלחמה בסרטן,  אונקולוגיה,  רדיותרפיה
תגובות
03.07.2023, 19:22

עמוד התווך של הרדיו תרפיה בישראל ובאירופה. אדם מדהים, מנהיג, מורה דגול , חבר יקר ובן אדם . מול כל הכתרים הללו בלט בצניעותו וענוונותו. אבידה גדולה למערכת הבריאות.