מחקרים COVID-19

Nature: שיעור התמותה העולמי מקורונה גדול פי 3 ממה שדווח

צוות חוקרים בינלאומי בשיתוף האוניברסיטה העברית חשף: מספר הנפטרים בשיא המגיפה עמד על 14.8 מיליון בני אדם | מדינות רבות לא דיווחו על מספר מקרי התמותה בצורה מהימנה

תמותה מקורונה. צילום: שאטרסטוק

נגיף הקורונה עדיין בישראל, כאשר שיעור הנדבקים היומי עומד על קרוב ל-19%. עם זאת, במקומות רבים בעולם עדיין לא ברורה תמונת המצב האמיתית בעיקר בגלל דיווחים סותרים של מדינות על היקף התחלואה והתמותה מהנגיף.

במחקר חדש, שנערך בשיתוף הדוקטורנט אריאל קרלינסקי מהמחלקה לכלכלה והמרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית, נחשף שיעור התמותה ממגיפת הקורונה בעולם, שעומד על כמעט 15 מיליון בני אדם בין 2020-2021.

הממצאים, שפורסמו אתמול (ד') בכתב העת Nature, מעלים כי במדינות רבות כמו הודו, רוסיה ומצרים, התמותה מקורונה גבוהה משמעותית ממה שדווח באופן רשמי.

המחקר הוא תולדה של ועדת מומחים, שכינס ארגון הבריאות העולמי להערכת התמותה מקורונה. צוות החוקרים כלל את ד"ר וויליאם מסמבורי וסומנאת' צ'טרג'י מארגון הבריאות העולמי, יחד עם פרופ' ג'ון וויקפילד ותלמידי הדוקטורט ויקטוריה קנוסטון וסרג' אלסין-גנדל מאוניברסיטת וושינגטון שבארה"ב.

על מנת לכמת את רמות התמותה מהנגיף בקנה מידה עולמי, ערכו החוקרים השוואה בין נתוני התמותה של השנים 2020-2021 לבין מספר מקרי המוות מכל הסיבות שהיה צפוי בהיעדר המגיפה. "ראינו שבחודש מרץ 2021 למשל, הצפי לתמותה בברזיל היה 117 אלף איש בממוצע, כאשר בפועל נפטרו מעל 212 אלף", מסביר קרלינסקי.

לדבריו, "השתמשנו במודל מתמטי סטטיסטי כדי לחזות מקרי מוות ולהסיק את רמת התמותה מקורונה במדינות שדיווחו נתונים חלקיים או לא דיווחו כלל". לטענת החוקרים, המודל שפיתחו מסוגל לחשב את היקף התמותה העודפת במדינות עם נתונים חסרים בהתאם למאפיינים כמו רמת פיתוח כלכלי או מיקום גיאוגרפי.

הממצאים העלו כי נגיף הקורונה הוביל לתמותה עודפת כמעט בכל מדינה בעולם, כאשר רבות מהן לא דיווחו על מספר מקרי התמותה בצורה מהימנה.

הדוקטורנט קרלינסקי מסביר כי "במדינות רבות, כמו הודו, רוסיה, ניקרגואה ואפילו במצרים השכנה, התמותה מקורונה היתה גבוהה משמעותית בהשוואה למה שדווח, כשלכל מדינה היה את השיעור שלה (למשל, פי 10 בהודו או פי 5 ברוסיה). בסך הכל, האומדן שלנו הוא 14.83 מיליון מקרי מוות עודפים שקשורים לקורונה ברחבי העולם – הערכה גבוהה פי 3 מהמספרים הרשמיים באותה תקופה".

לטענת המומחים, מחקרים עתידיים בתחום חייבים להתחשב בתמותה העודפת ולא להסתמך רק על דיווחים רשמיים שיכולים להוביל למסקנות שגויות. "אנו מקווים שהמדינות יבחנו מחדש מקרי מוות רבים ויעדכנו במקרה הצורך את מניין הנפטרים המדויק מהנגיף באופן שוטף ומהימן כדי למנוע מהוירוס הבא להזיק לחיינו", סיכם ד"ר מסמבורי.

