חדשות

ליצמן מתנער מהדו"ח על העישון בישראל שפירסם משרדו: "הוא לא מקצועי"

שר הבריאות אמר את הדברים בכנסת, בעקבות ביקורת על כך שאינו עושה די כדי לצמצם את העישון בישראל; הדו"ח הצביע על עלייה ראשונה מזה חמישה עשורים בשיעור המעשנים בישראל; ליצמן: "יש לי הרבה הערות על הדו"ח. הוא לא מקצועי. אעביר אולי לגורם בינלאומי שיבדוק"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן

שר הבריאות יעקב ליצמן מתנער מדו"ח רשמי שפירסם משרדו בנושא העישון - שהצביע על עלייה בשיעור המעשנים לראשונה מזה חמישה עשורים - ואמר כי "איננו מקצועי"; כך דיווח הבוקר (ה') "דה מרקר". ליצמן אף אמר כי ישקול לפנות לגורמים בינלאומיים שיבדקו את הנתונים שבדו"ח.

הדו"ח השנתי הופץ לכל כלי התקשורת על-ידי דוברות משרד הבריאות בשבוע שעבר. ליצמן, בתגובתו לשאילתא של ח"כ יהודה גליק (הליכוד), אמר אתמול בכנסת: "הדו"ח הזה הודלף לעיתונות לפני שהביאו לי אותו. אני מוחה על זה. יש לי הרבה הערות על הדוח. הוא לא מקצועי. אעביר אולי לגורם בינלאומי שיבדוק מה הדו"ח הזה אומר".

סוגיית קשריו של שר הבריאות לחברות הסיגריות ולנושא ההגבלות על העישון בישראל עומדים במרכז כתבות רבות שפורסמו ב"דה מרקר" בחודשים האחרונים. ליצמן אמר בכנסת: "זה פייק ניוז. שטויות והבלים שאני בעד עישון... אני נגד עישון. נקודה. ואני עושה את הכול, עשיתי הכול ואעשה הכול כדי לצמצם את העישון. העישון מזיק". בנוגע לביקורת נגדו על כך שאיננו נוקט בצעדים המתבקשים נגד עישון, אמר ליצמן: "הכל זה קמפיין מאורגן – אני לא רוצה להגיד של מי".

לפי הדיווח ב"דה מרקר", עמדותיו של ליצמן בנושא העישון אינן מתיישבות עם אלה של הדרג המקצועי במשרדו: בעוד הדרג המקצועי במשרדו הודיע רשמית שהוא תומך באזהרות גראפיות על גבי חפיסות סיגריות בישראל, ליצמן מתנגד אליהן. הן מונהגות מתחילת שנות 2000 ביותר מ-100 מדינות בעולם.

בנוגע לאיסור על מכירת סיגריות מוזלות בדיוטי פרי אמר השר: "אם ארה"ב ובריטניה יאסרו מכירת סיגריות מוזלות בדיוטי פרי - גם אני. אנחנו כמו כל העולם".

בעניין הסיגריה האלקטרונית החדשה, "אייקוס" של חברת "פיליפ מוריס", והטענה כי ניסה להעניק הקלות לחברה, אמר ליצמן: "אני החלטתי שמה שה- FDA יחליט לגבי עישון הסיגריה הזאת - זה מה שיהיה. אני לא חוזר בי. הם (החברה היצרנית) לקחו על עצמם מגבלות. אבל זה לא שייך לדיון הזה". בעקבות עתירה לבג"צ הודיע משרד הבריאות לפני כחודשיים שיחיל על הסיגריה החדשה את אותן המגבלות המוטלות על סיגריות בחפיסות.

ח"כ גליק, בשהוא ממובילי המאבק בעישון בכנסת, הציג את הנושא לגביו ביקש את תגובת השר: "האם אדוני, שר הבריאות, יכול לומר בפה מלא: ידנו לא שפכה את הדם הזה? 8,000 אנשים מתים מדי שנה (מעישון). האם אתה יכול לומר שנלחמת בזה כמו שצריך? האם הרבנים העומדים בראשי הישיבות יכולים לומר את זה כשאנחנו רואים בכל החתונות שלבחורי ישיבה מחלקים סיגריות? האם מישהו היה שותק אם היו מחלקים בשר חזיר בחתונות?"

ח"כ גליק הצהיר שבכוונתו להגיש הצעת חוק לאסור מכירת מוצרי טבק מתחת לגיל 21. "קראתי את הדו"ח המזעזע שהוצאת בשבוע שעבר. זו הפעם הראשונה ששיעור המעשנים בישראל עולה ומטפס. ילדים מעשנים! חובה עלינו כנציגי ציבור והנהגה לקחת אחריות. חובתנו לדאוג שלא יימכרו סיגריות. חובתנו להוציא את הסיגריות מהצבא. שר החינוך הוביל את המהלך ובבתי-הספר אין יותר סיגריות. ככה צריך להיות", אמר ח"כ גליק.

