חדשות

האוצר עוצר את התקציב להעברת חולים מהפנימיות לאשפוז ביתי

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "ביטול הפרויקט הוא טעות - שוב נגדיל את העומס על המחלקות הפנימיות" | משרד הבריאות: "נמצא את הדרך עם האוצר להמשיך את השירות החיוני" | האוצר: "אין עודף תקציבי"

שירותי רפואה בבית, אשפוז ביתי. אילוסטרציה

אשפוזי הבית במימון קופות החולים יבוטלו או יצומצמו משמעותית מהחודש הבא משום שהתקציב נגמר ומשרד האוצר מסרב להעניק כספים ייעודיים לפרויקט החשוב. כך דיווח אתמול (ב') אדיר ינקו ב-ynet.

על פי הדיווח, קופות החולים קיבלו הנחיה לפיה בשלב זה, אין התחייבות להמשיך את מבחן התמיכה שהחל בשנת 2019 ומטרתו הענקת מגוון שירותים לחולים בבתיהם כדי להפחית את העומס במחלקות הפנימיות.

גורם המצוטט בכתבה ייחס את ההנחיה לסדרי העדיפויות על רקע ההוצאות שגובה המלחמה. המימון לכל הקופות מחודש יוני ועד לחודש יוני בשנה לאחר מכן עמד בשנה האחרונה על 155 מיליון שקל. מנתוני ה"כללית" עולה כי בכל רגע נתן יש בין 300 ל-500 חולים באשפוז ביתי.

במסגרת אשפוז ביתי הקופות מספקות שירותים כמו ביקורי רופאים וצוותים סיעודיים, ביצוע בדיקות, קשר טלפוני עם מוקד רפואי ייעודי ומעקב צמוד אחרי החולים. את השירות מעניקות הקופות באמצעות עובדיהן או באמצעות מיקור חוץ. אין מדובר על החולים המטופלים באשפוז ביתי בעקבות מחלות כרוניות שמימון הקופות עבורם ניתן להן מסעיף תקציבי אחר.

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, אמר כי "ביטול או צמצום של הפרויקט הזה יהיו טעות כלפי המערכת וכלפי ציבור החולים. ההשפעה תהיה בשני מישורים: שוב נגדיל את העומס על המחלקות הפנימיות מבחינת המאושפזים ונגרום לכך שהפוטנציאל להידבקות בחיידקים עמידים יגדל".

מ"כללית" נמסר בתגובה: "הצטערנו לשמוע כי השירות של אשפוז בית כחלופה לאשפוז במחלקה פנימית לא יתוקצב החל מיוני הקרוב ומקווים כי כל הגורמים הרלבנטיים יטכסו עצה במהירות על מנת לא לפגוע בשירות חיוני זה. פעילות אשפוז הבית שימשה את כלל מערכת הבריאות לרדד פעילות בבתי החולים בהתאם למצבי הכוננות המשתנים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אשפוזי הבית חשובים ובפרט בתקופת המלחמה לנוכח הצורך לרדד תפוסת מיטות אשפוז בבתי חולים כלליים לטובת קליטת נפגעים. על כן, אין בכוונת משרד הבריאות להפסיק את חלופת אשפוזי הבית בקהילה. המשרד יפעל בשיתוף משרד האוצר על מנת למצוא את הדרך להמשיך ולקיים את השירות ואף להרחיבו לאוכלוסיות נוספות".

במשרד האוצר הסבירו כי "מבחן התמיכה נגמר. אנחנו לא בתקופה של עודפים", צוטט בכתבה בכיר באוצר. "ייתכן שבדיוני התקציב של השנה הבאה משרד הבריאות יתעדף את זה אבל כרגע, אין את המקורות לכך. בשנה שבה אנחנו לא מצויים בעודף תקציבי יש אחריות על כל משרדי הממשלה וגם על משרד הבריאות לתעדף את התקציבים בהתאם לתפיסות העולם שלהם".

יו"ר האגודה לזכויות החולה בישראל, שמוליק בן יעקב, אמר: "שוב הציבור משלם את המחיר של המאבק בין קופות החולים והממשלה על תקצוב מערכת הבריאות. המדינה לא הוסיפה מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות תוך התבססות, בין היתר, על העברת החולים למסגרת תחליפית של אשפוז בית, וכעת היא מסרבת להמשיך לתקצב את אשפוז הבית מבלי להוסיף מיטות אשפוז פנימיות. מהלך שכזה צפוי להביא להגדלת הצפיפות במחלקות הפנימיות עם כל ההשלכות של אשפוז במסדרונות בתי החולים, הגדלת הזיהומים הנגרמים במסגרת המחלקות בבתי החולים ופגיעה ברמת השירות הרפואי עקב העומס במחלקות. כרגיל, הציבור מהשכבה הסוציואקונומית הנמוכה צפוי לשלם את המחיר".

נושאים קשורים:  אשפוז בית,  חדשות,  מחלקות פפנימיות,  פרופ' אבישי אליס,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  קופות החולים,  תקציב
תגובות