חדשות

ארגון המתמחים מרשם: פקידי האוצר מזלזלים בנו ובבג"צ

הארגון הגיב בחריפות לבקשת המדינה לדחות את תשובתה לעתירה שהגיש בעוד 45 יום | המדינה נימקה: יש "להשלים היערכות" והבהירה כי מועד יישום קיצור התורנויות יישאר כפי שנקבע, 1 בספטמבר 2023

מחאת המתמחים. צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש 90

ארגון הרופאות והרופאים המתמחים "מרשם" פרסם תגובה חריפה לבקשת המדינה להאריך בעוד 45 ימים את תשובתה לעתירה שהגיש הארגון לבג"צ.

בעתירתם המקורית דרשו המתמחים מבג"צ, להורות לאוצר להעביר למשרד הבריאות את הכספים שאושרו לצורך קיצור תורנויות המתמחים, בסך של 66 מיליון דולר, לאלתר. הארגון טען אז כי האוצר "גורר רגליים" ומדובר בהתנהלות בלתי תקינה, "תוך סיכול חסר תום לב של היתר חוקי ומחייב של שרת הכלכלה והתעשיה".

בג"צ הורה למדינה להשיב לעתירה עד 13 בנובמבר, אולם המדינה ביקשה להאריך את המועד עד ל-8 בינואר 2023.

המדינה נימקה את בקשתה בכך ש"בשלב זה נדרש לקיים מהלכים שונים שמטרתם להשלים את ההיערכות ליישום ההיתר, והעבודה בנדון תתבצע על ידי הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה הנוגעים בדבר". המדינה הבהירה כי "להערכת כל הגורמים במדינה, אין בארכה המבוקשת על מנת לפגוע ביישום ההיתר במועדו", דהיינו – 1 בספטמבר 2023.

בתגובה כתבו המתמחים כך: "מאז שמנכ"ל משרד האוצר ענה באופן רשמי, במכתב לראש הממשלה, כי הכסף לטובת קיצור התורניות יעבור 'בימים הקרובים' - עברו כבר יותר מחודשיים. מנכ"ל משרד הבריאות הבהיר יותר מפעם אחת שאם התקציב לא יועבר באופן מיידי, הקיצור לא יתחיל בזמן, ולכן תגובת המדינה היא לא רק זלזול ברופאות וברופאים המתמחים, היא גם מהווה זלזול בבג"צ. אחרי שביקשו עוד ארכה ועוד ארכה, והבטיחו שייתנו תשובה מנומקת ומפורטת, במקום לעשות כן, הם הגדילו לעשות ומבקשים עתה ארכה של עוד 45 ימים!".

לדברי "מרשם", "העמדה שהוגשה לבג"צ היא שוב עמדת משרד האוצר, שבהעדר ממשלה מובל על ידי פקידי אגף התקציבים, בשיתוף פעולה עם ההסתדרות הרפואית המתנגדת לקיצור התורנויות. ככה נראה מסמוס, ככה נראה זלזול ברופאות וברופאים המתמחים, בבית המשפט ובהחלטות השלטוניות".

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  מתמחים,  קיצור תורנויות,  עתירה לבג"ץ,  חדשות,  משרד האוצר
תגובות

מאחר ובחטג בית בעומר אמר שר האוצר היוצא שהכסף כבר הועבר ) ההצהרה נאמרה לפני עשרות אנשי רפואה ואחרים בעקבות שאלה ישירה. אם כך אנשי מרש"ם צריכים להתנגד לבקשה ואם יבקשו אני מוכן להגיע ולתת עדות . לגבי אמירתם שההסתדרות הרפוכית מתנגדת הם מטעים את הציבור. הר"י לא מתנגדת, הר"י לא מוכנה שבעקבות קיצור תורנויות יפגע שכר מתמחים, משך ההתמחות יתארך, הפנסיה תפגע והמתמחים יעדרו יותר ימים ממשפחתם. וחשוב לזכור שבביצוע התורנויות משתתפים גם מומחים צעירים ובוברים, ורופאים תחומיים ובכירים ומנהלים. אנשי מרש"ם שמונים 700 איש מנסים לכפות את דעת המיעוט על הרוב. (לא כתבתי רופאים כי חלקם סטודנטים וסטאזרים ורופאי משפחה שלא מבצעים תורנויות )
אז לדברי ליברמן הכסף הועבר למטרת קיצור התורנויות.

אנונימי/ת
23.11.2022, 22:29

מתמחים יקרים תשבתו. וכן כל הרופאים הבכירים צריכים לאפשר את זה. הזלזול במערכת הבריאות מתחיל במתמחים, חוצה את הרופאים בבתי החולים הציבוריים והעצמאיים. הגיע הזמן שכולכם תתאגדו לא דרך הר"י (שדואג רק לראשי הר"י!) ותעשו שינוי. יש גבול לפיחות במעמדכם ובכל מערכת הבריאות.

כתבתי על כך בעבר וכתבו אחרים. אי אפשר ליישם את קיצור התורנויות כשינוי יחיד במערכת הקיימת.
כדי שמערכת בתי החולים תתפקד כאשר התורנים עובדים 12 שעות חייב לחול שינוי מבני בעבודת המומחים הבכירים ובעבודת חדרי הניתוח וכל מכוני העזר.
העיקרון המנחה : במקום משמרת אחת פעילה, אחת פעילה השליש ואחת רק בחירות, כמו היום, שתי משמרות פעילות מלא ומשמרת לילה בחירות.
רק כך מתמחים הבאים לתורנות בשעה 16:00 יוכלו לפגוש רופאים בכירים ובית חולים פעיל וללמוד את הנדרש בצד עבודתם השגרתית.