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  דו"ח,  עישון,  כנסת,  ח"כ יהודה גליק
תגובות
אנונימי/ת
08.06.2017, 14:34

בתי החולים שבאחריות שר הסיגריות והמחלות ליצמן, מטפלים במשך דורות בעשרות או מאות אלפי חולים שנפגעו ישירות או בעקיפין כתוצאה מעישון סיגריות .
ההוצאה הציבורית לטיפול בחולים הללו מגיעה למליארדים. מדוע לא מפרסמים את ההוצאה הציבורית הזאת שהיתה חושפת את גודל השערוריה התתמשכת של הקרבת בריאות האזרחים על מזבח רווחי העתק של חברות הטבק .
כאשר ראש הממשלה מדגים לציבור ללא בושה עישון סיגרים שקיבל כטובת הנאה .
ושר הבריאות מקבל בלישכתו את נציגי תעשיית המוות הזו, מה הפלא שחזרנו לראש רשימת המדינות המעשנות עצמן לדעת .

אנונימי/ת
09.06.2017, 08:40

כנראה שלא קראת את הדו"ח. בהחלט מפרסמים את העלות הישירה והעקיפה כתוצאה מנזקי העישון.

אנונימי/ת
09.06.2017, 08:45

בושה וחרפה. הנתונים לא מוצאים חן בעיניו אז הדו"ח "לא מקצועי". אם היו מראים ירידה בעישון הוא היה מתבטא אחרת.
אולי השר הנכבד יאמר איזו בדיוק השכלה יש לו באפידמיולוגיה שככל כך בקלות הוא יכול לפסול את הדו"ח?
לא מדובר כאן בסקירה הנעשית בפעם הראשונה, הדו"ח מתפרסם בכל שנה בסביבות חודש מאי.
התגובה האחראית המצופה משר היא לומר כיצד הוא מתכוון להתמודד עם הבעיה. אי אפשר לקבל רק נתונים "שמסתדרים" עבורו.

אנונימי/ת
09.06.2017, 09:46

השר ליצמן הוא אויב הציבור ואחראי בעקיפין לנזקי העישון בכך שמאפשר הקלות לרוצחי ההמונים - חברות הטבק ומוצריו.

אנונימי/ת
09.06.2017, 13:30

בעניין הזה גליק הבן הוא צדיק גמור!

אנונימי/ת
10.06.2017, 14:59

לא הצלחתי להבין איך איש חרדי עומד בראש משרד הבריאות...
הרי הדת מתכחשת למדע, והתגליות המדעיות סותרות ומפריכות שוב ושוב את אמונות הדת.

אנונימי/ת
10.06.2017, 15:32

האיש חדל אישים, מאכער, נלחם בכל כוחו נגד החקיקה להגבלת העישון. ו... שקט, לא מצייצים, nada, גורנישט. איש לא פוצה פה. למה? אני המום מהשתיקה של הכנסת, האופוזיציה, הממשלה, והפרקליטות לנוכח התועבה.

אני חש כי חובתי האזרחית להגיב ובאופן כללי:
ח'כ יעקב ליצמן אינו מתאים לתפקיד שר הבריאות !
על זאת מעידים האירועים הרבים המעידים על כשלנותיו כשר הבריאות.
למרבה הצער, התגובות המופיעות על דפי DOCTORSONLY ועתונות כתובה אחרת אינן נתנות לזהוי , והן חתומות בכנוי "אנונימי".
אני, ב-5/6/17 כתבתי מכתב גלוי לראש הממשלה ובו הצגתי את העובדות ,הרשמים, והמסקנה אליהן הגעתי : כותרתו של המכתב "ח'כ יעקב ליצמן אינו מתאים למלא תפקיד שר הבריאות בממשלתך". על החתום - פרופ' תיאו דב גולן (לפני 30 שנה מנכ'ל משרד הבריאות).
אילו כל אלה החושבים כמוני (והם רבים מאוד!) היו כותבים מכתבים דומים לראש הממשלה ומעיזים לחתום בשמם (ואולי גם לשולחם למערכות העתונות הכתובה), יתכן וראש הממשלה היה חייב להגיב!!??
כמובן, וכפי שגם ציפיתי טרם קבלתי עד כה תגובה ענינית לפנייתי (אומנם קבלתי אישור סתמי שפנייתי התקבלה והיא תיבדק, בתוספת הבעת תודה על עצם פנייתי!).
איני קורא למרי, אך אני בהחלט מצדד במילוי חובה אזרחית מאוד נכבדה כלפי מטופלינו/חולינו חסרי המגן!
אם לא אנו הרופאים נצא להגנתם - מי יקום להושיעם?? מי??
בכל הכבוד הראוי לכל חברי הר'י , פרופ' תיאו דב גולן.