חדשות

"שיבא": אותר הגורם לדלקת קרנית לאחר רחצה בכנרת

בזכות שיתוף פעולה בינתחומי ורב מוסדי נפתרה התעלומה הרפואית והתגלה זן הטפיל הגורם לתופעה | הודות לדגימות שהגיעו מרחבי הארץ פותחה ב"שיבא" שיטה לאיתור הפטריה הטפילית בבדיקת PCR

רוחצים בכנרת. צילום: מיכל גלעדי/ פלאש 90

בחודשים האחרונים דווח על עשרות מקרים של דלקת קרנית בקרב רוחצים בכנרת. במשך שבועות ארוכים נעשו נסיונות במספר מעבדות בארץ למצוא את הזן הספציפי הגורם לדלקת. שיתוף פעולה בין רופאי קרנית ברחבי הארץ לאחראית תחום הקרנית במרכז הרפואי שיבא, פרופ' אירית ברקת, והמעבדה למיקרוביולוגיה בראשותה של ד"ר שרון עמית, הוביל לגילוי הזן ולפיתוח שיטה מדויקת וקלה לביצוע המאתרת את הגורם למחלה.

"המראה של הממצאים", מסבירה ד"ר עמית, "כפי שנצפו על ידי רופאי העיניים, הביא לחשד כי מדובר בזיהום הנגרם על ידי פטריות טפיליות זעירות ממשפחת ה-microsporidia. מהספרות הרפואית ידוע כי מספר זנים של פטריות אלו גורמים לנזק לרקמות השונות של העין - במיוחד לאחר חשיפה למים ובוץ. אולם, במשך שבועות ארוכים לא נמצא הזן הספציפי בארץ, ולמרות הדגמת ממצאים מקרניות במספר מעבדות, הגורם למחלה נותר בגדר חידה".

לאחר אבחון מספר מקרים בחולים בשיבא, החל מאמץ אינטנסיבי לאיתור המחולל, נאספו בעקביות כל המקרים מ"שיבא" ונעשתה פנייה מצד פרופ' ברקת לרופאי קרנית מרחבי הארץ.

בשלב ראשון, הצליחה המעבדה בתל השומר להדגים את הפטריה, אולם בשל העדר מידע מדויק על הגורם, שיטות מולקולריות סטנדרטיות לא הצליחו למצוא את המחולל.

ד"ר עמית: "בשיתוף פעולה מהיר ויעיל עם המכון הביולוגי, בוצע ריצוף גנומי עמוק של תאי קרנית מחולים ונמצאו שיירי דנ"א של הזן הגורם למחלה - vittaforma corneae, שתואר בעבר כגורם לדלקת בקרנית. עם זאת, השיטה שבוצעה במכון הביולוגי אינה מתאימה לאבחון יומיומי בשל עלותה הגבוהה והצורך במיומנות מיוחדת ובציוד ייעודי".

לאור זאת, מיד לאחר גילוי הזן והודות לדגימות שהגיעו מרחבי הארץ בעקבות פנייתה של פרופ' ברקת, פותחה לראשונה בארץ שיטה מדויקת וקלה לביצוע לאיתור הפטריה הטפילית באמצעות בדיקת PCR.

"הדגמנו את נוכחות הפטריה בשישה חולים ואנו בודקים את החומר של שאר החולים החשודים", מציינת ד"ר עמית. "המידע נמסר למשרד הבריאות ולגורמים האחראים על חקר הכנרת, על מנת להקים יכולות ניטור של הפטריה במי הכנרת ולהעריך את מידת התפשטותה".

לדברי פרופ' ברקת וד"ר עמית, מצבם של מרבית החולים שנמצאו חיוביים השתפר מאוד עם קבלת הטיפול הרפואי המתאים. "הודות לשיתוף פעולה בינתחומי ורב מוסדי נפתרה תעלומה רפואית-מיקרוביולוגית, ומעתה אפשר לאבחן באופן מדויק ומהיר את המטופלים החשודים ולהתחיל טיפול מותאם בשלב מוקדם".

נושאים קשורים:  דלקת בקרנית,  פרופ' אירית ברקת,  ד"ר שרון עמית,  כנרת
תגובות