מחקרים

ITPN נקשרים עם תסמונות אונקולוגיות תורשתיות

אפיון פתולוגי ומולקולרי של גידולי ITPN הדגים מספר ממצאים בנוגע לנגעים אלה, ביניהם נמצא כי הם עשויים להופיע בהקשר של מוטציות BRCA

19.10.2022, 13:55
גידול סרטני (הדמיה: שאטרסטוק)

לאחרונה הוכר ב-Pancreatic intraductal tubulopapillary neoplasmי(ITPN) כממאירות תוך-צינורית.  במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Modern Pathology', מטרת החוקרים הייתה לבאר את המאפיינים הקליניקו-פתולוגיים והמולקולריים של גידול זה, בהתבסס על עוקבה רב-מרכזית של 16 ITPNs של הלבלב ואדנוקרצינומות קשורות.

החוקרים ערכו אנליזה של הפרופילים הגנומיים באמצעות ריצוף רב-אזורי על בסיס היסטולוגיה על מנת להסיק לגבי ההטרוגניות והאבולוציה של הגידול. בנוסף לכך, החוקרים ערכו אפיון טרנסקריפטומי מגשש על שמונה אדנוקרצינומות פולשניות. לאחר מכן, נעשתה אנליזה נוספת של הפרמטרים הקליניקו-פתולוגיים והשינויים המולקולריים על סמך מדדי השרידות.

מהמחקר עולים 8 ממצאים עיקריים: 1) האדנוקרצינומות המקבילות, אשר היו קיימות ב-75% מהמקרים, נקשרו מולקולרית ובקביעות עם המרכיבים התוך-צינוריים. הנתונים הללו מבססים באופן סופי את ITPN כמקור של אדנוקרצינומה פולשנית של הלבלב; 2) שינויים שהוגבלו למרכיבי הסתננות כללו מוטציות בגנים ARID2,יASXL1 ו-PBRM1 לעיצוב מחדש של כרומטין, ואיחוי של P3H4.י3) ITPN של הלבלב יכול להופיע בהקשר של תסמונות גנטיות, כגון BRCA-germline ותסמונת Peutz Jeghers;י4) פרופיל מוטציה: ב-ITPN של הלבלב קיימות המוטציות המניעות (drivers) הקלאסיות של PDAC, אך בתדירות נמוכה יותר; 5) נצפו שינויים גנומיים חדשים, כולל הגברת הגנים ממשפחת ה-Cyclin ו- NOTCH, וב-ERBB2, מיזוגים הכוללים את RET ו-ERBB2, ווריאציה משבשת (disruptive variation) של RB1;י6) שינויים כרומוזומליים: השכיח ביותר היה 1q gain (75% מהמקרים); 7) באנליזת טרנסקריפטום התקבצו האדנוקרצינומות הקשורות ל-ITPN לשלושה תתי-סוגים המתאימים עם ההפעלה של מסלולי signaling mechanism ועם המיקרו-סביבה של הגידול, עם התייצגות מאפיינים קשקשיים בעיקר; ו-8) סטטוס המוטציה של TP53 הוא סמן לפרוגנוזה שלילית.

לסיכום, ITPNs הם נגעים מקדימים של סרטן הלבלב, עם סיכון גבוה לטרנספורמציה ממאירה. גישה מותאמת אישית לחולים עם ITPN צריכה להכיר בכך שהגידולים הללו עשויים להופיע בהקשר של תסמונות גנטיות. שינויים ב-BRCA, איחוי של ERBB2 ו-RET, והגברה של ERBB2 מהווים מטרות חדשות באונקולוגיה מדויקת. בנוסף, סטטוס המוטציה של TP53 עשוי לשמש כסמן ביולוגי פרוגנוסטי.

מקור:

Mafficini, A., Simbolo, M., Shibata, T. et al. Integrative characterization of intraductal tubulopapillary neoplasm (ITPN) of the pancreas and associated invasive adenocarcinoma. Mod Pathol (2022).

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן הלבלב,  אדנוקרצינומה,  אנליזת טרנסקריפטום
תגובות