חדשות

טיפולים חדשים באי-ספיקת לב בכנס שהתקיים בבית החולים "פורייה"

בכנס הוצגה התרופה הניסיונית LCZ לחולי אי ספיקת לב מתקדמת; פרופ' ארנון בלום, שאירגן את הכנס, אמר כי "התרופה משנה את יכולת הטיפול בקבוצת חולים זאת"

מימין: ד"ר אבישי גרופר, ד"ר ארז און, פרופ' יעקב לביא, פרופ' ארנון בלום, ד"ר ארז קכל, פרופ' דן ערבות (צילום: "פורייה")

טיפול תרופתי חדש באי-ספיקת לב בקרב חולים עם מחלה מתקדמת, הוצג בשבוע שעבר לכ-100 רופאים קרדיולוגים מרחבי הארץ. התרופה הניסיונית, ששמה הזמני הוא LCZ, והיא מיוצרת על ידי חברת "נוברטיס", נוסתה בין השאר בכמה בתי חולים בישראל, וזכתה להצלחה בשלב זה.

את הכנס בו נידונה התרופה אירח המרכז הרפואי "פורייה" בטבריה, והוא אורגן על ידי פרופסור ארנון בלום, מנהל מחלקה פנימית א' ב"פורייה" וראש החוג לרפואה פנימית בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בגליל. התרופה נוסתה בין השאר בבתי החולים "פורייה", "כרמל" ו"שיבא". לדברי פרופ' בלום, היא "משנה את יכולת הטיפול בקבוצת חולים זאת".

ה-LCZ היא התרופה הראשונה בקבוצה חדשה של תרופות הפועלות בממוקד על עיכוב החלבון ניפרלזין ועיכוב הציר רנין-אנגיוטנסין

את הטיפול החדש הציג לבאי הכנס ד"ר אבישי גרופר, מומחה באי ספיקת לב מתקדמת מהמחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי "שיבא". ד"ר גרופר מסר, כי בשנים האחרונות הופנתה תשומת לב אדירה לפיתוח תרופה שתיתן מענה לאי התגובה לטיפול הקיימת היום.

במחקר נרחב, שכלל 8,500 חולים מ-47 מדינות (בהן, כאמור, ישראל) נבדקה התרופה בשלב מחקרי. זוהי התרופה הראשונה בקבוצה חדשה של תרופות הפועלות בממוקד על עיכוב החלבון ניפרלזין ועיכוב הציר רנין-אנגיוטנסין.

ד"ר גרופר ציין, כי תוצאות המחקר שנעשה עד כה הביאו את ה-FDA להעניק לתרופה אישור חריג במהלך מזורז. בארץ היא עדיין לא אושרה לשימוש.

בנוסף, פרופסור דן ערבות, מנהל המחלק לכירורגית חזה ולב ומרכז השתלות הלב במרכז הרפואי "רבין-בילינסון", הציג בכנס את התפתחויות האחרונות במשאבות הלב ולב מלאכותי, מאז ההשתלה הראשונה ועד היום. "הלב המלאכותי", הדגיש, "הוא התשובה למספר המוגבל של תרומות איברים. זה פתרון הנמצא בהישג יד ואנו צופים שבעתיד יצליחו באמצעות שיפורים טכנולוגיים נוספים שיוכנסו במערכת הזאת לפתור לא מעט סיבוכים".

פרופסור בלום הרצה בכנס על השתלת תאי גזע מזנכימליים (MSC - Mesenchymal stem cells) אחת משתי האוכלוסיות העיקריות של תאי הגזע המולטי-פוטנטיות שבמח העצם שניתן לבודד. תפקידם העיקרי הוא לתמוך בהשרשה (engraftment) ובהתפתחות התאים ההמטופוייטים.

בשנים האחרונות התגלו תכונות נוספות של MSC וזו הסיבה שהפכו למוקד המחקר והיישום הקליני . פרופסור בלום הראה, כי ניתן יהיה להשתמש בהם לטיפול באי ספיקת לב סופנית. מחקר שהציג בדק שימוש בתאי גזע כחלק מהטיפול באי ספיקת לב.

פרופסור יעקב לביא, מנהל יחידת השתלות הלב במרכז הלב ב"שיבא", סקר את השפעת חוק השתלות האיברים על תרומות האיברים ותרומות לב בישראל.

מנהל המרכז הרפואי "פורייה", ד"ר ארז און, ציין כי המוסד רואה חשיבות רבה בקיום כנסים מקצועיים לרופאים מכל הארץ המאפשרים לחלוק מידע מקצועי ולהשיג העשרה הדדית. "ימי עיון כאלה", אמר, "הם הזדמנות חשובה לחיזוק הקשר עם הקהילה ורופאיה. רפואה טובה נעשית בשיתוף פעולה בין בית החולים לקהילה, תוך שמירה על הרצף הטיפולי".

"בשנה האחרונה", אמר ד"ר און לבאי הכנס, "התחוללה ב"פורייה" מהפכה אדירה בתחום הקרדיולוגיה וכיום יש לנו יכולת מקצועית לבצע כאן את כל סוגי הניתוחים לטובת כלל תושבי האזור - שלצערי, סובלים מתחלואה מאוד גבוהה במחלות קרדיווסקולאריות".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  תרופות,  אי ספיקת לב,  LCZ,  חברת "נוברטיס",  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות