דעות

מגמה בעייתית: הטיות במחקר ובפרסומים מדעיים בתקופת הקורונה

הנראטיב השגוי של "מגיפת קץ האנושות" ו"החיסון כתרופת הפלא" נבנה במידה רבה על מחקרים רבים שהיטו את הידע המדעי בהתאם למדיניות שקידמו רשויות הבריאות, והטעו אותנו, רופאים, חוקרים וציבור רחב

"המחקר המעודכן והאמין יותר שהראה שלבישת מסיכות אינה מצמצמת הדבקה נשלח אף הוא אל מערכת הפרסומים של ה-CDC, אך זה סירב לפרסמו". צילום: חן לאופולד/ פלאש 90

לאחרונה פורסם ב"דוקטורס אונלי" מחקר מ-Nature של חוקרים מארגון הבריאות העולמי, מוושינגטון  וסטודנט לכלכלה מהאוניברסיטה העברית, אשר "חשפו" את המספר "האמיתי"  של המתים שגבה נגיף הקורונה בעולם, פי 3-2 כביכול ממספר הקורבנות הרשמי. החוקרים חישבו את התמותה העולמית מכל סיבות המוות במהלך המגיפה ואת התמותה "הצפויה"  ללא הופעת הנגיף. את הההפרש, דהיינו התמותה העודפת, הם ייחסו לנגיף הקורונה.

החישוב הזה מופרך מיסודו. רוב אוכלוסיית העולם דרה במדינות שבהן לא קיים רישום אמין של התמותה האמיתית. בנוסף, התמותה הצפויה היא גודל היפותטי (ניחוש) שתלוי מאוד בהנחות החישוב.  ללא בדיקת הרגישות של התוצאה לבחירה של הנחות חילופיות לא ניתן לשלול כי נעשתה בחירה סלקטיבית של ההנחות על מנת לקבל תוצאה "רצויה".

ואכן, חוקרים מסטנפורד הראו לאחרונה שככל הנוגע לערכים האבסולוטים של תמותה עודפת אפילו בארצות שבהן קיימים נתוני תמותה שנתיים באיכות גבוהה, המודלים החישוביים  מפיקים ערכים  השונים ביותר מ-10% זה מזה. לדוגמה, שינוי של יחידת הזמן המשמשת לחישוב התמותה הצפויה (למשל, שנתיים במקום שנה) יכול לשנות את תוצאת חישוב התמותה העודפת ב20% ואף להפוך אותה מחיובית לשלילית (טבלה 1, עמודה ימנית, כאן). מכאן, שהערכה המתיימרת לקבוע את התמותה העודפת העולמית בדיוק של פחות מ-2% מהתמותה השנתית אינה אמינה.

בארצות שבהן קיימים נתונים אמינים על מספר האנשים שמתו בהיותם "מאומתים", הראיות דווקא מצביעות על ספירת יתר משמעותית של מתי הקורונה, ולא ספירת חסר

בנוסף, הייחוס של התמותה העודפת כולה לנגיף הקורונה משולל יסוד: תמותה עודפת היא תופעה שגרתית ועל כן יש להשוותה לפלוקטואציות האופייניות. בפרו למשל, מסיבות פוליטיות, הוגדרה כל התמותה העודפת כתמותת קורונה, קביעה שגרמה ל"הכפלתה" תוך יום, וזאת על אף שבפרו, נגיפיים נשימתיים גורמים לתמותה עודפת לעתים קרובות.

כאשר התמותה העודפת אינה עוקבת אחרי מספר החולים, אין סיבה לייחסה אוטומטית לנגיף הקורונה. במקרים אלה ההסבר המתקבל יותר על הדעת לתמותה העודפת הוא דווקא הנזקים הישירים והעקיפים של פעולות מניעה דרקוניות כמו הסגרים.

