חדשות

כוונה להקים מאגר לאומי שירכז את כל המידע על חיסונים בישראל

הצעת חוק להקמת מאגר דיגיטלי שבאמצעותו יונגש מידע אודות החיסונים שאדם קיבל מכלל הגורמים בישראל | ראש שירותי בריאות הציבור: "נוכל לפעול למניעת התפרצויות ולא רק לתת טיפול"

מתן חיסון. ללא צורך בפנקס חיסונים צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

מאגר מידע לאומי יאגם את כל המידע על חיסונים ויהיה נגיש למחוסנים באופן דיגיטלי. כך, על פי הצעת חוק שנדונה אתמול (ד') בוועדת הבריאות של הכנסת. על פי הצעת החוק, יוקם מאגר מידע ממחושב במשרד הבריאות ובו ירוכז כל המידע אודות כלל החיסונים שאדם קיבל מכלל הגורמים בישראל, לא יהיה צורך לשמור פנקס חיסונים והמידע יונגש דיגיטלית לכל אזרח ללא תשלום.

על פי הצעות החוק, כל אזרח יוכל להיכנס באופן עצמאי ולקבל מידע אודות החיסונים שניתנו לו או לילדיו הקטינים. המידע יהיה זמין עבורו להעתקה ולהדפסה ללא עלות, והכל בהתאם להוראות שיקבע שר הבריאות בתקנות. בחוק יוגדרו גם כלל ההיבטים של סודיות, הגנת הפרטיות ואבטחת המידע.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ציינה כי איגום המידע והנגשתו היו בתכניות העבודה של המשרד. "כיום, בכל מקרה של התפרצות מחלה, אנחנו פונים לגורמים שונים לקבלת מידע ממוקד ואנחנו מבינים שלא יכול להיות שאין לנו מאגר נתונים אחד שמרכז את זה. אם יהיה לנו מאגר כזה, נוכל לפעול למניעת התפרצויות ולא רק לתת טיפול בהן, ובמקרה שכבר יש התפרצות, נוכל לדעת באילו מקומות הסיכון גבוה יותר, איפה יש לנו כיסים של אנשים לא מחוסנים ולבצע פעולות אקטיביות כמו להזמין אותם להגיע ולקבל חיסון, להקדים מנה נוספת ועוד".

לדברי אלרעי-פרייס, כיום קיימת מערכת נחליאלי, מערכת פנימית של משרד הבריאות הכוללת את המידע שנמצא תחת טיפול משרד הבריאות, "אבל כשילד נפצע ומקבל חיסונים נוספים, או מתחסן לקראת נסיעה לחו"ל, המידע לא מסתנכרן וזה יכול להביא למצב של חיסון כפול בחיסוני השגרה".

מערכת נחליאלי מתעדת את כל החיסונים של קופות החולים ושל עיריות ירושלים ותל אביב. על פי הערכת נציגי משרד הבריאות, המערכת כוללת כ-70% מנתוני חיסוני השגרה שניתנו משנת 2010 והנתונים בה זמינים גם לגורמים מטפלים בטיפות חלב ולאחיות בריאות התלמיד.

נציגי כל קופות החולים הביעו תמיכה בהצעת החוק והדגישו את חשיבותו של מאגר מידע מלא, שיאפשר גם שיקוף מידע של מבוטחים שעוברים בין הקופות לגורמי הרפואה ולמבוטחים עצמם.

אדוה לוטן מעמותת מדעת ביקשה לוודא שהקופות יחויבו להנגיש את המידע על החיסונים לציבור הרחב וציינה כי יש חשיבות גם להנגשה של מידע אזורי. היא אמרה כי "הנגשה היא גם היכולת של מקבלי החלטות, רשויות מקומיות ומשרדים וגם של אנשים פרטיים להבין מה קורה סביבם. לכן, צריך שהמידע על כיסוי חיסוני יונגש גם ברמה הלאומית וגם ברמת הפרט, אחרת עשינו חצי עבודה".

ח"כ אליהו ברוכי, שהגיש את הצעת החוק עם ח"כ ואליד אלהואשלה וח"כים נוספים, סיכם: "מדובר בחוק פשוט וחיוני, צעד שהיה צריך להיעשות לפני שנים רבות. כיום, אדם שמבקש לקבל את פנקס החיסונים שלו נדרש לשלם - זה צריך לעבור מן העולם. בנוסף, יש כיום מידע שמפוזר בין גורמים שונים וחייבים ליצור מאגר מידע אחד כדי למנוע כפילות של חיסונים ולהבטיח זמינות של המידע לצרכים רפואיים ואחרים".

נושאים קשורים:  חיסונים,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  משרד הבריאות,  הצעת חוק,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
28.06.2024, 11:41

עוד צעד מובנה לאובדן הפרטיות.
בושה

נקודה שיש לתת עליה את הדעת בעת ניסוח החוק, אך המצב הנוכחי גרוע לדעתי הרבה יותר.

אנונימי/ת
28.06.2024, 12:48

שכחו להצהיר : הדברים בחסות פייזר אבל אל תגלו לאף אחד