מחלות כבד

cirrhosis risk score עשוי לנבא התקדמות של פיברוזיס בחולי הפטיטיס C עם מחלת כבד מינימלית

במחקר בוצע ניתוח נתונים רטרוספקטיבי של שני קוהורטים נפרדים של חולי HCV - בבלגיה ובגרמניה

07.07.2011, 14:05

התקדמות פיברוזיס בחולים עם הפטיטיס C כרונית (CHC) היא בעלת שונות גבוהה. לאחרונה פותח cirrhosis risk score ,CRS, המבוסס על שבעה וריאנטים גנטיים לזיהוי חולים בסיכון לשחמת.

מטרת המחקר הייתה להעריך את התפקיד של CRS בניבוי מוקדם של התקדמות פיברוזיס בחולים עם CHC עם פיברוזיס כבדי קל. בנוסף, החוקרים העריכו את התועלת הפוטנציאלית, לצורך דיוק הניבוי, של בדיקה לא פולשנית של שלבי הפיברוזיס, שתוארה לאחרונה: Enhanced Liver Fibrosis (ELF) test.

במחקר בוצע ניתוח נתונים רטרוספקטיבי של שני קוהורטים נפרדים של חולי HCV - וירוס הפטיטיס C (בריסל, בלגיה \ הנובר, גרמניה). רק חולים עם ציון Fibrosis Ishak או ציון METAVIR של F0-F1 בתחילת המחקר נכללו. החולים סווגו כמתקדמים (progressors) אם הם הראו עלייה של 2 שלבי פיברוזיס בהערכה ההיסטולוגית השניה לאחר מעקב של 5 שנים. ה-CRS חושב באופן מקומי. אפיון גנטי (Genotyping) בוצע על ידי PCR ועל ידי קשירת אוליגונוקלאוטידים כאשר האות שהתקבל מזוהה עם ® Luminex 200TM וניתוח מחשב.

בבריסל, 12 מתוך 25 חולים התקדמו (48%); ובדומה בהנובר, 16 מתוך 31 חולים (52%) התקדמו.
בשתי קבוצות המדגם, ה-CRS היה קשור באופן משמעותי עם התקדמות פיברוזיס (p = 0.050 בבריסל, p = 0.018 בהנובר). בדיקת ה-ELF היתה מנבאת משמעותית רק בהנובר (p = 0.015). בניתוח רב-משתנים, נותר ה-CRS המשתנה היחיד הקשור להתקדמות פיברוזיס (odds-ratio=2.23, 95%CI 1.21-4.11 p=0.01).

החוקרים הסיקו שלמרות שהמחקר נערך על מספר מצומצם של חולים, המחקר בשני מרכזים עצמאיים מאשר כי CRS מנבא התקדמות פיברוזיס, ב-CHC ראשוני קל.

מקור:

Role of a cirrhosis risk score for the early prediction of fibrosis progression in hepatitis C patients with minimal liver disease: Trépo E. et al., J Hepatol. 2011 Jul;55(1):38-44. Advanced Online Publication. 2010 Nov 23

נושאים קשורים:  מחלות כבד,  ציון סיכון שחמת,  שחמת,  הפטיטיס C,  מחקרים,  פיברוזיס כבדי
תגובות