לרוב, כשנבדקו לעומק קבוצות של מאושפזים או מתים, התברר שאצל חלק ניכר סיבת האשפוז או המוות לא היתה נגיף הקורונה. מכאן, שבארצות שבהן קיימים נתונים אמינים על מספר האנשים שמתו בהיותם "מאומתים", הראיות דווקא מצביעות על ספירת יתר משמעותית של מתי הקורונה, ולא ספירת חסר. בארצות שבהן נתוני התמותה אינם אמינים, הגיל החציוני נמוך לרוב לפחות ב-10-20 שנה ממקבילו בארצות המערב. עקב התלות החדה של קטלניות הקורונה בגיל – שיעור הקטלניות מוכפל בערך כל כחמש-שש שנים – בארצות הללו, לא יכלה הקורונה (להבדיל מהסגרים) לתרום לתמותה עודפת משמעותית.

מדובר בזן חדש ומטריד של מחקרים בנושא הקורונה שהתקבלו לפרסום בעיתוני מדע מובילים וחולקים כשלים מהותיים, שסביר שלא היו מאפשרים פרסומם על ידי עורכי העיתונים המדעיים בתקופה שקדמה למגיפה

לסיכום, לא ניתן כלל לקבוע מהי התמותה העודפת הגלובלית בדיוק שבו התיימרו החוקרים לעשות זאת, ובפרט, לא ניתן לקבוע שתמותה זו יוצאת דופן או שמקורה דווקא בהידבקות בנגיף עצמו ולא בנזקים המשניים של האמצעיים למניעת התפשטותו או בסיבות אחרות.

המחקר המדובר הוא דוגמה לזן חדש ומטריד של מחקרים בנושא הקורונה שהתקבלו לפרסום בעיתוני מדע מובילים והחולקים כמה מהמאפיינים הבאים:

א. כשלים מהותיים, שסביר שלא היו מאפשרים פרסומם על ידי עורכי העיתונים המדעיים בתקופה שקדמה למגיפה.

ב. מסקנות מעוררות פחד, שאינן נתמכות על ידי הממצאים או שמעניקות תוקף ודאי לקו הממשלתי.

ג. מחברים שאינם ידועים כבעלי הישגים מחקריים משמעותיים מהתקופה של לפני המגיפה, או שמשויכים לגופים ממשלתיים, בין-ממשלתיים או מסחריים, או לעמותות הנתמכות על ידי גופים כאלה.

ד. אימפקט תקשורתי גדול.

ה. שימוש במידע סלקטיבי ממקור שאינו נגיש או במודלים מתמטיים "מתוחכמים" שלמרבית אנשי הרפואה קשה לנבור בפרטיהם.

דוגמאות נוספות למחקרים מהזן הזה:

באוקטובר 2021 פורסם במערכת הפרסומים של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, ה-CDC, מחקר שמצא שלהימנעות מלבישת מסיכות בילדים קורלציה עם מספר מקרים גבוה יותר. לאחרונה, פורסם מחקר, שהפעיל אותן השיטות, על בסיס אותם נתונים אך על מספר גדול יותר של מחוזות ובמשך תקופה ארוכה יותר. והתוצאה? ה"קורלציה" שמצא ה-CDC בין אי לבישת מסיכות בילדים ובין מספר המקרים, נעלמה. אמנם, לעתים מתברר שקורלציות מקריות בדגימה קטנה נעלמות בדגימה רחבה יותר, אך העובדה שתוצאות המחקר, שסותרות מחקרי הקצאה אקראית  (Randomized Control Trial) קודמים, התאימו לעמדה הרשמית (והפוליטית) של ה-CDC בנושא מחשידה להטיה.

המחקר המעודכן והאמין יותר שהראה שלבישת מסיכות אינה מצמצמת  הדבקה נשלח אף הוא אל מערכת הפרסומים של ה-CDC, אך זה סירב לפרסמו! כאן כבר לא מדובר ב"הטיית פרסום" (Publication bias) תמימה שמעדיפה מחקרים המציגים תוצאה על אלה שמציגים את היעדרה.  מדובר בגוף ממשלתי, המפעיל אמצעי דרקוני, מצדיקו במחקר שגוי, תוך שהוא מודע לקיומו של מחקר זהה אך עדכני ורחב יותר, בעל תוצאות הפוכות, ואז הולך אף רחוק יותר ומצנזר אותו.

