חדשות

אחרי ההתפרצות בישראל, גל תחלואת שעלת משמעותי באירופה

מאז יולי האחרון דווחו מעל 200 מקרי שעלת מדי חודש בישראל והמספרים צפויים לעלות | משרד הבריאות מזהיר מפני יבוא של חצבת לארץ מהודו ובריטניה

שעלת, שיעול. צילום: אילוסטרציה

מקרה תחלואה בדנגי של מטיילת שחזרה משארם א-שייח, סיני, מצרים, אזור שלא מוכר כאנדמי למחלה, דווח ביום ה' בעדכון מודיעין בריאות שבועי שמפרסם משרד הבריאות. הדו"ח סוקר את העליות בתחלואה בחצבת ובשעלת בעולם, והתפתחויות חדשות בשפעת העופות, בתחלואת מעיים ובקורונה.

שעלת במדינות האיחוד האירופאי ובישראל

גל של תחלואת שעלת, שהחל בינואר 2023 בישראל, הגיע לשיאו בחודש מרץ האחרון עם דיווח על מספר המקרים הגבוה ביותר (326) מאז תחילת גל ההתפרצות. על פי הדו"ח, מחודש יולי האחרון מדווחים מעל ל-200 מקרים חדשים בכל חודש. מחברי הדו"ח מציינים כי המספרים צפויים לעלות רטרואקטיבית.

מקור: משרד הבריאות

גל שעלת משמעותי נצפה גם באירופה, כאשר בחלק מהמדינות חלה עלייה חדה בשבועות האחרונים ולא נצפים סמני דעיכה בתחלואה.

דו"ח של הארגון האירופאי לבקרת מחלות (ECDC) מלפני כשבועיים מתאר עליות בקצב התפשטות התחלואה בשני שלישים ממדינות האיחוד, כאשר מרבית המדינות מהשליש הנותר חוו את ההתפרצות מוקדם יותר. התחלואה שעמדה על 34,000 מקרים, בהתפרצות של שנת 2019, עומדת כעת על יותר מ-60,000 מקרים.

הארגון האירופאי מסביר את עוצמת הגל הנוכחי במחזוריות טבעית של המחלה, חסך חיסוני ודעיכת מוגנות עקב אי הידבקות וכן ירידה במוגנות עקב היעדר חשיפה של מערכת החיסון ככלל בתקופת הפנדמיה.

חצבת – מגמה עלייה עולמית בתחלואה

בעוד שבעולם נמשכת מגמת העלייה בתחלואה בחצבת, בישראל דווח עד 16.5 על מקרה תחלואה בודד במחוז חיפה של אישה שהגיעה מרומניה. היום (א') דיווח משרד הבריאות על מקרה נוסף.

בעולם נמשכת עלייה יציבה בקצב ההידבקות בחצבת ובעיקר בארה"ב, קנדה, רומניה, גרמניה ואוסטריה. פוטנציאל גבוה להעברת המחלה לישראל יש בשש מדינות דוגמת אזרבייג'ן, בריטניה והודו, בשמונה מדינות פוטנציאל בינוני ליבוא המחלה ובשלוש מדינות פוטנציאל נמוך.

שפעת העופות בארה"ב

משרד הבריאות מעדכן גם ביחס להתפתחויות האחרונות בנוגע להתפשטות שפעת העופות בבקר בארה"ב. החל מסוף חודש מרץ האחרון, כולל בשבוע החולף, מדווח על מקרים מאומתים רבים של שפעת עופות בעדרי פרות מניבות חלב בארה"ב, בתפוצה גיאוגרפית רחבה. גוברות העדויות להעברה משמעותית של הנגיף בין פרות, גם ללא תסמינים וכן הדבקות "חוצות מינים", כולל בין יונקים.

בבדיקות שערך מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אותרו שאריות נגיף שפעת העופות בכ-20% מהדגימות של חלב מסחרי המיוצר בארה"ב. המשרד מדגיש כי לפי ה-FDA, פסטור החלב נמצא אפקטיבי בנטרול הנגיף ועד כה לא התגלה נגיף חי מידבק בדגימות, ולכן חלב מפוסטר בטוח לצריכה.

הנגיף לא אותר לעת עתה מחוץ לארה"ב אך בטקסס נמצא מקרה בודד של חוואי בקר שנדבק בנגיף מפרה בתחילת אפריל. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC) מעריך כי התרחיש לפיו יש התפרצות סמויה נרחבת של שפעת עופות בבני אדם בלתי סביר. הערכת הסיכון של ארגון הבריאות העולמי וה-CDC, נכון לשבוע שעבר, היא שאין שינוי בהערכת המסוכנות לאדם מנגיף זה, המוגדרת כנמוכה עבור הציבור הכללי ונמוכה-בינונית עבור עובדי משק חי.

תחלואה בקורונה

בחלק הסוקר את התחלואה בקורונה נכתב כי רמת התחלואה נמוכה על פי מדד האשפוזים וכי חלה התייצבות במספר מאושפזי הקורונה ביחס לשבוע שעבר, הן במספר המאושפזים הכללי והן במספר המאושפזים הקשים. המידע באתר משרד הבריאות מראה כי נכון ל-16.5 מאושפזים 13 חולים במצב קשה, חולה אחד במצב בינוני ו-61 במצב קל. ממוצע מאומתים שבועי בשבוע האחרון עלה מעט ועומד על 16 מקרים

עם זאת, בעולם נרשמו עליות ראשונות בתחלואת קורונה במספר מדינות - אוסטרליה, אירלנד, גרמניה, בריטניה וקנדה. יציבות בתחלואה מדווחת בארה"ב, צ'כיה, איטליה, הולנד ובדנמרק. ההערכה היא כי תחילת העלייה בתחלואה במדינות השונות מעלה את הסבירות להתרחשות גל תחלואה נוסף של תחלואה קלה בסביבות יוני-יולי 2024.

בהתייחסות לתחלואת מעיים נכתב כי רמת התחלואה הכללית מוסיפה להיות נמוכה מהממוצע הרב שנתי עם ירידה בפניה למרפאות בקהילה ובבתי חולים יחסית לשבוע הקודם.

נושאים קשורים:  שעלת,  חצבת,  שפעת העופות,  משרד הבריאות,  קורונה,  חדשות,  תחלואה,  האיחוד האירופאי
תגובות