חדשות

מחקר ישראלי על הקשר בין דת לבריאות: חרדים וחילונים במצב עדיף ממסורתיים

המחקר מתווסף למחקרים קודמים שנעשו בעולם בתחום הקשר בין דת לבריאות, ומוצא כי בעוד בשני קצוות ספקטרום האמונה חילונים וחרדים נהנים מבריאות טובה יותר, מי שהגדירו עצמם כמסורתיים היו במצב בריאותי ירוד יותר

יהודים חרדים בכותל (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים רבים בדקו את הקשר שבין אמונה דתית לבין בריאות. רובם מצאו, ללא קשר לאופי הדת (יהודי, נוצרי, מוסלמי או אחר), כי לדת השפעה מיטיבה על הבריאות הפיזית והנפשית.

השתייכות לקהילה דתית יכולה לספק תמיכה חברתית ורוחנית הקשורים לבריאות טובה יותר, ציינו חוקרים בעבר. הסבר אפשרי נוסף לקשר המיטיב הוא מה שכונה "הקשר המתווך" באמצעות מנגנונים פסיכולוגיים. למשל, יכולת ההתמודדות עם מחלה על ידי מציאת סיבתיות לה.

עם זאת, רוב המחקרים בדקו את הקשר בצורה דיכוטומית - דתי או לא דתי - לבין המצב הבריאותי.  אחד המאפיינים הייחודיים ליהודים בישראל הוא שהם יכולים לדרג את רמת הדתיות שלהם (חרדי, דתי, מסורתי-דתי, מסורתי-לא דתי, וחילוני). הדבר משליך על הפעילות הדתית שלהם, אך לא בהכרח זהה לכל אדם בכל אחת מהקבוצות.

במחקר חדש שפורסם באחרונה ב-Journal of Religion and Health, קבוצת חוקרים ישראלים בהובלת ד"ר שולי ברמלי-גרינברג ראש יחידת היוזמה והפיתוח של מכון ברוקדייל וראש התוכנית לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם פרופ' קובי גלזר וד"ר אפרים שפירו, השתמשו במאפיין הייחודי הזה כדי לבדוק את הקשר שבין רמת הדתיות לבריאות הפיזית והנפשית. ממצאי המאמר מצביעים על כיוון מעניין בקשר הידוע שבין דת לבריאות.

ד"ר שולי ברמלי-גרינברג (צילום: פרטי)

החוקרים התבססו על ממצאי סקר בריאות ארצי שנערך על ידי הלמ"ס. בסקר זה זוהתה מידת הדתיות באמצעות חמש הקטגוריות הייחודיות ליהודים בישראל.

החוקרים ביצעו ניתוח אקונומטרי דו-שלבי על מנת לבחון את הקשר שבין מידת הדתיות לבין משתנים שונים הקשורים לבריאות הפיזית והנפשית. המדדים כללו מצב פיזי סובייקטיבי, מצב מנטלי סובייקטיבי, סימפטומים רגשיים של חרדה או דיכאון בחודש האחרון, מחלה כרונית.

ממצאי המחקר מלמדים, כי הקשר שבין דתיות לבריאות הוא בצורה של פונקציית U הפוכה. כלומר, חילונים וחרדים נמצאים בדרך כלל בבריאות פיזית ונפשית טובה יותר מאשר המסורתיים הנמצאים במרכז הקשת (U) הדתית (ראה גרף). ממצא זה נשמר גם לאחר תיקנון לגיל, מין, השכלה, מוצא ואיזור מגורים.

לפיכך קבעו עורכי המחקר: יהודי ישראל מציגים קשר שאיננו טריוויאלי בין דתיות לבריאות, לפיו נראה שאלו הסמוכים ובטוחים באמונה שלהם - החילונים מהצד האחד והחרדים מהצד השני - בריאים יותר.

להשתייכות לקטגוריות הדתיות במחקר מאפיינים נלווים ביניהם סגנון חיים, צורת השקפה ומידת המחוייבות הדתית. כל אלו יכולים להשפיע על המצב הבריאותי דרך גישות או פעולות האופייניות לכל קבוצה. עם זאת, המנגנונים הספציפיים המתווכים את הקשר בין דתיות לבריאות בין אנשים ברמות דתיות שונות אינם ידועים עדיין.

הערכת המערכת: יש להתייחס לתוצאות המחקר בזהירות, מאחר שמדובר בסקר, בו ענו נשאלים לשאלות סוקרים מטעם הלמ"ס, ולא נבדקו בדיקה רפואית/פסיכיאטרית. לדוגמא: קיימת טענה כי באוכלוסיה החרדית נהוגים נישואים בין בני זוג הסובלים שניהם מבעיות נפשיות ("Assortative Mating"), מה שגורם לשכיחות גבוהה יחסית של תחלואה נפשית בדורות ההמשך. מאחר שהמחקר לא ביקש למצוא את שכיחותן של הפרעות אלה – לא ניתן להסיק ממנו מסקנה מרחיקת לכת כי רמת דתיות חרדית קשורה בבריאות נפשית עודפת.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  דת,  אמונה,  חרדים,  חילונים,  מסורתיים
תגובות