באותם ימים פרסמו חוקרי ה-CDC מחקר אשר בחן את התמותה הכללית, מכל הסיבות שאינן קורונה, בקרב מחוסנים ולא מחוסנים, ומצא שהתמותה הכללית בקרב הלא מחוסנים גבוהה לערך פי 3 מאשר זו של מחוסנים.

המחקר  היה אמור להדליק נורת אזהרה בנוגע לאמינות של הדיווחים על יעילות גבוהה מאוד של החיסון נגד מוות מקורונה: בלתי סביר שחיסוני המרנ"א הם תרופת פלא נגד כל גורמי התמותה (כולל תאונות דרכים, למשל) ולכן אם התמותה באוכלוסיית הלא מחוסנים נוטה להיות גבוהה פי כמה מזו של המחוסנים, הרי שההערכה הסבירה היא שהיעילות האמיתית של החיסונים נגד מוות מקורונה קטנה משמעותית מזו המדווחת, ושהלא-מחוסנים מתים יותר מקורונה גם בגלל שהם פשוט מתים יותר מכלל סיבות המוות.

ישנן דוגמאות רבות של מחקרים ישרים וטובים שנדחו כי לא התאימו לנראטיב שרשויות הבריאות קידמו. לדוגמה, מחקרים שהראו שגלי המגיפה דועכים גם ללא סגרים, כפי שאירע בשוודיה, יפן, סרביה, פלורידה ועוד

למרות זאת, במקום לבחון מחדש את הערכותיהם לגבי יעילות החיסונים במניעת מוות מקורונה, בחרו חוקרי ה-CDC להציג את תוצאות המחקר כ"הוכחה" לכך שהחיסון יעיל ובטוח במיוחד.

מנגד, ישנן דוגמאות רבות של מחקרים ישרים וטובים שנדחו כי לא התאימו לנראטיב שרשויות הבריאות קידמו. לדוגמה, מחקרים שהראו שגלי המגיפה דועכים גם ללא סגרים (כפי שאירע בשוודיה, יפן, סרביה, פלורידה ועוד).

מדובר במגמה בעייתית ביותר במדע וברפואה אשר מטה את הידע המדעי ומטעה אותנו, רופאים, חוקרים וציבור רחב. הנראטיב השגוי של "מגיפת קץ האנושות" ו"החיסון כתרופת הפלא" נבנה במידה רבה על מחקרים מהזן המדובר. ראוי כי חוקרים, עורכי העיתונים ורשויות הבריאות יבדקו את עצמם בבואם לפרסם עבודות מחקר.

ראוי גם כמובן כי אנו, צרכני המידע, נחזור לקרוא מאמרים במקור בקריאה ביקורתית, כולל את סעיף ה"שיטות", ונחדל להסתמך על מצגות צבעוניות ועמוסות הלועסות עבורנו מידע מעבודות מגמתיות. או אז, לא רק נגלה שהסיפור האמיתי של מגיפת הקורונה שונה בתכלית מזה שמשווקים לנו השכם והערב, אלא גם נתניע חזרה של המדע והרפואה למה שהם אמורים להיות.

ד״ר יואב יחזקאלי הוא מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי, מרצה בתכנית לניהול מצבי חירום ואסון, ממקימי צוות הטיפול במגיפות, רופא מחוזי ומנהל מחוז לשעבר בקופות חולים

ד"ר אורי גביש הוא פיזיקאי, מומחה לבחינת אלגוריתמים ומודלים ויועץ בתחום הביו-רפואה

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  19-COVID,  חדשות,  מסיכות,  תמותה,  חיסונים,  דעות,  מגיפת הקורונה
תגובות
אנונימי/ת
05.01.2023, 19:59

דר יחזקאלי כמה אפשר לקדוח לנו במוח עם תיאוריות הקונספירציה שלך? למי להאמין, לך או לעתונים מדעיים מובילים עם בקרת עמיתים קפדנית ומקצועית? החיסונים הצילו מיליוני אנשים מתחלואה ומוות ואיפשרו להחזיר את הפעילות הכלכלית והחברתית בכל העולם. עובדה.

