חדשות

גלאי מתכות פשוט מעלי אקספרס מאתר רסיסים בפצועי מלחמה

הניתוחים להסרת רסיסים באזור הראש-צוואר נמשכו זמן רב והיה קושי לאתרם | מנהל מחלקת אא"ג במרכז הרפואי לגליל מצא פתרון יעיל באתר הקניות הפופולרי: "חוסך זמן וסיבוכים"

גלאי מתכות מעלי אקספרס. צילום: רוני אלברט

מנהל מחלקת אף אוזן גרון במרכז הרפואי לגליל, ד"ר אייל סלע, מצא פתרון יצירתי ויעיל לפצועים, ובהם פצועי מלחמה, המגיעים לבית החולים עם רסיסים באזור הראש-צוואר - גלאי מתכות, שרכש באתר הקניות עלי אקספרס, המאתר את הרסיסים ביתר קלות וחוסך זמן רב וסיבוכים. את ה"פטנט" החדש הציג לאחרונה ד"ר סלע בכנס השנתי של איגוד רופאי אף אוזן גרון ומנתחי ראש-צוואר.

במשך תקופה ארוכה, מאז פרוץ המלחמה, הגיעו למחלקה פצועים עם פגיעות רסיסים באזור הראש והצוואר, אלא שד"ר סלע חש תסכול - הניתוחים להסרת הרסיסים נמשכו זמן רב כיוון שהיה קושי לאתרם. מתוך התסכול הגה רעיון יצירתי: הוא רכש גלאי מתכות פשוט ומסתייע בו באיתור מהיר של רסיסים בראש ובצוואר.

"כשמדובר ברסיס ביד או ברגל, יותר קל לאתר, אבל כשהרסיסים נמצאים באזור הראש והצוואר, זה הרבה יותר מאתגר", מסביר ד"ר סלע ומוסיף כי מדובר בניתוח רגיש מאוד. "כל תזוזה קלה ימינה או שמאלה בניתוח עלולה לגרום לשיתוק בשל הקירבה לעצבים ולכלי דם".

ד"ר אייל סלע, מנהל מחלקת אף אוזן גרון במרכז הרפואי לגליל. צילום: רוני אלברט

הרעיון עלה במוחו לאחר שהובא למחלקה חייל שנפגע מירי חיזבאללה בלבנון, עם כדור בבסיס הגולגולת. "ידעתי איפה הקליע נמצא ולמרות זאת, במשך יותר משעה לא הצלחתי לאתר אותו. בניתוח אמרתי לעצמי: 'אם היה לי גלאי מתכות, הייתי מוצא אותו מהר'".

דרך האתר עלי אקספרס הזמין ד"ר סלע גלאי מתכות, שמצפצף בכל פעם שהוא מתקרב לרסיס. מאז, "שלף" רסיסים בעזרתו מגופם של כמה פצועים, ובהם חייל שנפגע לאחרונה במתקפת הכטב"מים בחורפיש.

"הוא הגיע במצב קשה, עם רסיסים בעורף ובגולגולת. פצע הכניסה היה במקום אחד, והרסיס במקום אחר, כך שללא המכשיר זה היה עלול לקחת זמן רב מאוד, מה עוד שהרסיסים היו במקומות רגישים במיוחד. גלאי המתכות קיצר את ההליך בצורה משמעותית, חסך סיבוכים ומנע חתכים מיותרים".

נושאים קשורים:  גלאי מתכות,  פציעות רסיסים,  ד"ר אייל סלע,  המרכז הרפואי לגליל,  פצועי מלחמה,  חדשות
תגובות

חשיבה מחוץ לקופסה

אנונימי/ת
25.06.2024, 05:27

גאון

אנונימי/ת
25.06.2024, 07:28

כמה פשוט, ככה מבריק