חדשות

התנגדויות להעברת האחריות על מכשירי שיקום וניידות לקופה"ח

עם כניסתה לתוקף של הרפורמה בתחום השיקום בתחילת אפריל, יספקו קופות החולים את השירותים ומשרד הבריאות יהיה המפקח בלבד | החשש: טיב השירות ואיכות המוצרים שיקבלו המטופלים ייפגע

כיסא גלגלים. צילום: אילוסטרציה

ועדת הבריאות של הכנסת דנה אתמול (ב') ברפורמה להעברת האחריות הביטוחית למכשירי שיקום וניידות ממשרד הבריאות לקופות החולים. בשל המלחמה נדחה יישום הרפורמה בשלושה חודשים והיא תופעל בשני שלבים: ב-1 באפריל 2024 תועבר האחריות בתחום מכשירי השיקום והניידות הסטנדרטיים, ובהמשך, ב-1 באוקטובר היא תופעל גם על מכשירי השיקום והניידות המורכבים.

המשתתפים בדיון הביעו חשש מפגיעה במבוטחי קופות החולים עם כניסת הרפורמה לתוקף. עם כניסת הרפורמה לתוקף, יספקו קופות החולים את השירותים ומשרד הבריאות, במקום לספק את השירותים, יהיה המפקח בלבד. צחי קלר, נציג היחידה למכשיר שיקום וניידות במשרד הבריאות, הציג את מטרות הרפורמה שתקצר לדבריו את מנגנוני השירות מבלי לפגוע באיכותו.

נציגי איגוד לשכות המסחר המספקים את המכשירים למשרד הבריאות הזהירו כי העברת תחום השיקום לקופות החולים נכפה על העוסקים בתחום וברוב המקרים גם על המטופלים, ללא מעורבות מצידם או מצד ארגוני הנכים. "השינוי הצפוי אינו מהווה בשורה מקצועית או התייעלות כלשהי בעבודתנו המסורה. מהפכה זו תפגע קשות ביכולתנו לעסוק בתחום ובטיב השירות ואיכות המוצרים שיקבלו המטופלים", אמרו. עוד הזהירו מפני מצב שבו מטופל עלול להיקלע למצב שבו ייאלץ לעבור קופה אם הספק הקבוע של המכשיר שלו הוא זקוק יזכה במכרז בקופה אחרת מזו שבה הוא מבוטח.

גם חברי הכנסת שהשתתפו בדיון הביעו את דאגתם. ח"כ אימאן חט'יב-יאסין (רע"מ) הזהירה מפני מצב של המתנה ממושכת לכיסא פשוט לנכה למקלחת וציינה את ההשתתפות העצמית שהמטופל צריך להוסיף. ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) ביקשה להחריג כסאות ממונעים לילדים, והביעה חשש כי המעבר לקופות החולים יצמצם את התחרות ביניהן, וגם חה"כ אושר שקלים (הליכוד) הצטרף לחשש זה.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), טען כי הצעד אינו תקין כיוון שהרפורמה לא קיבלה את אישור הוועדה. "לא נשמש רק כמפקחים על עבודת המשרד", הזהיר. עוד אמר כי בפועל, הספקים מתקשים לעמוד בזמני האספקה ועל משרד הבריאות לדאוג לכך שהרפורמה תיכנס לתוקף באופן המיטבי ביותר תוך ראיית טובת המבוטחים בראש ובראשונה.

ח"כ משריקי דרש ממשרד הבריאות לעדכן בתוך חודש כיצד המשרד והקופות יבטיחו כי השירות שיינתן למטופלים לא ייפגע בעקבות הרפורמה ובדגש על מעבר בין ספקים ובמעבר בין קופות. בנוסף, הוא שב וקרא למשרד להמשיך ולשתף את ארגוני הנכים בתהליך יישום הרפורמה.

הוועדה ביקשה מהמשרד לבחון לאילו סוגי מכשירים יכול להתאים הליך של ליסינג, לבחון את הרחבת היצע המכשירים ולדאוג לכך שכבר עם תחילת יישום הרפורמה תהיה למבוטחים כתובת ייעודית במשרד הבריאות, אליה ניתן יהיה לפנות במקרים חריגים כשלא ניתן מענה מספק על ידי קופות החולים.

משה שדה, מנכ"ל כללית הנדסה רפואית, חברה-בת של קופת החולים כללית, המרכזת עבורה את הטיפול בנושא, סיפר כי עד עתה יצאו 11 מכרזים ולהערכתו עד מועד ההעברה ב-1 באפריל, יהיו מוכנים. הוא הבטיח תנאי סף קשוחים לספקים, תוך הבטחת רמת איכות למכשירים ולזמינותם וכן לעמידתם בזמני האספקה. לדבריו, ועדת איכות, בראשה עומד גם הפיזיותרפיסט הראשי של הקופה, בודקת את רמת המכשירים שהספקים מציעים.

נושאים קשורים:  מכשירי שיקום וניידות,  קופות החולים,  משרד הבריאות,  חדשות,  ועדת הבריאות בכנסת
תגובות