חדשות

מחקר ב"איכילוב" מצא מוטציות בסרטן לבלב שגורמות לגרורות בכבד

פרופ׳ עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי ב"איכילוב", מסר: ״הבנת התהליך של יצירת הגרורות חושפת עקב אכילס של התא הסרטני - מדובר בתגלית חשובה ביותר בחקר סרטן הלבלב"

סריקת CT - גרורות בכבד. צילום: שאטרסטוק

מחקר נרחב שנערך במרכז הרפואי איכילוב מצא מוטציות בסרטן לבלב שמעודדות התפתחות גרורות בכבד. במסגרת המחקר בדקו ד״ר תמי רובינק, מנהלת מעבדת המחקר האונקולוגית ושני ג׳ורנו, דוקטורנטית במעבדה, אילו מוטציות מופיעות בשכיחות גבוהה בגרורות באתרים שונים ובגידול המקורי.

המחקר, שפורסם בסוף השבוע האחרון ב-Oncogene, כלל בדיקה של 17,000 חולי סרטן הלבלב מכל העולם שמידע עליהם מוזן במאגר של החברה הגדולה בעולם לריצוף גנטי בסרטן.

שתי החוקרות מצאו כי מוטציה הגורמת להיעלמות של שני חלבונים, p15 ו- p16, מופיעות יותר בגרורות כבד ופחות בגידול בלבלב או בגרורות אחרות. בסופה של סדרת ניסויים ארוכה הן הצליחו להוכיח שאכן, כאשר החלבונים האלה נעלמים, התא הסרטני משנה את תכונותיו ואת הפעילות המטבולית שלו באופן המקל עליו לגדול בסביבה הייחודית של הכבד.

פרופ׳ עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי ב"איכילוב", מסר: ״מדובר בתגלית חשובה ביותר בחקר סרטן הלבלב. כידוע, סרטן הלבלב הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר ומרבית החולים מתים בגלל גרורות.

"עד היום הניחו שכל סרטני הלבלב דומים ואין תת קבוצות של הסרטן שיש להן חשיבות לחולים. הסיבה לכך היא שהמחקרים עד היום התבססו על מעט מאוד דוגמאות, לכל היותר כמה מאות, ואילו המחקר שלנו הוא על המאגר הגדול ביותר שנבדק אי פעם.

"חשיבות המחקר בכך שלראשונה, הבנת התהליך של יצירת הגרורות חושפת עקב אכילס של התא הסרטני וכעת המטרה של המדענים בעקבות הממצאים שעלו במחקר היא למצוא את הטיפול המתאים להשתמש בו נגד אותה נקודה רגישה. טיפול עתידי כזה יוכל למנוע היווצרות גרורות בכבד וכך יאריך את חיי החולים״.

נושאים קשורים:  פרופ׳ עידו וולף,  סרטן הלבלב,  איכילוב,  מחקר,  ד״ר תמי רובינק,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.01.2022, 13:34

כל תגלית מדעית הינה חשובה.
אבל הערתו של פרופ וולף במיוחד.
"עכשיו נשאר "רק" לנצל את התגלית הנ"ל ולפתח תרופה מתאימה על סמך הידע החדש.
ממש נפלא.
קדימה לעבודה.