חדשות

שיתוף פעולה ישראלי לפיתוח בדיקה לגילוי סרטן באמצעות דגימת רוק

הסטארט-אפ סליגנוסטיקס ו"שיבא" יפתחו בדיקה לאבחון סרטן חלל הפה ע"י דגימות רוק | מנהל מחלקת כירורגיית פה, פנים ולסת: "פוטנציאל אדיר לגילוי מוקדם של סרטן ראש-צוואר וסרטן חלל הפה"

פיתוח בדיקת רוק לגילוי מוקדם של מחלת הסרטן. אילוסטרציה

חברת הסטארט-אפ סליגנוסטיקס (Salignostics) מירושלים שפיתחה ומספקת בדיקות מהירות המבוססות על דגימות רוק, חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ARC – זרוע החדשנות של המרכז הרפואי שיבא, לפיתוח בדיקה לגילוי סרטן בחלל הפה, שיתבסס על דגימות רוק.

סרטן חלל הפה מתגלה מדי שנה אצל 400,000 בני אדם ברחבי העולם וסיכויי ההישרדות שלהם נאמדים בשיעור ממוצע של כ-50% בלבד במהלך חמש שנים מהאבחון. כיום לא קיים כלי אבחון יעיל שמסוגל לגלות את התפתחות המחלה בשלביה המוקדמים מאוד והיא מתגלה לרוב רק אחרי שכבר התפשטה, באמצעות מישוש חלל הפה על ידי הרופא וביצוע ביופסיה. הבדיקה שיפתחו סליגנוסטיקס ו"שיבא" לאבחון סרטן חלל הפה תהיה בין הבדיקות הראשונות לאבחון סרטן מסוג כלשהו על בסיס דגימת רוק.

את שיתוף הפעולה ואת המחקר והפיתוח מובילים ב"שיבא" מכון פה ולסת בניהולו של ד"ר אלכס דובריאן, מחלקת אף אוזן וגרון בניהולו של ד"ר ערן אלון, המכון לפתולוגיה בניהולה של פרופ' איריס ברשק, בליוויו של פרופ' גידי רכבי, מנהל המרכז לחקר הסרטן.

סרטן חלל הפה נבחר כיעד הראשון של שיתוף הפעולה לפיתוח בדיקת רוק מכיוון שהרוק בא במגע ישיר עם הרקמות הנגועות וגדל הסיכוי שיימצאו בו סמנים המעידים על קיום המחלה. זיהוי שכזה עשוי לאתר חלק ניכר מהגידולים בשלב מוקדם. לאחר שלב הוכחת היתכנות (proof of concept), הקבוצה תפנה לבחינת פיתוח פתרון לקבוצות נוספות של סוגי סרטן ובתחילה, סרטן ראש-צוואר.

בלב השת"פ המחקרי-פיתוחי הזה תעמוד הפלטפורמה של סליגנוסטיקס לעיבוד רוק. הפלטפורמה פותחה על בסיס מחקרים מדעיים שהתפרסו על פני עשרות שנות אדם ובאמצעותה פותחו ומשווקות כבר מספר בדיקות מהירות לגילוי הריון, קורונה ועוד עבור משתמשים ביתיים.

נושאים קשורים:  בית החולים שיבא,  סליגנוסטיקס,  סטארט-אפ ישראלי,  ד"ר אלכס דובריאן,  גילוי מוקדם של סרטן,  אבחון,  סרטן חלל הפה,  בדיקת רוק,  חדשות
תגובות