05.01.2023, 20:03

אנונימי. קדחת. חלאס.

אנונימי/ת
06.01.2023, 09:05

צבר. קדחת. חלאס.
כמה זמן עוד יתנו ליחזקאלי המכחיש במה כאן??? מה מהות קשריו עם המערכת?

06.01.2023, 12:24

תמשיך לחיות באשליות.

06.01.2023, 13:39

עלית עליו.
באמצעות קשרים מסועפים במערכת דוקטורט אונלי, מנסה יחזקאלי הנאלח ושותפיו למזימה, להשתלט על העולם החופשי, לזרוע בו הרס, ולהפיץ בדיות שתואמות אינטרסים עלומים ואפלים.
כל שנותר הוא להוכיח, שבאמצעות ההבלים שהחבורה הזו מפיצה, הם הצליחו לשתק את העולם לשנה וחצי, להטיל אימה בכל העולם המערבי, לדאוג למסלול מזורז לאישור תרכיב בטכנולוגיה חדשה, להפוך סלקציה על רקע רפואי לפרקטיקה מקובלת במדינות דמוקרטיות, להביא למשבר כלכלי עולמי, לגרום לפיטורים של אנשים שבוחרים אחרת מהם, ומעל הכל- לדאוג שדעותיהם יהוו את השדרה המרכזית של הקונצנזוס המדעי, ופעם בכמה חודשים לאפשר לחולקים עליהם לפרסם איזה מכתב למערכת או מאמר באינטרנט!!!

אה, התבלבלתי קצת בין המחנות. סליחה.

05.01.2023, 20:02

תודה. אני קורא לביסוס יכולת קריאה ביקורתית של מאמרים כחלק משמעותי של תכניות הלימוד והבחינות - בלימודי רפואה כללית ובהתמחויות (כולל 'מינהל מערכות בריאות' כמובן).

אנונימי/ת
06.01.2023, 09:27

דר' יואב יחזקאלי לא בצע אף מחקר בימי חלדו ולא פרסם אף מאמר בעתונות המדעית. מאין הוא שואב את הסמכות להטיל ספק במאמרים מדעיים בעתונות מובילה? האם לא כדאי שיתעל את האנרגיה הבלתי נדלית שיש לו (המתועלת להכחשה, הכפשה וזריקת רפש) למחקר והוכחת טענותיו בדרך מדעית?

אנונימי/ת
06.01.2023, 10:50

לא מציע להמשיך להאכיל את הטרולים יחזקאלי, צבר ואחרים שבודאי יבצבצו שוב ושוב כאן. במדינה דמוקרטית לא ניתן לעצור את התשפוכת הזאת. עובדה שאפילו העתון המדעי הידוע בעולם - הרפואה (0.116=IP) פירסם לאחרונה מכתב שחצני ומלא מעצמו של האסכולה הזו.

''הטרולים''? אני לא חושבת שזאת מילה לגיטימית בדיון מדעי. ''במדינה דמוקרטית לא ניתן לעצור את התשפוכת הזאת.'' - נראה כגעגוע עמוק לצנזורה ושלטון טוטליטרי. יש לך קישורים למאמרים מדעים שמציגים את נקודת המבט שלך? אשמח מאוד להתעניין. סליחה, כתבות CNN לא נחשבות כמאמר מדעי ( אבל מילה ''טרולים'' כן מקובלת בCNN ).

