דעות

הרוצח הנורווגי בראיוויק: שפוי או לא?

בית המשפט קיבל שתי חוות דעת פסיכיאטריות הפוכות באשר לשפיותו של הרוצח בעת ביצוע המעשה

כולנו נחרדנו בקיץ 2011 מהמעשה הנורא של הרוצח הנורווגי, בראייויק. להלן עדכון על הרוצח שכולנו ראינו אתמול בחדשות עם פתיחת משפטו. הרוצח הצדיע במועל יד ובכה, טען להגנה עצמית, וגרס שרצה להציל את מולדתו מפלישה של זרים. הוא הוסיף עוד שהוא לא מכיר בסמכות של בית המשפט לשפוט אותו, כי המנדט של בית המשפט נובע מכוחן של מפלגות פוליטיות שתומכות ברב-תרבותיות.

בפתיחת המשפט סקר התובע את העשור האחרון בחייו של הרוצח ואת הכישלונות העסקיים שלו, את השנה שבמהלכה חי מחסכונותיו ושיחק משחק בשם WORLD OF WARCRAFT, משחק רב-משתתפים באינטרנט. התובע הקרין באולם בית המשפט את דמותו של הגיבור ששיחק בראיוויק במשחק, גיבור בשם ג'וסטיקאר אנדרסנורדיק, ורמז לאמונה של בראיוויק שהוא עצמו שייך למסדר אבירים טמפלרי.

בכנס EPA האחרון בפראג פגשתי קולגה מנורווגיה מהעיר ברגן - פסיכיאטר בן 77, אבל נראה בשיא כוחו, ידיד ישראל, והוא מסר לי פרטים נוספים על המשפט. לדבריו, ההכרזה הראשונית שהרוצח אינו שפוי עוררה התנגדות רבה בנורווגיה, ובית המשפט הורה לערוך הערכה פסיכיאטרית נוספת. זו פורסמה בסוף מרץ 2012. הבדיקה השנייה קבעה שהרוצח לא היה בלתי שפוי בזמן המעשה ובבדיקות לאחר מכן. כעת יצטרך בית המשפט להכריע בין שתי חוות דעת נוגדות. נשאלת השאלה - כיצד חולה לא שפוי וללא יכולת שיפוט, יכול לבצע אקט כל כך מורכב ומתוכנן?!

המשפט אמור להימשך 10 שבועות. אנסה לעדכן.

נושאים קשורים:  דעות,  אי שפיות
תגובות
עדו
30.04.2012, 20:30

שפוי/לא שפוי : עליו לעמוד לדין !
על החברה לחדול להתחשב ולהתיחס למניעים שהביאו לביצוע הרצח ובמצבו של הרוצח לפני ובעת ביצוע הרצח. על השופטים רק לאמת את הראיות /העובדות ולבדוק את הקשרן לנאשם ועם פסיקתם חיובית - העונש יגזר אוטומטית .

קריינין
30.04.2012, 21:07

לאלה שחושבים שהוא לא שפוי אני מאוד ממליץ לקרוא את הנאום שלו בבית המשפט.
מאוד מעניין.

דר' אבנר רשף
01.05.2012, 15:54

במקרה של החוק הנורבגי אם יישפט כשפוי יצא לחופשי תוך מספר שנים ואם לא ישפט- יסגר במוסד פסיכיאטרי עד סוף ימיו.
מי משתי האפשרויות תשרת יותר טוב את החברה הנורבגית- במובן רגש הנקמה או במובן האתי? אני לא יודע.