חדשות

ארגוני בריאות: יש לאסור השתתפות נציגי תעשיית הטבק בדיוני הכנסת

בעקבות ההחלטה לאפשר לנציגי חברות הטבק להשתתף בדיוני ועדות בכנסת, שורה של ארגוני בריאות קוראים ליו"ר הכנסת: "אסור להיכנע ללחצים המסחריים של חברות הטבק - התעשיה שפוגעת בבריאות הציבור"

מניעת עישון (צילום: אילוסטרציה)

שורה של ארגוני בריאות פנו היום (א') ליו"ר הכנסת בעקבות הודעות יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול ויו"ר ועדת הבריאות, על שינוי הסטטוס קוו בדיוני הוועדות ולנוכח החלטתם לאפשר לנציגי חברות הטבק והעישון להשתתף בדיוני הוועדות.

במכתב עליו חתומים האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, המיזם למיגור העישון, החברה הרפואית למניעת ולגמילה מעישון, רשת ערים בריאות, המועצה הלאומית לקידום בריאות, המועצה הישראלית למניעת עישון והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות, הודגש: "מתן במה לבאי כוחם של נציגי חברות מוצרי העישון, המייצגים את האינטרסים של חברות הטבק והעישון, אינו אקט של ליברליזם ודמוקרטיה. אין מדובר באזרחים מן השורה אלא בנציגים של תעשיה בעלת היסטוריה ארוכה ועשירה של פעילות שמטרתה בסופו של דבר לפגוע בבריאות הציבור".

הכותבים מציינים כי "ארגון הבריאות העולמי וכן העצרת הכללית של האו"ם הכריזו על ניגוד עניינים מובנה ומוחלט בין בריאות הציבור ובין תעשיית הטבק והעישון אשר בפועל אחראיות לתמותה של שמונה מיליון איש בשנה בעולם כולו, ולתמותה של כ-8,000 איש ואישה מדי שנה בישראל".

עוד הם מציינים במכתב כי אמנת המסגרת הבינלאומית לפיקוח על הטבק, ה-FCTC, שאושרה ביותר מ-180 מדינות ובכללן ישראל, מחייבת להקפיד על אי מתן דריסת רגל לתעשיית הטבק בתהליכי קבלת החלטות והגנה על האינטרס הציבורי מפני מעורבות והשפעה של תעשיה זו. "אין מדובר בתעשייה לגיטימית, כאשר מוצריה הורגים אחד מכל שני משתמשים שעושים זאת בדיוק כפי שהיצרן רצה והתכוון", הם כותבים. "לכן אין משתפים אותה בדיונים על מניעת עישון.

"אסור להיכנע ללחצים המסחריים של חברות מוצרי הטבק והעישון שכל מטרתן היא הרווח האישי שלהן על חשבון בריאות הציבור, תוך גרימת מוות, בהכרח, ולנזקים של מיליארדים רבים של שקלים למערכת הבריאות שכל כך זקוקה לכסף זה. סעיף 19 של האמנה אף קורא לתבוע את התעשיה בהליכים פליליים ואזרחיים".

לסיכום כתבו הארגונים: "אנו מבקשים ממך, להורות כיו"ר הכנסת על איסור השתתפות של נציגי תעשיית הטבק והעישון ולוביסטים מטעמם בכל דיוני הכנסת".

עותק של פניית הארגונים נשלח ליו"ר ועדת הבריאות, יו"ר הועדה המיוחדת למאבק בסמים ואלכוהול וליועצת המשפטית של הכנסת.

נושאים קשורים:  חברות טבק,  כנסת,  ארגוני בריאות,  חדשות,  האגודה למלחמה בסרטן
תגובות
30.05.2023, 18:31

מורידים את המס על המשקאות המתוקים... נותנים במה לחברות הטבק ... דרך מוזרה ללא ספק לקדם בריאות...

אנונימי/ת
30.05.2023, 23:45

יו"ר ועדת הבריאות הוא אוריאל בוסו ויו"ר הועדה המיוחדת למלחמה בסמים הוא בועז ביסמוט מהליכוד.