תודה,דר יחזקאלי על קול שפוי ומידע

06.01.2023, 11:10

תודה על המאמר
יש כאן סוגיות שונות במרחבים שונים שהערבוב ביניהם גורם לבלבול הציבור
רק שוטה יטען שהופעת הקורונה בקרבנו גרמה לתמותה עודפת. התמותה גרמה לשלטונות להגיב ביתר כפי שהם צפויים לעשות.
אין גם ספק שהשלטונות שחשו שאין להם קרקע מוצקה להתמודד עם המגיפה נכנסו למגננה נואשת למנוע ויכוח צבורי בענין המלצותיהם.
הבעיה הקשה הייתה ש ויכוח גלש לדיכוי חיבורים מדעיים וזה מצער מאוד
ה cdc הוא רשות שלטונית שמתנהלת בפיקוח בית הנבחרים ואליו היא נותנת את הדין.
במקרים כאלה יש לאפשר לשלטונות לעשות עבודתם.
ערעור על פעולת השלטונות חיב להיות מופנה לבית הנבחרים מחד ולהתנסח בצורה מדעית שקולה בעיתונות המקצועית.
אנחנו יודעים שהחיסונים עזרו מאוד לשלטונות להרגע ולהרגיע. אין חשוב מזה.

06.01.2023, 11:11

הכוונה כמובן שהמגפה אכן גרמה לתמותה עודפת

אנונימי/ת
06.01.2023, 11:41

גיורא כץ, עוד אחד מגדולי הדור באקדמיה...

06.01.2023, 12:24

כנראה שכואב לכם מדי להתפכח ולהודות באמת שכולנו השתתפנו בניסוי הגדול בעולם הן מדעית והן חברתית. יישר כח לד"ר יחזקאלי שממשיך ללא לאות להציב מראה וביקורתיות לגבי המגמתיות של הרשויות.

אנונימי/ת
18.01.2023, 14:21

תודה

תודה על התגובה

אנונימי/ת
06.01.2023, 12:48

יחזקאלי, צבר, כץ… מה האינטרס של מערכת דוקטורס אונלי להמשיך וליצור סימטריה מדומה בין הקבוצה הקטנה של שרלטני הקורונה לבין מדעני האמת? יחזקאלי ודומיו בארץ ובעולם הם תופעה פתולוגית שצריכה אמנם להחקר, והמסקנות צריכות להביא לשינוי משמעותי בשיטת הכשרת הרופאים בישראל, כולל חיזוק ידע מתמטי (רקע קודם וקורסי הכנה) והקניית ערכים של ביקורת עצמית וצניעות.

06.01.2023, 13:23

ברגע שאמרת ׳מדעני האמת׳ (כמובן מפוחד והסטרי, מתחבא מאחורי האנונימיות), הבהרת לכולם שאתה מאמין שיש רק אמת אחת. טהורה. מוחלטת. ואין בילתה. מסקנה- אמונה חזקה מכל עובדה, מחקר, דיעה, חשיבה, ביקורת. אולי אפילו טעות!! זו היתה (פעם,כך האמנתי) נשמת אפה של התורה המדעית. ובאיבחה- התפוגגה.

06.01.2023, 13:28

שלום ד"ר אנונימי.
מדבריך משתמע שאתה משתייך למדעני האמת.
מכך נובע בהכרח שיש לך ידע מתמטי, שמגיע מרקע קודם ומקורסי הכנה.
יש לך ערכים שקנית, ובראשם, ביקורת עצמית וצניעות.
אישיותך המרשימה וזהותך המקצועית נטולת הרבב קורנות כאן, בספרות המקצועית, בארץ, ובעולם.
וכל זה- מאחורי הקלעים, כאנונימי הנחבא אל הכלים.
תאר לך מה היה קורה לו היית חושף את זהותך. לא היינו עומדים בעצמת האור המסנוור שהיה שוטף את כולנו.
תודה על החסד שבהסתרה.

