חדשות

תוצאות טובות למכשיר אולטרסאונד נסיוני להוצאת שברי אבנים בכליות

הטיפול במכשיר שהוצג לאחרונה בכנס איגוד האורולוגיה האמריקאי הראה סיכון נמוך ב-70% להישנות אבנים בכליות לעומת קבוצת הביקורת | יתרונות נוספים: הטיפול אינו פולשני וללא הרדמה

צילום: SonoMotion

מכשיר אולטרסאונד נסיוני, שעל פיתוחו עמלו כעשר שנים, הצליח להוציא שברי אבנים בכליות אל מחוץ לגוף והפחית באופן ניכר את הסיכון להישנות. כך דיווחו חוקרים במפגש השנתי של איגוד האורולוגיה האמריקאי שנערך לאחרונה בסן אנטוניו, טקסס. באתר Medscape דיווחו על התוצאות החיוביות של המכשיר, שעבורו הוגשה בקשה לאישור ממינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

ד"ר מתיו סורנסן, פרופסור חבר לאורולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל ומנהל המרפאה לאבנים מטבוליות ב-Puget Sound וירג'יניה, אמר כי הסיכון להישנות אבנים בכליות היה נמוך ב-70% בטיפול קבוצה מאשר בקבוצת הביקורת.

"זהו הליך הנעה מבוסס אולטרסאונד שאינו דומה לשום דבר אחר שהיה קיים אי פעם. אין דבר אחר שדומה לזה", אמר סורנסן. "בעיקרון מדובר בפגישה במרפאה ללא הרדמה שבה אנו משתמשים באנרגיית אולטרסאונד כדי להתמקד בשברי האבנים ולנסות לדחוף אותן מהכליה".

בכ-20%-30% מהמטופלים שעוברים ניתוח להסרת אבנים בכליות נותרים שברים שעלולים לגרום בסופו של דבר לכאב שבעטיו יגיעו למיון או לאשפוז בבית חולים לקבלת טיפול.

במחקר החדש, 82 חולים עם שברי אבנים בגודל של חמישה מ"מ או יותר חולקו אקראית לשתי קבוצות. האחת קיבלה את הטיפול שסורנסן ועמיתיו פיתחו והשנייה היתה קבוצת ביקורת. במהלך מעקב חציוני של 2.6 שנים, 20% מהמטופלים בקבוצת הטיפול חוו הישנות של אבנים, לעומת 50% מהמטופלים בקבוצת הביקורת. הישנות נמדדה כהתרחשות עתידית של ביקורים רפואיים דחופים עבור תסמינים הקשורים לאבנים, ניתוחים או גדילה של שאריות השברים כפי שנמדדו ב-CT שנתיים.

סורנסן ועמיתיו גילו שמעבר אסימפטומטי של שברים היה גבוה פי 12 בקבוצת הטיפול בשלושת השבועות הראשונים (60% לעומת 5%). המעבר האסימפטומטי היה דומה בשתי הקבוצות לאחר שלושה שבועות.

אצל 38% מהמטופלים במכשיר היתה אי נוחות קלה לאחר ההליך, אך היא היתה קצרת מועד ונפתרה ללא התערבות; ל-8% מקבוצת הטיפול ו-7% מקבוצת הביקורת היה דם בשתן.

ד"ר דוד שולזינגר, פרופסור קליני במחלקת האורולוגיה בבית החולים של אוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק, אמר שלמטופלים עם גרגרי אבנים יש כרגע שתי אפשרויות: המשך ניתוחים או מעקב פעיל. "עם המכשיר החדש הזה, יש לנו בפועל את הפוטנציאל לעשות דבר אחד נוסף, וזה לטפל במטופלים אלה באופן לא פולשני וללא הרדמה", סיכם.

נושאים קשורים:  אבנים בכליות,  מכשור רפואי,  חדשות
תגובות