חדשות

סוף למחירים הגבוהים בדוכני המזון והמשקאות בבתי החולים?

קהל הלקוחות השבוי נאלץ לשלם ביוקר על מוצרי המזון והמשקאות הנמכרים בבתי החולים | ועדת הבריאות של הכנסת דורשת להגביל את המחירים באמצעות רשימת מוצרים מפוקחים

דוכן מזון. אילוסטרציה

ועדת הבריאות של הכנסת יוזמת פיקוח על מחירי המזון בחנויות בתי החולים באמצעות קביעת רשימת מוצרים מפוקחים. בדיון בנושא שנערך אתמול (ב') בוועדה, אמר היו"ר ח"כ יוני משריקי (ש"ס) כי "מדובר בקהל שבוי, שאסור לשדוד אותו על מוצרים בסיסיים כמו קפה ובקבוק מים. הזכיין יכול להרוויח במחירי המוצרים היוקרתיים". הוא התלונן בדיון על התנהלות משרד הכלכלה וטענתם כי הדבר באחריות הרשות להגנת הצרכן.

יוזמי הדיון, ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס), אימאן חט'יב יאסין (רע"מ) ומשה פסל (הליכוד), התייחסו להעדר התערבות של משרד הבריאות או רשות התחרות בתמחור המוצרים הנמכרים בבתי החולים. הם הביאו דוגמאות לפער המחירים הבלתי מפוקחים של מזון ומשקאות בבתי החולים לעומת מחיריהם מחוץ לבתי החולים. כך לדוגמה, משקה אייס קפה קטן בבית חולים שיבא עולה 19 שקל, קפה הפוך קטן בבית החולים אסף הרופא עולה 13 שקל.

בתי חולים טענו בעבר כי אין בכוחם להתנות תמחור נמוך במכרז לזכיינים, כיוון שהרווח של בתי החולים מהזכיין הוא שיקול מרכזי בעת המכרז והדבר מקשה על הזכיין למכור במחירים נמוכים. הצהרת משרד הבריאות בעבר כי ישקול להתערב בפיקוח על המחירים בבתי החולים ולא רק במוסדות הממשלתיים לא היתרגמה למעשים.

נציג אגף הפיקוח על האשפוז במשרד הבריאות הודה בבעיה וטען כי יש לאפיין מה הם מוצרי הבסיס עליהם יכול להתבצע פיקוח כמו מים וקפה. חשבת חטיבת מרכזים רפואיים ממשלתיים במשרד ציינה את המכשירים האוטומטיים לממכר מזון המוצבים בבתי החולים כדוגמה לאפשרות להוזלת מחירים.

מהרשות להגנת הצרכן עלתה הצעה להתנות מחיר סף למספר מוצרים במכרז וכדוגמה הציג נציג אגף רכש ב"כללית" מכרז אחיד במרכזים הרפואיים, הכולל מחירון מפוקח, שאינו גורם לבריחת זכיינים. באגף התקציבים הזהירו לעומת זאת כי פיקוח מוגבר על המחירים עלול לפגוע בהכנסות וממילא ביציבות הפיננסית והאיזון התקציבי של בתי החולים.

ח"כ משריקי סיכם את הדיון ודרש לקבל  בתוך חודש עמדה מפורטת ממשרד הכלכלה לגבי הפיקוח על מוצרי מזון בבתי חולים, האם יש מקום לפיקוח כזה, על אילו מוצרים ובאיזה אופן ניתן לפקח. בנוסף, ביקש משריקי ממשרד הבריאות לערוך בדיקה מקיפה מול כלל בתי חולים אילו מוצרי מזון מבין המוצרים שנמכרים בבית החולים ניתן לקבוע כמוצרים בפיקוח. בהתאם לתוצאות הבדיקה - משרד הבריאות התבקש להנחות את בתי החולים, לקבוע בתנאי המכרז כי יהיו מספר מוצרי מזון בסיסיים שישווקו במחיר קבוע ומוזל לציבור המגיע לבתי החולים.

נושאים קשורים:  צרכנות,  בתי חולים,  מכרזים,  ועדת הבריאות,  זכיינים,  משקאות,  דוכני מזון,  חדשות,  פיקוח על מחירים
תגובות

ממליץ גם פיקוח על המשקאות והמאכלים בקיוסקים ובמכונות השתיה , שרובם גורמים לנזק בריאותי ניכר .
המרחב של בתי חולים ומרפאות אמור להיות מודל לחיקוי למרחב מקדם בריאות

אנונימי/ת
06.06.2024, 01:46

מדובר בשיטה פסולה ולא צודקת לממן את בתי החולים בעזרת המאושפזים ובני המשפחות שלהם.
המצב היוםהזוי, מאות חיילים פצועים מאושפזים והמשפחות שלהם מממנות את הגרעונות של בתי החולים.

אנונימי/ת
06.06.2024, 10:50

צריך יוזמה דומה גם על מחירי התרופות המשתוללים ללא פיקוח.

יופי. למדו מעירית תלאביב שיזמה פיקוח על שתיה בעיקר בחופי תל אביב.
בבתי החולים יש קהל שבוי שראוי לא לנצל