תודה. מאמר חשוב. מחזקת את ידיכם, ד״ר יחזקאלי וד״ר גביש. העיתונות המדעית כשלה לעיתים קרובות מדיי בשמירה על סטנדרטים מקצועיים נאותים והעיתונות הפופולרית לא מילאה את תפקידה בשמירה על ביקורתיות מספקת מול השלטון.

אנונימי/ת
07.01.2023, 00:08

גלית צפלר נאות, עוד עמוד תווך מוכר של האקדמיה...

מתחילת המגיפה ב2020 מוציא ד"ר יחזקאלי בעקביות והתמדה כתבות באתר הזה, כשכולן, מהראשונה ועד האחרונה זו עכשיו הן ביקורת בוטה וחריפה רווית גינויים כמו "מחדל", כשלון", "הפקרות" ועוד כהנה פנינים לשוניות. מה מניע רופא בכיר ומוערך להיות כל הזמן נגד הכל? סגרים, תוים, חיסונים ועכשיו גם מחקרים ופרסומים, הם כולם מחדל והטיה? מאמרים בנייצ'ר, לנצט וניו אינגלנד הם כולם מוטים ומטעים? לדעתי דר יחזקאלי שוגה ועליו לבחון את גישתו! ראיית עולם מדעית מחקרית אמורה לבחון השערות, לקבלן או לדחותן, ולא להתבסס על פרה-קונספציה סגורה.

07.01.2023, 12:00

מציע להתעמת עם הטיעונים במקום עם האדם (או האתר, או העיתון). לדוגמא, אשמח לשמוע טיעוניך לגבי המחקרים שצוטטו כאן בעניין השפעת המסיכות.

שאלתך מעניינת ומזכירה לי שאין RCT שבדק לעומק יעילות ומועילות השימוש במצנחים במניעת היפגעות ותמותה בזמן קפיצה ממטוס

אנונימי/ת
08.01.2023, 23:04

במשפטי נירנברג נחשפו מסמכים שמעידים שרופאים נאצים ערכו ניסויים באסירי מחנות השמדה כדי לבדוק את סיכויי השרידות של טייסי הלופטוואפה שנאלצים לנטוש מטוסים בגובה רב. לא אפרט כאן איך נערכו הניסויים האלה. RCT זה לא היה.

09.01.2023, 00:53

ד"ר יחזקאלי מביא טיעונים, מחקרים ודוגמאות. בעיניי מעניינים ומעורריי חשיבה, ובכלל מזמינים לדיון פורה. אתה מוזמן להתיחס לדבריו באופן עינייני, להביא מחקרים או דוגמאות הסוטרות את דבריו ולקיים דיון פורה. תודה

10.01.2023, 10:55

תודה ד״ר יואב יחזקלי וד״ר אורי גביש על האומץ להילחם על האמת
ולהציל את מה שנותר מערכי המקצוע שמלמדים אותם בתיאוריה בשנות לימודי הרפואה וההתמחות אך בשעת אמת ״ מגיפת קץ האנושות״ מתברר שהכל דיבורים באוויר וססמאות יפות
בנוסף להטייה בנתונים וההטעיה המכוונת
לאחרונה שומעים יותר ויותר קולות בעולם
שחושבים שחלק משמעותי מהתמותה מהקורונה נובע מפאניקת הצווים הרפואיים המיותרת ולא פרופורציונלית לסכנה המהווה הוירוב
גישה ותפיסה שגויה ולקויה של טיפול בוירוס נשימתי
דוגמאות לא חסר
תשאלו צוותים במחלקות הקורונה הסובלים מ ptsd
אולי צריך לערוך קורס רענון בוירולוגיה לצוותים הרפואיים בעיקר הזיהומולוגים שהובילו גישה קיצונית המבוססת חרדה ולא מדע ( לא כולם)
את המחיר כולנו נשלם
חוסר אימון הציבור כבר כאן

השאלה איזה חברת תרופות תעזור בארגון קורס בווירולוגיה . ואיך זה ישפיע על תוכנית הקורס וגישה של הרופאים בוגרי קורס.