מחקרים

הפרין הוא טיפול יעיל למניעת אי ספיקת כבד לאחר כריתת כבד

במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת World Journal of Gastroenterology, החוקרים ביקשו לבחון את הבטיחות והיעילות של הפרין במניעת אי ספיקת כבד לאחר כריתת כבד (PHLF)

במחקר רטרוספקטיבי, החוקרים שאפו להעריך את הבטיחות והיעילות של הפרין (heparin) במניעת אי ספיקת כבד לאחר כריתת כבד (Posthepatectomy liver failure-PHLF). מצב זה הוא סיבוך קריטי עם תחלואה ותמותה משמעותיים, המתרחש ב-4.9% עד 9.0% מהמקרים. להפרין, הידוע בתכונותיו נוגדות הקרישה, יש מנגנונים המגנים על תפקוד הכבד ומונעים אי ספיקת כבד, מה שהופך אותו לאופציה טיפולית פוטנציאלית.

המחקר בוצע תוך שימוש בנתונים ממסד הנתונים Multiparameter Intelligent Intensive Care IIIי(MIMIC-III), הכולל רישומים של למעלה מ-50,000 מטופלים בטיפול נמרץ המטופלים ב-Beth Israel Deaconess Medical Center. החוקרים איתרו 1388 חולים שעברו כריתת כבד בגלל סרטן הכבד, וחילקו אותם לשתי קבוצות: 967 חולים שקיבלו הפרין ו-421 חולים שלא קיבלו הפרין. הערכות סטטיסטיות, כולל מבחני t לא מזווגים, בדיקות Mann-Whitney U, מבחני חי בריבוע ומבחן פישר, שימשו להערכת ההשפעה של מתן הפרין על אי ספיקת כבד לאחר כריתת כבד ותוצאות שונות לאחר הניתוח (משך השהות ביחידה לטיפול נמרץ, צורך בהנשמה מכנית, שימוש בטיפול כלייתי חלופי מתמשך, שכיחות של היפוקסמיה, התפתחות פגיעה כלייתית חריפה ותמותה בטיפול נמרץ). החוקרים השתמשו ברגרסיה לוגיסטית כדי לנתח את הגורמים הקשורים לאי ספיקת כבד לאחר כריתת כבד, עם התאמת ציון נטייה (PSM) במטרה לאזן את הפערים הטרום-ניתוחיים בין שתי הקבוצות.

מתוצאות המחקר עולה כי הפרין הפחית באופן מובהק את הסיכון לאי ספיקת כבד לאחר כריתת כבד (יחס סיכויים 0.518, רווח בר סמך 95%,  0.295-0.910, p=0.022). בנוסף, טיפול בהפרין נמצא בקורלציה עם תוצאות משופרות לטווח קצר לאחר הניתוח, כגון משך שהייה מופחת בטיפול נמרץ, פחות דרישות לתמיכה נשימתית וטיפול כלייתי חלופי מתמשך, ושכיחות נמוכה יותר של היפוקסמיה ותמותה בטיפול נמרץ.

החוקרים סיכמו כי הפרין הוא טיפול יעיל למניעת אי ספיקת כבד לאחר כריתת הכבד ועשוי לשפר את התוצאות הכוללות לאחר הניתוח.

מקור:

Xu ZY, Peng M, Fan MM, Zou QF, Li YR, Jiang D. Heparin is an effective treatment for preventing liver failure after hepatectomy. World J Gastroenterol 2024; 30(22): 2881-2892 [DOI: 10.3748/wjg.v30.i22.2881]

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרין,  אי ספיקת כבד,  כריתת כבד,  טיפול נמרץ
תגובות