מחקרים

כיצד משפיע החיסון BNT162b2 נגד נגיף הקורונה על התגובה החיסונית?

נמצא כי בעוד שהמנה השנייה של החיסון BNT162b2 הגבירה באופן מתון את התגובות החיסוניות, המנה השלישית הייתה חיונית לשיקום רמות נוגדנים מנטרלים

02.06.2024, 12:43
חיסון לקורונה. אילוסטרציה

מספר חיסונים אושרו למען שליטה במגיפת הקורונה (COVID-19), כאשר החיסון של פייזר BioNTechי(BNT162b2) נמצא בשימוש נרחב. במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Clinical Immunology, ביקשו חוקרים להעריך את התגובה החיסונית שהופקה לאחר שלוש מנות של החיסון BNT162b2 באנשים שנחשפו בעבר לזיהום בנגיף הקורונה (SARS-CoV-2) ובאלו שלא. החוקרים ערכו ניתוחים אימונולוגיים וניתוחי ריצוף ברמת התא הבודד על לימפוציטים מסוג T ו-B ממחזור הדם, תוך שימוש בשילוב טכניקות CITE-seq או LIBRA-seq וטכניקת VDJ-seq.

תוצאות המחקר הדגימו כי רמות הנוגדנים נגד חלבון הספייק (spike) של נגיף הקורונה, אתר N-terminal (N-terminal domain, NTD) ואתר קושר קולטן (Receptor Binding Domain, RBD) מנגיפים מזן הבר, זן דלתא וזן אומיקרון הציגו דינמיקה דומה בשתי קבוצות החיסון, עם שיא לאחר המנה השנייה, ירידה לאחר שישה חודשים ושיקום לאחר מנת הדחף. פעילות נטרול הנוגדנים נשמרה, עם רמה נמוכה יותר כנגד זן האומיקרון. כמו כן, התגובה של תאי B מסוג תאי זיכרון שספציפית לחלבון הספייק נשמרה לאורך לוח הזמנים של החיסון. ניתוח שבטים גילה שתאי B ספציפיים לספייק היו רב-שבטיים, כאשר חלק מהשבטים נשמרו מהזיהום הטבעי ועד לחיסון. בנוסף, תגובות תאי T ספציפיות לספייק היו מכוונות לפנוטיפים של תאים אפקטוריים ותאי זיכרון אפקטוריים, עם דפוסים עקביים שנצפו גם בקרב אנשים ללא חשיפה קודמת לנגיף, וגם באלו שנדבקו בעבר.

שתי מנות החיסונים הראשונות נטו לעורר שבטים חדשים במקום לקדם התרחבות של שבטים קיימים. עם זאת, החוקרים גילו חלק משבטים ספציפיים של תאי T חיוביים ל-CD8 שהופיע מהזיהום הטבעי והתחזק עוד יותר על ידי חיסון, לצד שבטים שנוצרו במיוחד על ידי החיסון.

החוקרים מסכמים כי יחד, התצפיות שבוצעו גילו השפעה מתונה של המנה השנייה בהגברת התגובות החיסוניות שהתעוררו לאחר החיסון הראשון. עם זאת, נראה כי המנה השלישית הייתה חיונית להחזרת רמות של נוגדים מנטרלים ותגובות של תאי T ו-B ספציפיות לחלבון הספייק, הדומות לאלו שנראו בקרב אנשים שנדבקו בעבר בנגיף הקורונה.

מקור:

Tracking the immune response profiles elicited by the BNT162b2 vaccine in COVID-19 unexperienced and experienced individuals. Eugenia Galeota, Valeria Bevilacqua, Andrea Gobbini et al. Clinical Immunology April 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  מגיפת הקורונה,  חיסון לקורונה,  תגובה חיסונית,  נוגדנים
תגובות