נושאים קשורים:  19-COVID,  מחקרים,  קוורנה,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות
15.12.2022, 22:35

מידע חשוב (שלא ישכנע את מכחישי הקורונה)
COVID-19 vaccinations prevented 3.2 million deaths and 18.5 million hospitalizations in the United States from December 2020 through November 2022, according to a new report Tuesday from the Commonwealth Fund and Yale School of Public Health.
https://www.medscape.com/viewarticle/985529?src=wnl_edit_tpal&uac=307819DR&impID=4986266&faf=1

אנונימי/ת
16.12.2022, 09:11

המחקר החדש הנ"ל הוא מיחזור של טענות דומות של קרלינסקי ממכון קהלת ומדעת במחקר ישן יותר, רק הפעם בחסות הפנדמיסטים של ארגון הבריאות העולמי.
הסבר על (חלק מ) הטעויות ב"מחקר" הישן יותר של קרלניסקי ניתן למצוא כאן, במאמר של יואנידיס ולויט
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013935122010817#bbib11
יואנידיס נחשב לאחד המדענים החשובים ביותר במאה ה-21 וכתב בין השאר את המאמר המדעי הנקרא ביותר אי-פעם בPLOS
לויט הוא חתן פרס נובל (וחבר מחצ)

עצם העובדה שלויט ויואנידיס נאלצים לנקות את ההפרחות של קרלינסקי ממכון קהלת (שדחף למדיניות "אפס הדבקה") ושל עיתונים מחרחרי מגפה שקפצו עליהם בשמחה, היא הזוייה. זה מזכיר את הדיונים ההזויים בתקשורת ובכנסת שנתנו במה שווה לאנשים כמו פרופ רבקה כרמי ולעיתונאי מדע (כושלים) כמו ארז גרטי, או לפרופ צבי בנטואיץ ולמאיר רובין....

בשורה אחת, לגבי המחקר עצמו: קרלינסקי ושות' משתמשים בהנחות שרירותיות ולא מבוססות בחישוב שלהם, ובסוף מסיקים, באופן אבסורדי, שכל תמותה עודפת היא דוקא מקורונה ולא מהסגרים או מסיבות אחרות.

בהקשר הזה שווה לקרוא גם את זה:
https://wherearethenumbers.substack.com/p/the-devils-advocate-an-exploratory

16.12.2022, 22:56

מעניין- עכשיו זה מלחמת פנדמיסטים נגד אנטי-ווקסרס... אבל יותר מעניין זה- מדוע עם כל ההנמקות הרציניות האלה צריך להסתתר תחת שם אנונימי באתר המיועד לרופאים?

17.12.2022, 10:58

כי מי שכותב שטויות של מכחישי קורונה לא צריך לדבוק בשום אמת.... כולל לא אמיתות שמו.

אנונימי/ת
17.12.2022, 23:09

זאת בדיוק הסיבה לאנונימיות. הקלות בה הרוב העצלן אימץ את הנרטיב השולט כי קל יותר לזרום עם האופנה מאשר לבדוק כל דבר לעומקו.
מי יעז לצעוק המלך ערום במקומות שבהם השימוש במילים כמו : כופר במדינה מוסלמית / מכשפה בימי הביניים / גוי בבני ברק / בודהיסט בסין וכו ... הם הרעיון המקובל . או לגישתך "מכחיש קורונה" למרות שלא הייתה אפילו רמיזה להכחשה כלשהיא בדבריי .
במקום להתעסק ברכילות של זיהות הכותב, תשקיע את האנרגיה בלהתמודד עם התוכן הכתוב .

אנונימי/ת
16.12.2022, 09:28

מעניין.. לפני כמה ימים זה היה פי 2, עכשיו זה כבר פי 3.
אולי יש אנשים בקרבנו שבכלל כבר נפטרו מקורונה, רוחותיהם מסתובבות כאן, ועוד שבוע נגלה שזה כבר פי 5.
אין קץ..